Zamot Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Jeg tar mye bilder på 12mm, og har lenge lett etter (og kjøpt diverse) et kompakt nummer 2 kamera med 24mm (35mm ekv). Jeg har selvsagt sett på de fleste entusiast-kompaktkameraene, og ender trolig med et Canon Powershot S100, da de andre typisk er akkurat litt for store til å ha i jakka. Men samtidig klarer jeg ikke la være å sikle på Olympus sine 3 PEN med 12mm. Desverre er det ikke lomme-kompakt, men kan fungere som en veldig god erstatning til E-5 på reise og generelt overalt ellers hvor man kanskje ikke gidder å drasse med speilrefleks. Vet ikke om denne har blitt delt før, men her er E-P3 beskrevet som det perfekte reisekameraet, og det noen flotte eksempler tatt med E-P3 med 12mm og 45mm: http://buchangrant.com/blog/?p=672 Tror desverre det blir med siklingen en stund, behovet for et slikt kamera er for meg større på sommerhalvåret, og innen da kanskje det har kommet et værtettet semi-proff hus? EDIT: Må bare legge til at en reisekombinasjon som E-5 med 12-60mm og PanaLeica 25mm f1.4 egentlig er et suverent komprompiss mellom fleksibilitet/brennviddeomfang, kvalitet, størrelse/vekt og lysstyrke. Men det blir til at man kun tar med 12-60mm dagtid, og 25mm på kveldstid. Med mFT kombinasjonen får kan man ta med begge deler til enhver tid, og nydelig lysstyrke/bokeh også på lengre brennvidde. Endret 3. januar 2012 av Zamot Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Tror desverre det blir med siklingen en stund, behovet for et slikt kamera er for meg større på sommerhalvåret, og innen da kanskje det har kommet et værtettet semi-proff hus? Annonsering i februar, seier ryktene: http://www.43rumors.com/ft5-new-olympus-camera-to-be-unveiled-between-february-6-11th/ Lenke til kommentar
eks Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Jeg brukte E-P3 med 12/2 og 45/1,8 en hel del nå i julen, og må si at det var en veldig god kombinasjon å bruke. Lite og lett, gav veldig god bildekvalitet... Når det gjelder værtettet µ4/3 hus fra Olympus, så er det ventet en eller annen gang i tidsrommet tidlig i Februar, i følge relativt sikre rykter (FT5). Det eneste man vet sikkert om det kameraet er at det er værtettet (og da sannsynligvis like godt som E-1, E-3 og E-5) samt at det har innebygget søker. Hvordan utformingen vil bli, vet man ikke, men det ble hevdet i et intervju med en produktsjef at det er en ny kameraserie underveis, som fortsatt er µ4/3, men ikke Pen. Siden de digitale Pen-kameraene er inspirert av de gamle Pen-kameraene fra 50- og 60-tallet er det mulig at de går for et retrodesign inspirert av OM-1 denne gangen kanskje. Noe liknende dette? Ellers, så er det like sannsynlig at de går for et moderne design. Dette vil tiden uansett vise... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Jeg selv liker godt å gå rundt med E-P1 eller GF1 med 20mm f/1.7 (eller 14mm f/2.5) når jeg skal være kompakt. Det er jo mye snadder som har blitt lansert det siste året, og det kommer nom mer i år. Jeg har planer å gjøre en del utskiftninger i utstyret i år. Panasonic GF1 erstattes av en Panasonic GX1 eller Olympus E-P3. Panasonic 14mm f/2.5 erstattes av en Olympus 12mm f/2. Panasonic 14-140mm skal selges, og ikke erstattes. Panasonic kommer med en 12-35mm og 35-100mm i år - disse blir sannsynlig på f/2.8; hvis prisen ikke er for gal, og de yter bra, så skal jeg ha disse. Og da er det ikke behov for så mye mer optikk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Siden de digitale Pen-kameraene er inspirert av de gamle Pen-kameraene fra 50- og 60-tallet er det mulig at de går for et retrodesign inspirert av OM-1 denne gangen kanskje. Noe liknende dette? Her er det nok en eller annen som har røyka sokkene sine eller drømmer om det umulige I og med at Olympus skryter på seg en "grensesprengende" ny løsning for søkeren, så vil jeg tro at noe ala X100 eller NEX-7 er mer sannsynlig. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Ingen nye pancakes eller primes på horisonten? Er det ikke på tide at Oplympus oppdaterer 17mm sin? Vet noen forresten om Olympus e-pl1 retter opp tønnefortegning til f.eks 14mm Panasonic objektivet? Vurderer dette objektivet som mitt første objektiv bortsett fra kit, skulle gjerne hatt noe mer lyssterkt enn F3.5 Lenke til kommentar
eks Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Ingen nye pancakes eller primes på horisonten? Er det ikke på tide at Oplympus oppdaterer 17mm sin? Vet noen forresten om Olympus e-pl1 retter opp tønnefortegning til f.eks 14mm Panasonic objektivet? Vurderer dette objektivet som mitt første objektiv bortsett fra kit, skulle gjerne hatt noe mer lyssterkt enn F3.5 Med tanke på at 17/2,8 har ytt noe skuffende, så hadde det ikke vært noe dumt å oppgradere det nei; f2 og MSC-autofokus hadde vært prima. Så langt jeg vet, så retter ikke E-PL1 opp noen ting som helst med Panasonicobjektiver, så langt jeg vet korrigerer Olympus sine kameraer bare deres egne objektiver, og omvendt... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Ingen nye pancakes eller primes på horisonten? Er det ikke på tide at Oplympus oppdaterer 17mm sin? Vet noen forresten om Olympus e-pl1 retter opp tønnefortegning til f.eks 14mm Panasonic objektivet? Vurderer dette objektivet som mitt første objektiv bortsett fra kit, skulle gjerne hatt noe mer lyssterkt enn F3.5 Med tanke på at 17/2,8 har ytt noe skuffende, så hadde det ikke vært noe dumt å oppgradere det nei; f2 og MSC-autofokus hadde vært prima. Så langt jeg vet, så retter ikke E-PL1 opp noen ting som helst med Panasonicobjektiver, så langt jeg vet korrigerer Olympus sine kameraer bare deres egne objektiver, og omvendt... Noe tror jeg skjer? Picasa gir RAW-filer med veldig mye sitorsjon feks, mye mer enn andre program, vil tro det er det ukorrigerte bildet? AtW Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Så langt jeg vet, så retter ikke E-PL1 opp noen ting som helst med Panasonicobjektiver, så langt jeg vet korrigerer Olympus sine kameraer bare deres egne objektiver, og omvendt... Eg var litt nysgjerrig på dette, så eg testa det. http://jg.cl.no/distortion-comparison/ Her er altså eit par spanande montasjar av rutenett, 3 bilete kvar. Alle bileta er tatt med E-P3. Første serien er 12mm f/2.0-objektivet til Olympus og andre serien er 25m f/1.4-objektivet til Panasonic. Seriane er (frå venstre til høgre): 1. RAW-fil konvertert med dcraw (som ikkje gjer distortion correction) 2. RAW-fil konvertert med Lightroom (som tydelegvis gjer det) 3. JPEG-fil rett frå kamera. (tok bileta med RAW+JPEG-output) Det virkar altså ganske tydeleg for meg at Olympus korrigerer både for sine eigne og Panasonic sine objektiv. (Eg har ikkje noko Panasonic-kamera å teste med.) (Kameraet les vel kanskje korreksjonsdata frå objektivet som det legg i EXIF-data eller noko, så Lightroom m.fl. kan bruke det til å korrigere. Men det er berre gjetning frå mi side.) Endret 3. januar 2012 av skrytebane Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Det virkar altså ganske tydeleg for meg at Olympus korrigerer både for sine eigne og Panasonic sine objektiv. (Eg har ikkje noko Panasonic-kamera å teste med.) (Kameraet les vel kanskje korreksjonsdata frå objektivet som det legg i EXIF-data eller noko, så Lightroom m.fl. kan bruke det til å korrigere. Men det er berre gjetning frå mi side.) Det stemmer med det jeg har hørt. Jeg tipper at korreksjonsdataene er en del av µ-4/3 spesifikasjonen. Som man ikke får tak i uten videre ... Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Det virkar altså ganske tydeleg for meg at Olympus korrigerer både for sine eigne og Panasonic sine objektiv. (Eg har ikkje noko Panasonic-kamera å teste med.) (Kameraet les vel kanskje korreksjonsdata frå objektivet som det legg i EXIF-data eller noko, så Lightroom m.fl. kan bruke det til å korrigere. Men det er berre gjetning frå mi side.) Det stemmer med det jeg har hørt. Jeg tipper at korreksjonsdataene er en del av µ-4/3 spesifikasjonen. Som man ikke får tak i uten videre ... Det eg las ein stad (hugsar ikkje kor) var at Adobe gjorde endringar i DNG-spesifikasjonen på førespurnad frå Panasonic, for å støtte nettopp slike korreksjonsdata. Og no tok eg ein kikk på DNG-spesifikasjonen: DNG 1.3.0.0 and later incorporates the concept of “Opcode Lists”, which allow additional processing steps to be specified in an extensible manner. This allows complex processing to be moved off the camera hardware, which often has limited processing power, and into the DNG reader, which is often running on more powerful hardware. This also allows processing steps to be specified, such as lens corrections, which ideally should be performed on the image data after it has been demosaiced, while still retaining the advantages of a raw mosaic data format. Lenke til kommentar
eks Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Så langt jeg vet, så retter ikke E-PL1 opp noen ting som helst med Panasonicobjektiver, så langt jeg vet korrigerer Olympus sine kameraer bare deres egne objektiver, og omvendt... Eg var litt nysgjerrig på dette, så eg testa det. http://jg.cl.no/distortion-comparison/ Her er altså eit par spanande montasjar av rutenett, 3 bilete kvar. Alle bileta er tatt med E-P3. Første serien er 12mm f/2.0-objektivet til Olympus og andre serien er 25m f/1.4-objektivet til Panasonic. Seriane er (frå venstre til høgre): 1. RAW-fil konvertert med dcraw (som ikkje gjer distortion correction) 2. RAW-fil konvertert med Lightroom (som tydelegvis gjer det) 3. JPEG-fil rett frå kamera. (tok bileta med RAW+JPEG-output) Det virkar altså ganske tydeleg for meg at Olympus korrigerer både for sine eigne og Panasonic sine objektiv. (Eg har ikkje noko Panasonic-kamera å teste med.) (Kameraet les vel kanskje korreksjonsdata frå objektivet som det legg i EXIF-data eller noko, så Lightroom m.fl. kan bruke det til å korrigere. Men det er berre gjetning frå mi side.) Da tok jeg heldigvis feil. Dette er bra for alle som har planer om å bruke Panasonic objektiver på Olympus kameraer, eller omvendt. Jeg var nedom både Japan Photo og FotoVideo i går og prøvde litt µ4/3-godsaker på E-PL1. Har kikket igjennom bildene og må si meg imponert over noen av objektivene; 25/1,4; 45/2,8; 8/3,5 Fisheye; 9-18/4-5,6. 75-300/4,8-6,7 var bedre enn jeg trodde, selv om det var forholdsvis mørkt i butikken. Falt dog for fristelsen og kjøpte meg et lite leketøy; Samyang 7,5mm f3,5 MFT. Har lest en hel del bra om den, så jeg gleder meg til å få leke litt med den... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Fortsatt lite imponert at de ikke har klart å lage værtettet hus før nå, med tanke på hvor få knapper og dilldall mFT har sammenlignet med de største DSLR kolossene så burde en remse gaffa fikset det meste Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Etter at min gamle reim ble ødelagt, så har jeg prøvd meg på denne: http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/snapr35/ Får se hvordan det funker etterhvert. Men det som er et potensielt problem er at når kameraet bare henger der så er objektivet litt ubeskyttet. Hva er den greieste måten å ordne dette på? Finnes det noen sånne "solbeskyttere" til de forskjellige ojektivene? Evt enn sånn beskyttelsesplastting som er lagd på en mer praktisk måte enn de som følger med som man må ta av manuelt hver gang. Eventuelt ett slags gjennomsnittlig glass man kan ha ytterst? Eller går det ann å få byttet det ytterste glasset om det får skader? AtW Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) (Skreiv noko feil, fann ikkje noko sletteknapp.) Endret 3. januar 2012 av skrytebane Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Får se hvordan det funker etterhvert. Men det som er et potensielt problem er at når kameraet bare henger der så er objektivet litt ubeskyttet. Hva er den greieste måten å ordne dette på? Finnes det noen sånne "solbeskyttere" til de forskjellige ojektivene? Evt enn sånn beskyttelsesplastting som er lagd på en mer praktisk måte enn de som følger med som man må ta av manuelt hver gang. Eventuelt ett slags gjennomsnittlig glass man kan ha ytterst? Eller går det ann å få byttet det ytterste glasset om det får skader? AtW Det beste er en solblender, altså som enten følger med objektivet eller kan kjøpes i tillegg (billig på ebay), altså en ring som egentlig beskytter for at solen skal skinne inn på objektivet og skape uønskede effekter. I tillegg så beskytter den for at glasset kommer borti ting (eller blir våt i regnet). Fordelen med dette fremfor evt. et filter er at det ikke blir noe degradering i bildet, og kontra et "lokk" man må ta av så slipper man å ta det av og kamera er alltid klar til bruk. Jeg har aldri på objektivdekselet, kun på objektivene når de ikke er på kamera. På objektivet på kamera har jeg på solblender hele tiden. Når det gjelder glass som man kan ha ytterst, så kan man kjøpe såkalte filter. F.eks. UV-filter, men det har minimal hensikt. Hvis du først får et sammenstøt, risikerer du at dette knuser og ødelegger objektivet mer enn om sammenstet var direkte med objektivet. De kan også degradere bildekvaliteten og lysstyrken noe. Styr unna, og kjøp solblendere. Forøvrig skal det ganske store hakk/riper til før det normalt sett blir særlig synlig i bildet. Endret 4. januar 2012 av Zamot Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Hos Fotovideo står det at det følger med en blits til Olympus PEN E-PM1. Veit noen om dette gjelder generelt for E-PM1, dvs at man får med denne blitsen uansett hvor man kjøper kameraet? Står ikke noe om dette hos Siba f.eks (de har et tilbud gående for tiden). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Hos Fotovideo står det at det følger med en blits til Olympus PEN E-PM1. Veit noen om dette gjelder generelt for E-PM1, dvs at man får med denne blitsen uansett hvor man kjøper kameraet? Står ikke noe om dette hos Siba f.eks (de har et tilbud gående for tiden). Det mener jeg på. For det er en spesialdesignet blits for E-PM1 (og E-PL3 tror jeg). Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Hos Fotovideo står det at det følger med en blits til Olympus PEN E-PM1. Veit noen om dette gjelder generelt for E-PM1, dvs at man får med denne blitsen uansett hvor man kjøper kameraet? Står ikke noe om dette hos Siba f.eks (de har et tilbud gående for tiden). Det mener jeg på. For det er en spesialdesignet blits for E-PM1 (og E-PL3 tror jeg). Takk for kjapt svar! Blir muligens et slikt på meg i løpet av dagen. Lenke til kommentar
Incandenza Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Bildestabilisatoren i mitt E-PL2 tok kvelden første nyttårsdag. Kameraet lager en lyd ved oppstart som tyder på at det er en eller annen motor som slurrer, og IS1 (eller hvilket alternativ som er aktivert) blinker i displayet. Jeg er 98 % sikker på at det ikke fikk seg noen skjebnesvangre støt under nyttårsfeiringa, og kameraet var helt i orden. Alternativet er da så vidt jeg skjønner at temperaturvariasjoner sammen med en svakhet i materialet har gitt et brudd. Kameraet er nå levert til hjelpsomme folk hos FotoVideo (jeg kjøpte det for et knapt år siden gjennom Scandinavian Photo), og derfra skulle det sendes til Tsjekkia, hvor Olympus' verksted tydeligvis ligger. Jeg håper det går gjennom som en garantisak, men har min tvil. Slik jeg ser det, har jeg da to reelle alternativer. Betale for reparasjon (noe jeg akter å gjøre om det kommer på forespeilte ca. 1500 kr) eller betale noen hundrelapper for å få det tilbake ubehandlet. Kameraet tar fortsatt bilder som det skal, men da uten stabilisering og med en svært sjenerende oppstartslyd. Det siste medfører da at jeg vil se etter et nytt hus, og heller beholde dette som et "festalternativ". Etter å ha sett litt rundt etter alternativer de siste dagene, lurer jeg på følgende: Hvorfor selges så få µ4/3-hus uten kit-objektiv? Jeg har jo allerede 14-42 mm-eren som fulgte med, og selv om det vel bare ville vært noen skarve hundrelapper å spare, ville jeg gjerne sluppet å kjøpe ett til. Hvordan vil eventuelt mine ustabiliserte Olympus-objektiver gjøre seg på et ustbalisert Panasonic-hus? (Nå begynner jeg for øvrig å gå skit lei av at dyr elektronikk tar kvelden alt for tidlig.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå