Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Nyere sensorer har økt dynamikk på lav ISO, men støy som sådan har ikke blitt særlig mye bedre på lenge. Kikk på DxO-målingene av 20D, 40D og 60D. Kikk på Measurements, SNR og Print. Blitt bedre? Næh. I alle fall langt fra hva marketing-nissene sier.

MIndre støy og høyere DR på lav ISO skal vi ikke kimse av.

Og ser vi på samme skala med Olympus EP-3, EOS 60D og Sony A77, så er det en god del å hente for Olympus.

Og ettersom en 16MP µ-4/3 sensor har noenlunde samme piksletetthet som A77, så betyr det at hvis Olympus har sourcet en Sony sensor, så går vi Olympere mot lysere tider ;)

Jeg håper Olympus bruker en annen sensor enn Panasonic sin i det nye kameraet, det vil skjerpe konkurransen mellom Olympus og Panasonic. Noe som nok vil være positivt for oss som kjøper kameraene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vel blitt diskutert i denne lange tråden, men finnes det noen stalltips på billig lagacy glass + converter for folk som vil eksperimentere litt? Mest interessert i 35-50mm området.

Mange greie 50mm f/1.8 der ute. Canon FD, Nikon, Olympus og Pentax, f.eks. Billige adaptere på ebay.

En kort test på Olympus sitt 12-50mm Power Zoom - macrofunksjonen gjør dette til ett mer anvendelig objektiv sammen med størrelsen.

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=4924

Den ser egentlig litt grei ut. Blir nok standard-kitet til den nye OM-D utgaven.

Lenke til kommentar

Ja, kanskje helt grei, men for meg personlig er den litt i overkant stor til å ha ikke alt for stor rekkevidde og være såpass lyssvak. OM-D-kamerat virker jo spennende dog, så får se om jeg evt kjøper det som kit da. 14-42 som jeg har i dag bruker jeg egentlig så godt som aldri, så det er vel ett alternativ å selge den sammen med EP2en.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at Olympus vil se an hvordan 12-50mm slår an sammen med OM-D før de lanserer noe mer lyssterkt. mFT er vel fortsatt ett smalt system sammenlignet med rimelig DSLR som selger i bøtter og spann, og spørsmålet er vel da om det finnes ett marked for lyssterk "pro" optikk til mFT formatet.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at Olympus vil se an hvordan 12-50mm slår an sammen med OM-D før de lanserer noe mer lyssterkt. mFT er vel fortsatt ett smalt system sammenlignet med rimelig DSLR som selger i bøtter og spann, og spørsmålet er vel da om det finnes ett marked for lyssterk "pro" optikk til mFT formatet.

Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men for Olympus og Panasonic må det jo være et mål (på litt sikt) å være med som reelle konkurrenter opp til omtrent 60D/D7000-nivå. I starten tror jeg prioritering de har gjort av smått og lyssvakt er fornuftig, men nå med et system som begynner å bli ganske komplett på det området tror jeg de må få ut noen mer lyssterke zoomer også, og kanskje noen korte/middels teler med god lysstyrke også. Panasonic har jo to zoomer på planen, men jeg synes Olympus i det minste burde få ut en mer lyssterk noramlzoom, spesielt med tanke på at OM-D sannsynligvis vil være en ganske god E-620-erstaning. Det eneste som kunne løse dette "problemet" uten ny optikk er hvis Olympus (eller Panasonic) klarer å få til god AF med FT-optikk, men det virker jo ikke direkte sannsynlig når de ikke har fått det til på tre år.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Trenger ikke nødvendigvis å være "pro" for meg, men objektivet er mye større (dog med noe lengre rekkevidde) og mindre lyssterkt enn det ekesiterende 14-42-kittet.

AtW

Lenke til kommentar

Ny teaser ute.. Tyder på at det blir hetende E... et eller annet. Kanskje OM-D blir navndet på modellrekka og denne blir hetende E-2 eller noe sånt (E-1/3/5 er vel utelukket, da de allerede eksisterer...?)

omd.jpg

Dette sammenholdt med de andre bildene tyder på at de av dere som har tryglet og bedt om flere innstillingshjul har blitt hørt. Det er jo to til på den andre siden av søkeren (se tidligere bilder), samt at det nok sannslynligvis er et på samme sted som på E-P1/2/3, samt rundt modushjulet på baksiden. Det ser ut til å bli i alt fem innstillinghjul inkludert P-A-S-M-hjulet på bildet ovenfor...

Tidligere:

Olympus_om_d5.jpg

omd_olympus.jpg

Er fortsatt spent på å se helheten... :new_woot:

Lenke til kommentar

Ny teaser ute.. Tyder på at det blir hetende E... et eller annet. Kanskje OM-D blir navndet på modellrekka og denne blir hetende E-2 eller noe sånt (E-1/3/5 er vel utelukket, da de allerede eksisterer...?)

Det der er vel et 3-tall og ikke bokstaven E oppned ...

Blir vel noe slikt som E-D3 eller E-OM3 ...

edit: Det blir selvsagt E-X3 - alle og bikkja deres skal jo ha med X i navnet om dagen.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er vel et 3-tall og ikke bokstaven E oppned ...

Blir vel noe slikt som E-D3 eller E-OM3 ...

edit: Det blir selvsagt E-X3 - alle og bikkja deres skal jo ha med X i navnet om dagen.

3-tall? Virker lite sannsynlig, all annen skrift på toppen er "rikitg vei" for fotografen, og det har vært slik på tidligere modeller også, hvorfor skal modellvanvet være opp-ned i forhold til det?

Ellers liker jeg ikke helt at den skal ha en ekstra klump på toppen.

AtW

Lenke til kommentar

3-tall? Virker lite sannsynlig, all annen skrift på toppen er "rikitg vei" for fotografen, og det har vært slik på tidligere modeller også, hvorfor skal modellvanvet være opp-ned i forhold til det?

Ellers liker jeg ikke helt at den skal ha en ekstra klump på toppen.

AtW

jeg blingset litt - jeg trodde den var på fronten av kameraet og ikke på toppdekselet. Da blir det selvfølgelig E-X1 :p

Lenke til kommentar

Ja, eg synest også det er eit underleg designval. Og om dei skal ha med tilbehørsporten frå PEN-serien (bluetooth, mikrofon, etc) blir det jo ein endå litt høgare klump enn det trengte å vera.

Det er nok noe spennende i den klumpen. Og det er nok ikke noe PEN tilbehørsport på dette kameraet.

Lenke til kommentar

Ja, eg synest også det er eit underleg designval. Og om dei skal ha med tilbehørsporten frå PEN-serien (bluetooth, mikrofon, etc) blir det jo ein endå litt høgare klump enn det trengte å vera.

Det er nok noe spennende i den klumpen. Og det er nok ikke noe PEN tilbehørsport på dette kameraet.

Synes det vil være rart om det IKKE er tilbehørsport. De skal vel for *** ha blitssko? Da har de jo 80% av tilbehørsporten allerede.

"Prismehuset" er nok der pga den elektroniske søkeren og designvalg som skal appelere til OM-brukere. Med innebygget viewfinder og tilbehørsport, kan vi endelig filme med både søker OG ekstern lyd på en Olympus, og når ryktene sier at videokvaliteten er pari eller bedre med GH2, kan jo dette være ytterst lovende og et godt designvalg.

Dersom den elektroniske søkeren har et søkerbilde som oppfattes like stor som OM-4 søkeren er, kan dette bli meget bra. OM-1 søkeren tør jeg ikke håpe på. Den er jo nesten for stor.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Siden Nikon på noen områder klarer å tyne ut bedre resultater på "1" enn E-P3 så tyder det på at Nikon må ha gjort en bra jobb med sensoren størrelsen tatt i betraktning. Kan jo hende at Oly har klart noe tilsvarende i kommende.

Jeg ville ikke bli forbauset om ikke Oly også bruker en Aptina sensor som Nikon i "1"

Synes dette begynner å likne litt på OM-4. Her er et forsøk på å samle sammen de bitene av puslespillet som har kommet så langt:

collage-new.jpg

Ser frem til den 8. februar...

Rart med speilvendt E på høyresiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...