tomsi42 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Tror ikke normal vignettering (lysavfall) er noe større problem hos leica enn hos andre fullformatsystemer på vidvinkel. Men det er ett problem med fargeskift mot hjørnene på grunn av ekstrem vinkel på lyset som passerer IR-filteret på sensoren. Står mer om det her: Det er vel vignettering som får fargeskift fordi mengden av vignetteringen er av avhengig av farge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Noen som har noe tips til en "quick release" håndleddsak til EP2? Vil den offisielle er sånn der du fester båndet igjennom de "krokene" på øvre hjørne, så det ta lang tid å få det på og av, ville gjerne hatt noe man ganske raskt kan ta på og av. Kan alltids bruke enn sånn sak man har på kompatkameraer eller wiimote o.l, men den ytterste tråden på de er veldig tynn, tør jeg å stole på noe sånn? AtW Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Noen som har noe tips til en "quick release" håndleddsak til EP2? Vil den offisielle er sånn der du fester båndet igjennom de "krokene" på øvre hjørne, så det ta lang tid å få det på og av, ville gjerne hatt noe man ganske raskt kan ta på og av. Kan alltids bruke enn sånn sak man har på kompatkameraer eller wiimote o.l, men den ytterste tråden på de er veldig tynn, tør jeg å stole på noe sånn? AtW http://lmgtfy.com/?q=compact+camera+quick+release+wrist+strap http://www.amazon.co.uk/camera-wrist-strap-Electronics-Photo/s?ie=UTF8&rh=n%3A560798%2Ck%3Acamera%20wrist%20strap&page=1 Endret 18. januar 2012 av Zamot Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Siste nytt fra ryktebørsen: Olympus OM-D rumored specs The design of the new OM-D camera will look similar to the classic OM series 1.44M dots EVF which will simulate the pentaprism designs New technologies have been introduced to compensate for camera shake and AF Two colors will be available: black and silver Weather sealed magnesium body 16MP sensor Camera width: 121mm Weight: 425g Release date: late March, 2012 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Siste nytt fra ryktebørsen: Olympus OM-D rumored specs Også kalt snadder Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Jepp, sikleverdige specs! Håper kona kjøper et sånt så jeg kan låne... Værtetting er det mest spennende. Håper det kommer med værtett kitobjektiv. Håper også at sensoren er forbedret og at AF/stabilisering er merkbart forbedret. Også bør det selvsagt se lekkert ut. Selv venter jeg på en adapter så jeg kan få sjekket ut om E-PL1 blir bra nok av et bedre objektiv enn kitobjektivet. Blir det ikke det så tror jeg at det blir retur til de evige bruktmarkeder. Endret 18. januar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Selv venter jeg på en adapter så jeg kan få sjekket ut om E-PL1 blir bra nok av et bedre objektiv enn kitobjektivet. Blir det ikke det så tror jeg at det blir retur til de evige bruktmarkeder. Det er jeg rimelig sikker på. Olympus sin 14-42mm i de første utgavene er ikke veldig bra. Hvor på landet holder du til? Hvis du holder til i Oslo (eller omegn), kunne du blitt med på Akam-treff på lørdag, og fått lånt litt god µ-4/3 optikk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Tromsø. Jeg er sørpå av og til og håper det klaffer med et treff en gang. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Tromsø. Jeg er sørpå av og til og håper det klaffer med et treff en gang. Da er litt langt unna til å bare slenge seg på ... Du får jo gi beskjed litt på forhånd, så kan vi lage et treff for anledningen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Nye kameraet ser spenndende ut ja, håper det ikke er noen særlig større enn EP3 i andre dimensjoner en bredde. Litt skuffende at det er relativt tungt dog. AtW Lenke til kommentar
eks Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Nye kameraet ser spenndende ut ja, håper det ikke er noen særlig større enn EP3 i andre dimensjoner en bredde. Litt skuffende at det er relativt tungt dog. AtW Litt mer vekt må man vel kanskje regne med hvis det skal ha den samme panserbyggekvaliteten som E-1, E-3 og E-5, eller OM-1/2/3/4 for den saks skyld... Ryktet sa 425g, noe som er om lag 100g mindre enn OM-kameraene, og ca 200g lettere enn E-1, og ikke minst nærmere halvparten av E-3 og E-5... Endret 18. januar 2012 av eks Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Nye kameraet ser spenndende ut ja, håper det ikke er noen særlig større enn EP3 i andre dimensjoner en bredde. Litt skuffende at det er relativt tungt dog. AtW Litt mer vekt må man vel kanskje regne med hvis det skal ha den samme panserbyggekvaliteten som E-1, E-3 og E-5, eller OM-1/2/3/4 for den saks skyld... Ryktet sa 425g, noe som er om lag 100g mindre enn OM-kameraene, og ca 200g lettere enn E-1, og ikke minst nærmere halvparten av E-3 og E-5... Jeg vil ikke ha en panservogn, jeg vil ha noe lett og solid, feks plast. Tyngde gjør bare sannsynligheten for skade større. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Magnesium er per volum tyngre enn plast, men regner man inn lavere godstykkelse for å oppnå samme styrke så vil magnesium være sterkere ved samme vekt. Magnesium er altså ikke vektdrivende i seg selv. Jeg regner med økt vekt kommer av mer gummiering, større chassi og en god EVF med mer glass i. Gummiering på kanter og hjørner gir både økt vekt, bedre grep og lavere sannsynlighet for skade. Jeg håper forklaringen ligger der. Ellers så er det ikke til å skyve under en stol at valget av relativt tynn plast har gitt de rimeligere modellene en vektfordel, men på bekostning av byggekvalitet. OM-D vil mest sannsynlig snu det på hodet og således gi oss kunder valgfriheten til å velge hva vi vil prioritere. Personlig synes jeg volum er et større problem enn vekt på denne typen kamera. 121mm bredde kan tyde på at den innebygde søkeren ikke vil ligge over objektivfatningen, men på siden. Den angivelig klassiske stilen tyder på det samme. Altså sannsynligvis lavere og bredere kamerahus enn tidligere modeller (E-P1/2/3-serien). Endret 18. januar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg synes 425g høres fornuftig ut, hvis de fikser AF på 4/3 objektivene, så vil dette være et alternativ til både GH2 og E30 for min del. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Magnesium er per volum tyngre enn plast, men regner man inn lavere godstykkelse for å oppnå samme styrke så vil magnesium være sterkere ved samme vekt. Magnesium er altså ikke vektdrivende i seg selv. Jeg regner med økt vekt kommer av mer gummiering, større chassi og en god EVF med mer glass i. Gummiering på kanter og hjørner gir både økt vekt, bedre grep og lavere sannsynlighet for skade. Jeg håper forklaringen ligger der. Ellers så er det ikke til å skyve under en stol at valget av relativt tynn plast har gitt de rimeligere modellene en vektfordel, men på bekostning av byggekvalitet. OM-D vil mest sannsynlig snu det på hodet og således gi oss kunder valgfriheten til å velge hva vi vil prioritere. Personlig synes jeg volum er et større problem enn vekt på denne typen kamera. 121mm bredde kan tyde på at den innebygde søkeren ikke vil ligge over objektivfatningen, men på siden. Den angivelig klassiske stilen tyder på det samme. Altså sannsynligvis lavere og bredere kamerahus enn tidligere modeller (E-P1/2/3-serien). Hvilken dimensjon regner du som bredde her? Jeg ser du oppgir 121mm som bredden, men det er jo samme bredde som EP3, så da blir den ikke lavere og bredere? Tenker du lavere og tykkere? Eller misforstår jeg deg? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Noen som har noe tips til en "quick release" håndleddsak til EP2? Vil den offisielle er sånn der du fester båndet igjennom de "krokene" på øvre hjørne, så det ta lang tid å få det på og av, ville gjerne hatt noe man ganske raskt kan ta på og av. Kan alltids bruke enn sånn sak man har på kompatkameraer eller wiimote o.l, men den ytterste tråden på de er veldig tynn, tør jeg å stole på noe sånn? AtW http://lmgtfy.com/?q=compact+camera+quick+release+wrist+strap http://www.amazon.co.uk/camera-wrist-strap-Electronics-Photo/s?ie=UTF8&rh=n%3A560798%2Ck%3Acamera%20wrist%20strap&page=1 Takk for tips, men det er litt i samme kategori som før: 1. Saker det man har en stor plastikk-hurtigutløser som må henge på kameraet, det virker litt klumpete når man ikke bruker det. 2. Kompaktkamera/wiimote-løsningen, som forsåvidt er praktisk, men er den solid nok? Tåler den vekta? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Hvilken dimensjon regner du som bredde her? Jeg ser du oppgir 121mm som bredden, men det er jo samme bredde som EP3, så da blir den ikke lavere og bredere? Tenker du lavere og tykkere? Eller misforstår jeg deg? Det er vist jeg som har bommet her. Jeg trodde E-P1/2/2 var rundt 110mm i bredden. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Selv venter jeg på en adapter så jeg kan få sjekket ut om E-PL1 blir bra nok av et bedre objektiv enn kitobjektivet. Blir det ikke det så tror jeg at det blir retur til de evige bruktmarkeder. Hva slags problemer har du / hva er du misfornøyd med? Jeg har hatt E-PL1 i et par måneder nå vel, og største problemet mitt er uskarpe bilder på teleenden av kit objektivet, selv med IS slått av. Ellers sliter jeg med kraftig undereksonering (muligens konsekvent), støy i skygger, selv på base iso og knappetyrrani & uforståelige menyvalg . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Hva slags problemer har du / hva er du misfornøyd med? Jeg har hatt E-PL1 i et par måneder nå vel, og største problemet mitt er uskarpe bilder på teleenden av kit objektivet, selv med IS slått av. Ellers sliter jeg med kraftig undereksonering (muligens konsekvent), støy i skygger, selv på base iso og knappetyrrani & uforståelige menyvalg . Knappetyraniet er jeg usikker på om du kommer unna ... Men den (og de uforståelige menyvalgene) er nok mest forårsaket av at du er vant til noe som er helt anderledes. Du skulle ikke eller ha Nikon? Har du sjekket om bildene på tele-enden er mest uskarpe hvis lukkertidne ligger innenfor et område rund 1/100s +/- et par EV? Selv med IS. Min erfaring er at alle kameraer har sine egne ideer rundt lysmåling; særlig når man bruker de såkalte smarte metodene. Olmypus sin ESP også. Jeg opplever at Olympus undereksponerer lett, særlig om vinteren. Så jeg justerer opp +EV alt etter forholdene (bruker fast A modus). Det er også viktig å slå av Gradation (sett til NORMAL). Jeg har også slått av Shading Comp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Ryktebørsen forer oss med ennå flere specs: Olympus counterattack: Super built OM camera coming on February 8! Olympus OM-D specs: 16 Megapixel m43 sensor optimized for High Dynamic Range ISO 200-25.800 Built-in 1.44 Million dot electronic viewfinder (placed in the middle of the body) Five-axis image stabilizer in body. packed with an GN10 flash. FAST AF and 3D tracking 610.000 dots 3 inch OLED swivel screen Weather sealed magnesium body in classic OM camera design two kinds of leather style. black ones is more artificial, and silver ones is more natural. Two dial button left and right beside central penta part,and another dial button side at release button.there have other one small button in left of release button. Grip curve looks like Olympus E-P3,but this one continues to the bottom of camera,paste with leather.Leather has also paste at both side of lens mount. Width 121mm, weighs 425g Price: $1100 Worldwide shipment in late March Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå