Simen1 Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg har en Minolta XE-1 med en 50mm f/1,4 og Minolta SR bayonet mount. Vil denne adapteren passe sånn at jeg kan sette objektivet på en Olympus E-PL1? Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg har en Minolta XE-1 med en 50mm f/1,4 og Minolta SR bayonet mount. Vil denne adapteren passe sånn at jeg kan sette objektivet på en Olympus E-PL1? Ja, det vil den! (iallefall hvis beskrivelsen stemmer)! Koster vel ikke så mye å sjanse på at den passer heller... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Takk, da blir det en sånn. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Noen som har erfaring med blitsen Metz 44 AF-1 på Panasonic eller Olympus. Har den hurtigsynk FP TTL auto? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Skal lanseres ett nytt olypus-cam i starten av mars, OM-D. folka på 43rumours driver å maser om fullframe, hvor i alle dager får de den ideen fra? Jeg finner det lite realistisk, og dessuten lite ønskelig, hvorfor i alle dager bringer de fullframe inn på banen? AtW Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Skal lanseres ett nytt olypus-cam i starten av mars, OM-D. folka på 43rumours driver å maser om fullframe, hvor i alle dager får de den ideen fra? Jeg finner det lite realistisk, og dessuten lite ønskelig, hvorfor i alle dager bringer de fullframe inn på banen? AtW Så absolutt enig! Litt rart at det snakkes om fullframe. Nu e det jo så mange små gode objektiver til mft at fullframe høres rart ut. La oss heller håp på et med en forbedret sensor, flere b/s og som er bedre beskyttet mot vær og vind, samt innebygget søker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Ja, ganske fornøyd med mitt EP2 men i prioritert rekkefølge ønsker jeg meg bedre høy-iso ytelse, enda raskere autofokus, og innebygd søker. Innenfor omtrent samme pris og størrelse. (dvs, kan godt bygge kameraet litt lettere, føler de har litt å hente der). Fullframe, med det det fører med seg i størrelse, ny objektivpark osv, nå som mFT begynner å bli en suksess(?) og med olympus sin sårbare økonomi? Høres ikke ut som en god ide for meg. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Fullframepratet virker mest som trolling fra folk med urealistiske forventninger. Eventuelt de som er bitre på at de valgte feil system eller synes fullframe er for dyrt. Dvs. jeg ser ikke bort i fra at det kommer noe fullframe speilløst, men neppe fra Panasonic/Olympus. Jeg har ikke hørt noen konkrete rykter om fullframe speilløst, men Samsung har vist noen prototyper som vistnok skal være mellomformat speilløst. De tre prioriterte ønskene AtW har, stemmer godt for min del også. Ellers så kunne jeg godt ønsket meg en variant av dagens mFT-kameraer uten skjerm og uten søker, men med god thetering over HDMI og et sett med HDMI-baserte batteridrevne skjermer/søkere, eventuelt telefon/nettfjøl-basert live view. Fjerning av skjerm og søker bør kunne kutte prisene noe sånn at det blir mer realistisk å kjøpe kamerahus til hvert av objektivene. Lenke til kommentar
eks Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Slik jeg ser det er det mye troll på 43 Rumors, det ser ut som de bygger opp masse urealistiske forventninger foran hver lansering, for så å spy ut eder og galle når disse forventningene ikke innfris, da gjør de ikke noe annet enn å mase om at løpet er kjørt for Olympus, og at alle kommer til å rømme fra systemet osv... Personlig håper jeg på et kompakt lite hus som er værtettet og solid bygget, med en god innebygget søker. Håper også det blir seende stilig ut, OM-inspirert retro høres ikke dumt ut... Gleder meg uansett til den 8. februar til å se hva som kommer... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Fullframepratet virker mest som trolling fra folk med urealistiske forventninger. Eventuelt de som er bitre på at de valgte feil system eller synes fullframe er for dyrt. Dvs. jeg ser ikke bort i fra at det kommer noe fullframe speilløst, men neppe fra Panasonic/Olympus. Jeg har ikke hørt noen konkrete rykter om fullframe speilløst, men Samsung har vist noen prototyper som vistnok skal være mellomformat speilløst. Fullframe speilløst har jo funnes i et par år nå - Leica M9. Og det er vel den som er mye av årsaken til FF-fjaset fra mange. De vil gjerne ha en M9, men har ikke råd De tre prioriterte ønskene AtW har, stemmer godt for min del også. Jeg har fått dekket de tre ønskene i Panasonic GH2. Ellers så kunne jeg godt ønsket meg en variant av dagens mFT-kameraer uten skjerm og uten søker, men med god thetering over HDMI og et sett med HDMI-baserte batteridrevne skjermer/søkere, eventuelt telefon/nettfjøl-basert live view. Fjerning av skjerm og søker bør kunne kutte prisene noe sånn at det blir mer realistisk å kjøpe kamerahus til hvert av objektivene. Interessant vri; men hvor praktisk vil noe slikt være i bruk? Sensor + objektiv i moduler får du jo hos Ricoh. Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Fullframe speilløst har jo funnes i et par år nå - Leica M9. Og det er vel den som er mye av årsaken til FF-fjaset fra mange. De vil gjerne ha en M9, men har ikke råd Eg har høyrt at fullformat speillaust (med kort registeravstand) har problem som ein ikkje hadde med film, som uskarpe kantar, vignettering. Olympus har vel også sagt at storleiken på FT-sensorane ikkje berre er for storleiken på kamera/objektiv sin del, men også for å kunne få rimeleg skarpe bilete over heile flata ved å ikkje ha for skarp innfallsvinkel for lyset frå objektivet. Endret 16. januar 2012 av skrytebane Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det er riktig det, og dette var noe av grunnen til at Leica M8 ikke hadde fullformatsensor. I Leica M9 er dette løst ved å ha ett spesielt design på mikrolinsene på sensoren, slik at mikrolinsene ytterst i hjørnene er vinklet annerledes enn de midt på sensoren. Det fungerer, men det fordyrer sensoren ganske betydelig, og er medvirkende til (men ikke alene skyld i) den relativt uorganiske prisen på M9. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Ellers så kunne jeg godt ønsket meg en variant av dagens mFT-kameraer uten skjerm og uten søker, men med god thetering over HDMI og et sett med HDMI-baserte batteridrevne skjermer/søkere, eventuelt telefon/nettfjøl-basert live view. Fjerning av skjerm og søker bør kunne kutte prisene noe sånn at det blir mer realistisk å kjøpe kamerahus til hvert av objektivene.Interessant vri; men hvor praktisk vil noe slikt være i bruk? Sensor + objektiv i moduler får du jo hos Ricoh. Ja, men ikke med mulighet for thetering og ekstern bruk av skjerm. F.eks ved å bruke telefonskjermen som søker rett forran seg mens man holder kameraet ned mot bakken eller over en publikumsmasse. Tanken/målet er å kunne ha 3-4 kameraer med faste brennvidder og kompakt, lyssterk optikk til en overkommelig pris og overkommelig vekt/størrelse. Kanskje det er noe slikt Canon tenker på med sin G1X. G1X har ett objektiv, men det hadde vært gøy om samme kameraet kom med et utvalg andre fastmonterte objektiver. Fast brennvidde, lyssterke og kompakte. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Fullframepratet virker mest som trolling fra folk med urealistiske forventninger. Eventuelt de som er bitre på at de valgte feil system eller synes fullframe er for dyrt. Dvs. jeg ser ikke bort i fra at det kommer noe fullframe speilløst, men neppe fra Panasonic/Olympus. Jeg har ikke hørt noen konkrete rykter om fullframe speilløst, men Samsung har vist noen prototyper som vistnok skal være mellomformat speilløst. Fullframe speilløst har jo funnes i et par år nå - Leica M9. Og det er vel den som er mye av årsaken til FF-fjaset fra mange. De vil gjerne ha en M9, men har ikke råd Nå kan man kanskje, om man vil være slem, argumentere for at det produktet viser at det er en dårlig ide AtW Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Har spurt om dette før, men fikk bare svar angående nikon-adapter. Min far har et gammelt analogt SLR som desverre er ødelagt, men det står et objektiv på det kamera som jeg er interessert i å prøve. Kamera er av typen Chinon CP-7m (tror jeg, det ser iallefall mistenkelig likt ut: klikk). Det står et K-mount objektiv på som jeg er interessert i å få brukt på min GF3. Er dette mulig? Hvilket adapter trenger jeg? Edit: Er det forresten noen som har litt historikk rundt CP-7m? Hadde vært kult å vite hvor i listen over kamera dette lå i sin tid. Var det nybegynnerkamera, for viderekommede, hvilken pris osv. Endret 16. januar 2012 av Bjohansen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det kameraet har vist: Lens Mount: Chinon Universal Bayonet mount (K, KA, RK, mount compatible). K mount er det Pentax bruker. Dette er sannsynligivs en av de første K mount-variantene. Jeg har et Chinon-objektiv som passer på Pentaxen min, uten at det behøver å ha noen sammenheng. Jeg er litt usikker, men vil tippe det er 80% sannsynlighet for at dette adapteret vil fungere. Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det er riktig det, og dette var noe av grunnen til at Leica M8 ikke hadde fullformatsensor. I Leica M9 er dette løst ved å ha ett spesielt design på mikrolinsene på sensoren, slik at mikrolinsene ytterst i hjørnene er vinklet annerledes enn de midt på sensoren. Det fungerer, men det fordyrer sensoren ganske betydelig, og er medvirkende til (men ikke alene skyld i) den relativt uorganiske prisen på M9. Er det ikkje også slik at M9 trass i dette har eindel vignettering (som dei korrigerer digitalt)? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Wuhu! Postmannen var nylig på besøk: Bare synd jeg skal på jobb om ikke så alt for lenge. Endret 17. januar 2012 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Wuhu! Postmannen var nylig på besøk: Lekker sak - lånte eks sin i romjulen; Hadde ikke hatt noe i mot å ha den i min samling. Er det ikkje også slik at M9 trass i dette har eindel vignettering (som dei korrigerer digitalt)? Lurer på om jeg leste noe rundt det der; men om det var fakta eller antagelser, er jeg usikker på. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Tror ikke normal vignettering (lysavfall) er noe større problem hos leica enn hos andre fullformatsystemer på vidvinkel. Men det er ett problem med fargeskift mot hjørnene på grunn av ekstrem vinkel på lyset som passerer IR-filteret på sensoren. Står mer om det her: http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/vignetting-correction-issues-on-leica.html http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/vignetting-correction-issues-on-leica_20.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå