ATWindsor Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Virker jo som en ganske grei sak å få reparert på reklamasjon spør du meg, hadde nok heller satset på at det gikk i boks. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Får se hvordan det funker etterhvert. Men det som er et potensielt problem er at når kameraet bare henger der så er objektivet litt ubeskyttet. Hva er den greieste måten å ordne dette på? Finnes det noen sånne "solbeskyttere" til de forskjellige ojektivene? Evt enn sånn beskyttelsesplastting som er lagd på en mer praktisk måte enn de som følger med som man må ta av manuelt hver gang. Eventuelt ett slags gjennomsnittlig glass man kan ha ytterst? Eller går det ann å få byttet det ytterste glasset om det får skader? AtW Det beste er en solblender, altså som enten følger med objektivet eller kan kjøpes i tillegg (billig på ebay), altså en ring som egentlig beskytter for at solen skal skinne inn på objektivet og skape uønskede effekter. I tillegg så beskytter den for at glasset kommer borti ting (eller blir våt i regnet). Fordelen med dette fremfor evt. et filter er at det ikke blir noe degradering i bildet, og kontra et "lokk" man må ta av så slipper man å ta det av og kamera er alltid klar til bruk. Jeg har aldri på objektivdekselet, kun på objektivene når de ikke er på kamera. På objektivet på kamera har jeg på solblender hele tiden. Når det gjelder glass som man kan ha ytterst, så kan man kjøpe såkalte filter. F.eks. UV-filter, men det har minimal hensikt. Hvis du først får et sammenstøt, risikerer du at dette knuser og ødelegger objektivet mer enn om sammenstet var direkte med objektivet. De kan også degradere bildekvaliteten og lysstyrken noe. Styr unna, og kjøp solblendere. Forøvrig skal det ganske store hakk/riper til før det normalt sett blir særlig synlig i bildet. Takk for tipset, problemet med solblendere er at det bli større, og mer dill å bære på, men skal sjekke det ut. Noen spesielle former/produkter å anbefale på ebay? Er det bare å ha riktig filterstørrelse, så passer det fint og er enkelt å ta på og av? Virker som det er spesielt stress å få tak i noe til pana sin 20mm, det virker som det er mest store metallgreier, vil heller ha noe i plast. Det er synd beskyttelseslokkene skal være så tungvindte på objektiver, der har kompaktkameraer virkelig en fordel. AtW Lenke til kommentar
Incandenza Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Virker jo som en ganske grei sak å få reparert på reklamasjon spør du meg, hadde nok heller satset på at det gikk i boks. AtW Jeg håper jo fortsatt på det, men kan tenke meg å ha alternativene klare om jeg får en annen beskjed. Endret 5. januar 2012 av Incandenza Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Veit ikke om det er tråden for å spørre i, men relatert er det i alle fall. 2500 for et brukt PEN E-PL2; upris eller greit? Dukket jo opp et par av disse på foto.no i dag, og lurer på hvordan de står seg i forhold til et nytt PEN E-PM1 til 1000 kr mer? Jeg er klar over de mest åpenbare forskjellene, men er det noe som absolutt taler for eller i mot det ene kontra det andre? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 E-PM1 har en litt modifisert sensor som takler høyere ISO bedre og mye raskere/bedre autofokus. Sånn på bildekvaliteten er det ikke noen stor forskjell. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Tja, jeg betalte 2200kr for E-P2 + søker for noen måneder siden, så PL2 kunne fint vært litt lavere før jeg syns det ble en grei pris. Ville personlig gått for en av de nyere modellene om jeg skulle hatt et nytt minikamera. For min del er autofokusen den viktigste oppgraderingen, og jeg hadde nok tatt PL3 av de tre. Vippeskjerm er kjekt, og kontrollene er ikke helt strippet som på PM1. Prismessig helt ok. 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 E-PM1 har en litt modifisert sensor som takler høyere ISO bedre og mye raskere/bedre autofokus. Sånn på bildekvaliteten er det ikke noen stor forskjell. Takk for kjapt svar! Tja, jeg betalte 2200kr for E-P2 + søker for noen måneder siden, så PL2 kunne fint vært litt lavere før jeg syns det ble en grei pris. Ville personlig gått for en av de nyere modellene om jeg skulle hatt et nytt minikamera. For min del er autofokusen den viktigste oppgraderingen, og jeg hadde nok tatt PL3 av de tre. Vippeskjerm er kjekt, og kontrollene er ikke helt strippet som på PM1. Prismessig helt ok. Takk for innspill! Ser helt klart hvordan E-PL3 har en del fordeler i forhold til E-PM1. Er dog på et ganske trangt studentbudsjett, så man må vurderer om den ekstra tusenlappen man må legge i for å få E-PL3 er verdt det, kanskje spesielt når jeg kun har eid et kompaktkamera fra før av. Ser helt klart nytteverdien av spesielt vippeskjermen, også for mitt eget bruk (både nå og fremtidig). At det er mangel på dedikerte funksjonsknapper er jeg jo forsåvidt godt vant med, selv om jeg må innrømme at det er meget hendig når jeg innimellom låner bekjentes større SLR. Det er kanskje ikke så mye optikk å få for 1000 kr, men det kan jo f.eks spares til et godt og svært kompakt pancacke-objektiv. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Har et Panasonic GH-2 kamera og med panasonic objektivene 14-42mm og 45-200mm så blir bildene automatisk rotert når jeg tar dem vertikalt(når jeg henter dem inn i bilderedigeringsprogram). I November kjøpte jeg meg et Olymus µft objektiv, 9-18mm som fungerer fint. Problemet er at alle bilder som tas vertikalt med dette objektivet ikke automatisk roteres slik at jeg må gjøre det manuellt i bilderedigeringen, er det noen måte jeg kan ordne dette på ved hjelp av instilling på GH-2 kameraet eller er det bare noe jeg må leve med? Hvis noen av dere har erfaring med bruk av olympus objektiver på Panasonic kameraer så hadde jeg satt pris på et svar. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det er korrekt oppførsel fra et Panasonic kamera*. Panasonic har ikke sensor for høyde/portrett i kameraet, men i objektivet. Og da kun de objektivene som har IS. Så 20mm f71.7 og 14mm f/2.5 oppfører seg identisk med 9-18mm-eren. *) Mener å ha lest at GX1 har fått den sensoren i huset slik at da vil bilder fra alle objektiver roteres riktig. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det er korrekt oppførsel fra et Panasonic kamera*. Panasonic har ikke sensor for høyde/portrett i kameraet, men i objektivet. Og da kun de objektivene som har IS. Så 20mm f71.7 og 14mm f/2.5 oppfører seg identisk med 9-18mm-eren. *) Mener å ha lest at GX1 har fått den sensoren i huset slik at da vil bilder fra alle objektiver roteres riktig. Du har nok lest rett. GX1 roterer også bildene tatt med olympus objektiver. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Du har nok lest rett. GX1 roterer også bildene tatt med olympus objektiver. Har du skaffet deg en slik alt? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det er korrekt oppførsel fra et Panasonic kamera*. Panasonic har ikke sensor for høyde/portrett i kameraet, men i objektivet. Og da kun de objektivene som har IS. Så 20mm f71.7 og 14mm f/2.5 oppfører seg identisk med 9-18mm-eren. *) Mener å ha lest at GX1 har fått den sensoren i huset slik at da vil bilder fra alle objektiver roteres riktig. Takk for raskt svar, synd det ikke lar seg gjøre å korrigere dette i kameraet. Men det er nå til å leve med, ser jo ut i fra svaret ditt at panasonic sitt vidvinkelobjektiv heller ikke har denne muligheten så jeg taper ingenting kontra det da. Er uansett veldig fornøyd med objektivet. Lurer forresten på å kjøpe Olympus sitt 45mm f/1.8, ser jo fra tester og bilder lagt ut på nettet at det ser ut til å være et godt kjøp. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Lurer forresten på å kjøpe Olympus sitt 45mm f/1.8, ser jo fra tester og bilder lagt ut på nettet at det ser ut til å være et godt kjøp. Den står på lista hos meg. Har tenkt å erstatte 14mm f/2.5 og 20mm f/1.7 med 12mm f/2 og 25mm f/1.4. I tillegg til 45mm f/1.8. Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Lurer forresten på å kjøpe Olympus sitt 45mm f/1.8, ser jo fra tester og bilder lagt ut på nettet at det ser ut til å være et godt kjøp. Den står på lista hos meg. Har tenkt å erstatte 14mm f/2.5 og 20mm f/1.7 med 12mm f/2 og 25mm f/1.4. I tillegg til 45mm f/1.8. Eg bytta ut 20mm f/1.7 med 25mm f/1.4, og eg er godt nøgd med det, men eg må innrømme at eg innimellom saknar 20mm-objektivet. Det er så lite og fint, som er kjekt om ein har lyst til å berre ha med kamera og objektiv i jakkelomma. Eg endte opp med å kjøpe eit billeg, brukt Olympus 17mm f/2.8 til slik bruk, men det er jo ikkje like bra som Panasonic-objektivet. Endret 6. januar 2012 av skrytebane Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Lurer forresten på å kjøpe Olympus sitt 45mm f/1.8, ser jo fra tester og bilder lagt ut på nettet at det ser ut til å være et godt kjøp. Den står på lista hos meg. Har tenkt å erstatte 14mm f/2.5 og 20mm f/1.7 med 12mm f/2 og 25mm f/1.4. I tillegg til 45mm f/1.8. Jeg skal selv skaffe 45mm f1.8, men det er synd 12mm f2 er så dyrt, jeg har hatt det veldig gøy med 9-18mm-objektivet mitt og tror jeg er en relativt stor fan av vidvinkel (selv om det krever samarbeidsvillige folk om du skal ta bilder av mennsker). Jeg har ikke evner som krever noe "pro-objektiv" uansett, så en mer folkelig 12mm f2 hadde vært fint. Det jeg kanskje er mest redd for er hele systemet, olympus henger fortsatt i en tynn tråd, har ikke hatt systemkamera før,men det føles som man investerer mye i systemet, har allerede 4 objektiv til det. Hvorfor vil du bytte ut 20mm med 25mm forresten? AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Eg bytta ut 20mm f/1.7 med 25mm f/1.4, og eg er godt nøgd med det, men eg må innrømme at eg innimellom saknar 20mm-objektivet. Det er så lite og fint, som er kjekt om ein har lyst til å berre ha med kamera og objektiv i jakkelomma. Eg endte opp med å kjøpe eit billeg, brukt Olympus 17mm f/2.8 til slik bruk, men det er jo ikkje like bra som Panasonic-objektivet. Jakkelomme-problematikken er jeg ikke opptatt av. Men det er jo riktig at det kjekt med et kompakt objektiv innimellom. Og ettersom 17mm også er billig ny for tiden; så kan det være en erstatning. Hvorfor vil du bytte ut 20mm med 25mm forresten? Både fordi jeg liker godt brennvidden 25mm, og at det blir f/1.4 kontra f/1.7. Har allerede Leica 45mm f/2.8 macro og den er rimelig snasen. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Du har nok lest rett. GX1 roterer også bildene tatt med olympus objektiver. Har du skaffet deg en slik alt? Overtalte madamen til å kjøpe et (hun hadde egentilg lyst på et e-pl3), men jeg ble overraskende sterkt "forelsket" i det. Så madamen sliter med å slippe til. Tror nesten jeg må overta det og kjøpe ho et e-pl3 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Overtalte madamen til å kjøpe et (hun hadde egentilg lyst på et e-pl3), men jeg ble overraskende sterkt "forelsket" i det. Så madamen sliter med å slippe til. Tror nesten jeg må overta det og kjøpe ho et e-pl3 Hvorfor ikke to stk GX-1? Hvis hun ikke fortsatt vil ha E-PL3 da. Kjøpte du med noe objektiv? F.eks. den nye pannekakezoomen? Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Overtalte madamen til å kjøpe et (hun hadde egentilg lyst på et e-pl3), men jeg ble overraskende sterkt "forelsket" i det. Så madamen sliter med å slippe til. Tror nesten jeg må overta det og kjøpe ho et e-pl3 Hvorfor ikke to stk GX-1? Hvis hun ikke fortsatt vil ha E-PL3 da. Kjøpte du med noe objektiv? F.eks. den nye pannekakezoomen? Jo det hadde jo vært kjekt med 2 i husstanden. Har et par fastobjektiver, så det ble "bare" med et standar 14-42. Endret 6. januar 2012 av Rmatt Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg skal selv skaffe 45mm f1.8, men det er synd 12mm f2 er så dyrt, jeg har hatt det veldig gøy med 9-18mm-objektivet mitt og tror jeg er en relativt stor fan av vidvinkel (selv om det krever samarbeidsvillige folk om du skal ta bilder av mennsker). Jeg har ikke evner som krever noe "pro-objektiv" uansett, så en mer folkelig 12mm f2 hadde vært fint. Dersom 14mm er vidt nok for deg går Panasonic sin 14mm f/2.5 for å vera bortimot like bra som Oly 12mm. Men 9-18mm er jo eit flott objektiv også. Ikkje like skarpt som 12/14mm-objektiva, men meir enn bra nok. (IMHO.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå