Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Forventningene i forkant var en mFT arvtager til ZD 12-60/2,8-4, så da forventet de fleste f2,8-4...

Mange forventet som du sier en 12-60 i mFT-versjon, men dette er åpenbart ingen high end kit zoom. Det er kanskje like greit med tanke på at Olympus ikke har noe hus som "egner seg" til et så stort og tungt objektiv. Olympus har jo satset på små hus og små og til dels sammenleggbare objektiv hele veien så konsekvente er de i hvertfall. Jeg ser dette som et nytt kit-objektiv melom 14-42 og 14-150, noe lignende Nikons 18-105 VR/16-85 VR. Skulle tro at det blir bra etterspørsel etter noe slikt.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette stemmer er det mange som blir veldig skuffet, igjen... Forventningene i forkant var en mFT arvtager til ZD 12-60/2,8-4, så da forventet de fleste f2,8-4...

Jepps. ..., men blir ikke såå skuffet. Bruker stort sett fastoptikk med stor blenderåpning uansett. Det hadde dog vært fint å fått et objektiv som hadde et lite zoom område med stor blender i en hendig størrelse. F.eks 14-35/2 for mFT ..., bare 1/4 av størrelsen.... utopi?

Lenke til kommentar
Da er 12-50mm 3.5-6.3 lansert, det meste av ryktene var riktig. Det har dog værtetting på samme nivå med de beste 4/3-objektivene, det sa vel ikke ryktene noe om? Interessant med tanke på senere optikk og ikke minst hus fra Olympus.

Ikke lansert men annonsert. Med andre ord offentliggjort, men ikke tilgjengelig før i midten av januar.

Så vidt jeg kan se er det værtettingen og videoegenskapene (jevn zoom og fokus) som er hovedpoengene med dette. Til videofilming er ikke f/6,3 så stort problem som det er til foto.

Olympus Asia: MFT-diagrammer, konstruksjonsdiagram og fulle spesifikasjoner

Fotopolis.pl: Flere bilder: Sort utgave med solblender, sort utgave uten solblender, blank utgave uten solblender.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Synd de ikke har prioritert værttetting på husene ennå. Ut fra konstruksjonen av feks E-P3 burde det være en liten jobb siden det er få knapper, brytere, hjul luker osv som må fikses. Ironisk nok så er det de råeste proffhusene som er værtette og de er jo neddynget av elementer som krever gummiforringer i øst og vest.

Lenke til kommentar

Noen klarte å sette fyr på(!) min EP2 på fest i går, så endel av reima smeltet, nå stoler jeg ikke helt på den lenger. Burde jeg kjøpe en ny av samme type (altså den originale som fulgte med), eller er det bedre med en annen type reim? Har egentlig alltid brukt det som følgte med og ikke tenkt noe videre over det med reimer.

AtW

Lenke til kommentar

Synes du reima som fulgte med kunne vært bedre? I så fall - vurder annen og bedre. Det er mange bedre tredjepartsalternativer - reim behøver ikke akkurat følge merke.. :)

Se om du vil ha en til å ha rundt halsen eller en til å ha rundt håndleddet.

Jeg vet ikke helt, har ikke tenkt så mye på det det egentlig, den er jo helt ok, pleier å ha det hengend over skulderen stort sett, finnes det neon reimer med noen ekstra funksjoner? Feks ett slags beltefeste, eller noe som gjør det lettere å holde kameraet stille når man tar bilde? (har avogtil forsøkt å stramme reima rundt armen for å stabilisere), noe annet? Har egentlig tenkt svært lite på dette med reimer før :)

AtW

Lenke til kommentar

Takk for svar, så 20mm er definitivt å foretrekke framfor 14mm til Pana med andre ord. Synd at 20mm er så stivt priset :/ 14mm kan man jo få for langt mindre siden den blir solgt i kit og man kan kvitte seg med resten av kittet eller kjøpe 14mm løst av de som kjøper dobbelt kit objektiv.

Jeg synes ikke 20mm-en er så stivt priset, jeg. Det er faktisk mye bildeglede for pengene.

Vanskelig å si noe om hvorvidt Panaonsic-objektivene er stivt priset i forhold til hva de leverer, men jeg mistenker Panasonic litt for å overprise objektivene "i løs vekt" for å kunne selge dem svært billig i kit-pakker. F.eks ser jeg at 14mm koster 3695 løs, mens man kan få GF3 med både 14mm og 14-42-zoomen for 3795 for tiden. Jeg kunne godt tenkt meg GX1 med 20mm, men det ser ikke ut som om 20mm finnes i noe kit lenger. Billigere å kjøpe GX1 separat og et GF3 dobbelt-kit vsa., beholde 14mm og selge resten for noen hundrelapper...

Vedr. støy - den eneste plagsomme støyen min 20mm hadde var den støyende AFen. Det knirket liksom da det fokuserte.

Lenke til kommentar

Apropo reim - hva slags bæreløsning bruker dere på såpass små kameraer når de er ute i det fri ?

Jeg bruker kun håndreim på høyre side av huset da alltid har det i hånda når er ute å tar bilder. Har skulderreimer på 2xDSLR men eneste gangen de henger rundt halsen er visst skal justere feks ett lyststativ eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Sensorteknologien går jo stadig fremover og det påvirker alle sensorstørrelser, enten det er mobilkamera eller mellomformat eller hva som helst i mellom disse det er snakk om.

At GX1 fikk 16MP burde ikke komme som noen stor overraskelse, både GH2 og G3 har dette fra før av. GH2-sensoren er markant bedre enn 12MP-sensoren som med svært små forandringer har vært brukt i de fleste av de andre Panasonic MFT-husene. GH3 vil nok få en enda bedre sensor når den kommer til neste år, og det spekuleres i at denne vil få global lukker, som i så fall vil bli det største og viktigste fremskrittet på sensorfronten siden man begynte å bruke CMOS-sensorer i digitale kameraer.

Lenke til kommentar

Jeg har muligens tenkt å kjøpe meg en blitz til kameraet (FL300R), men jeg er 100% grønn på blitser. Så jeg lurte på om noen kunne gi meg en kjapp innføring. Prøvde en blitz på ett annet kamera her, og det hadde 3 funskjoner TTL (som er "automatisk" såvidt jeg har skjønt), og to manuelle innstillinger, det virket som den ene blitzet på full spiker, mens den andre blitset på ikke helt full spiker. FL300R har såvidt jeg har forstått TTL, en manuell-modous og mulighet for fjernstyring. Jeg har noen spørsmål i forbindelse med dette.

1. På manuell modus virket det som jeg måtte stille alt manuelt på kameraet for å få det til å matche blitzen, er det sånn det fungerer?

2. Jeg har lest om funksjoner som "slow" og "rear" på blitser, er det noe det er uvenlig å ha? Er dette nyttig? Er det noe FL300R ikke har?

3. På blitzen jeg lånte ble bildene ok eksponert når man tok blitzen rett fram, men da så bildene jævlig ut, med blitzen pekende opp mot taket så bildene bedre ut men ble konstant svært overeksponert (2 stops++) er dette vanlig? Må jeg regne med å måtte fikle med eksponeringen hver gang jeg ikke blitser rett fram?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

1. Manuell modus er alltid litt prosjekt. Jeg bruker ikke manuell blits oppå kameraet, de plasseres på stativ og utløses trådløst. Da finner jeg ønsket ISO/blender/lukkertid på kameraet først, og så justerer jeg én og én blits (styrke og avstand fra motivet) til jeg er fornøyd.

2. Nå har jeg ikke prøvd blitsen det er snakk om, men bouncing med TTL på Canon og Nikon er en ganske smertefri affære. Greien er jo at blitsen sender ut et lite glimt før eksponeringen, kameraet måler hvor mye ekstra/mindre futt som må til for å få en ok eksponering og sier fra til blitsen som nå blitser med riktig styrke.

Du bruker ikke spotmetering og sier at noe svart eller veldig mørkt skal være eksponert riktig?

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

2. Nå har jeg ikke prøvd blitsen det er snakk om, men bouncing med TTL på Canon og Nikon er en ganske smertefri affære. Greien er jo at blitsen sender ut et lite glimt før eksponeringen, kameraet måler hvor mye ekstra/mindre futt som må til for å få en ok eksponering og sier fra til blitsen som nå blitser med riktig styrke.

Eg veit ikkje noko særleg om FL-300R, men bouncing med TTL fungerer smertefritt med FL-36R (på E-P3), så ein kan jo håpe på at dei har fått det til også på FL-300R. Kanskje tryggast å få prøve i butikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...