Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tusen takk for tips. Den ble min. :)
OT_ Lykke til. Jeg kjøpte dette kameraet nytt for 2400,- noen måneder siden og fikk en kitlinse med wobble problem på 35-42mm, IBIS som ødelegger bilder tatt med 1/60 - 1 / 200, døde piksler (som jeg fikk heldigvis fikset med pixel mapping), ubrukelig manual, elendig menysystem (meget konfigurerbart kamera, men til dels uforstålige menyvalg), utrolig slapp autofokus med kitlinse (mitt et år gammelt Ixus kamera er raskere), "ubrukelig" autofokus innendørs med kitlinse, ikke standard USB tilkobling osv. Men jeg har tatt et par fine bilder da :mrgreen:

Hmm, ser ut til at jeg sliter med litt av det samme. Kitobjektivet vingler litt på alle brennvidder. Menysystemet er kaotisk og jeg har ennå ikke funnet ut hvordan jeg stiller ISO til tross for flere forsøk på å forstå manualen. Slapp autofokus var jeg klar over på forhånd og det plager meg ikke siden jeg ikke har tenkt til å bruke kitobjektivet noe særlig.

 

Noe annet som plager meg er at kameraveska har en ubehagelig løsemiddel-lukt som har smittet over på kameraet.

 

Ellers så er det ganske uvant å ikke ha noen søker. Kameraet vil liksom opp til ansiktet og der har det jo ingenting å gjøre.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut til at jeg sliter med litt av det samme. Kitobjektivet vingler litt på alle brennvidder. Menysystemet er kaotisk og jeg har ennå ikke funnet ut hvordan jeg stiller ISO til tross for flere forsøk på å forstå manualen. Slapp autofokus var jeg klar over på forhånd og det plager meg ikke siden jeg ikke har tenkt til å bruke kitobjektivet noe særlig.

De første generasjonene av kitobjektivet er nokså tvilsom. Jeg bruker ikke min heller på E-P1.

 

Når det hjelder Olympus menyene, så er det to ting som du må lære. For det første, så må du slå på ekstramenyene. For det andre, så bruker Olmypus OK knappen som en hurtigmeny, der du etterpå bruker piltastene til å bla mellom funksjoner og endre verdier.

 

Noe annet som plager meg er at kameraveska har en ubehagelig løsemiddel-lukt som har smittet over på kameraet.

Det vil nok gå over hvis du lar kamera ligge ute av veska et par dager. Verre med veska.

 

Ellers så er det ganske uvant å ikke ha noen søker. Kameraet vil liksom opp til ansiktet og der har det jo ingenting å gjøre.

Den tar litt tid; men du blir vant til det.

Lenke til kommentar

Supermenyen er på. Det var bare manglende oversiktlighet som gjorde at jeg ikke fant frem. Men med de to hurtigmetodene menyhjul opp og OK-knappen kommer jeg fortsatt ikke frem til noe ISO-innstilling. Menyhjul opp gir meg kun mulighet til å stille to av verdiene blender, lukker, eksponeringskompensasjon avhengig av modus. OK-knappen sender meg til en kryptisk meny med kanal A, B og C mode, channel 1-4, blits FP super eller normal og level Hi-mid-lo. Det er ikke spor av ISO der.

Lenke til kommentar

Supermenyen er på. Det var bare manglende oversiktlighet som gjorde at jeg ikke fant frem. Men med de to hurtigmetodene menyhjul opp og OK-knappen kommer jeg fortsatt ikke frem til noe ISO-innstilling. Menyhjul opp gir meg kun mulighet til å stille to av verdiene blender, lukker, eksponeringskompensasjon avhengig av modus. OK-knappen sender meg til en kryptisk meny med kanal A, B og C mode, channel 1-4, blits FP super eller normal og level Hi-mid-lo. Det er ikke spor av ISO der.

Du har fått slått på RC blits styring (den kan du slå av i menyen) og da er det to supermenyer. Trykk på info knappen for å bytte mellom menyene (tror den heter info, eller disp)

Lenke til kommentar

50-200 synes eg var dyr, sjølv om det er SWD. Sjølv har eg utgåva utan SWD som eg handla ny på ebay i fjor. Glimrande objektiv, mykje betre enn 70-300 (som eigentleg er berre ræ..... i alle fall på 300 mm)

Jeg skyter egentlig så lite tele at 70-300mm dekker mitt behov. Jeg har fått helt greie resultater med min på 300mm med E-620'en.

 

Men jeg må ha noe videre enn 14mm, så 11-22mm-en frister.

 

11-22 er et ypperlig objektiv, men 9-18 tror jeg du vil bli vel så fornøyd med til E-30. Bildekvalitet og oppløsning er svært likt, men det er videre og lettere enn 11-22...

 

(Vedrørende lyder fra kamerahuset, vil du nok legge merke til mere bråk enn på tidligere eller dyrere modeller. E-30 har en mer "åpen" og enklere konstruksjon. Dette gjør at både IS, lukker, speil-klapring og annet høres anderledes ut enn du er vant med, men dette er ikke "feil", bare anderledes.)

Lenke til kommentar

11-22 er et ypperlig objektiv, men 9-18 tror jeg du vil bli vel så fornøyd med til E-30. Bildekvalitet og oppløsning er svært likt, men det er videre og lettere enn 11-22...

Takk for tipset, men har hatt 9-18mm før. Men var vel aldri helt overbevist. Gidder ikke å kjøpe den på nytt. Da frister en brukt 11-22mm mer.

 

(Vedrørende lyder fra kamerahuset, vil du nok legge merke til mere bråk enn på tidligere eller dyrere modeller. E-30 har en mer "åpen" og enklere konstruksjon. Dette gjør at både IS, lukker, speil-klapring og annet høres anderledes ut enn du er vant med, men dette er ikke "feil", bare anderledes.)

Er vant til det nå - speil og lukker ligner jo veldig det jeg er vant med fra Canon dagene.

Lenke til kommentar

Hmm, ser flertallet av aksjonærene i olympus er vestlige nå, inkludert en stor post for goldmann-sachs, sammen med hele sparkingen av styret, så er jeg bekymret for slakt eller salg av kameradivisjonen.

 

AtW

Det er for mange penger i kamera-avdelingen til at den blir slaktet. Salg er jo fortsatt en mulighet; men mitt inntrykk er at de ønsker å fortsette med foto foreløpig.

Lenke til kommentar

Har lastet ned og installert.

Det var en del interessante features i denne firmware utgaven.

 

  • High Bit Rate video modus - 24Mbps
  • Støtte for Power Zoom objektivene
  • Mulighet for å slå av touch screen helt
  • Pluss noe annet småplukk

 

HBR video, krever den et raskere enn kort enn class 6?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

8 bit er 1 byte. 24Mb = 3MB.

Så har noen røyka noe de ikke tåler.

 

Var det et godt class 4-kort?

 

Kan eventuelt være at den ikke gir jevn datastrøm eller noe annet underlig.

 

Edit: Aha!

"Use a card with SD Speed Class with “Class 4” or higher when recording motion pictures in [AVCHD]. Also, use a card with SD Speed Class with “Class 6” or higher when recording motion pictures in [MOTION JPEG]."

 

Det er altså AVCHD som har gått fra 19 til 24Mbit - og class 4 er fremdeles rikelig. Du skal derimot ha class 6 hvis du velger MPEG-format for video.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Edit: Aha!

Fantastisk - en manual i et leselig språk. Like elendig manual, dog.

 

Det er altså AVCHD som har gått fra 19 til 24Mbit - og class 4 er fremdeles rikelig. Du skal derimot ha class 6 hvis du velger MPEG-format for video.

Det høres fornuftig ut. Det var nok søple-kortet fra Kingston - jeg har en som er ulidelig tregt.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tenkte jeg like godt kunne spørre i denne tråden først, i stedet for å lage en evt. egen tråd.

 

Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av et MFT (m4/3, eller hvordan man nå forkorter micro four thirds)-kamera innen nærmeste fremtid. Da jeg ødela mitt (eld)gamle Canon Ixus "ettellerannet" komapktkamera i sommer fikk jeg en god grunn til å investere i noe mer skikkelig, ettersom jeg merker at interessen for foto kommer mer og mer. Jeg har altså drøyd helt til nå med å bestemme meg for innkjøp, men har i mellomtiden lest en hel del tester ol, og MFT virker som det som passer meg best, spesielt mtp bildekvalitet vs. fysisk størrelse og utvalg av objektiver, som i grunn er det jeg prioriterer. Spesielt pancake-objektivene, som gjør systemet herlig kompakt og kvalitetsmessig veldig bra (selv om de er noe dyre).

 

De modellene jeg til nå har hatt i tankene er E-PL3, E-PM1, GF2, G3 (som blir noe større fysisk enn de andre, men ikke stort nok til at det er avskrekkende) og den nye GX1 (fås for 4900 kr på Dustin, så den er jo strengt talt under budsjettet). Prisen tatt i betraktning, så må jeg si at GF2 blir mer og mer fristende.

Har vært i butikk å tatt litt på de forskjellige husene (minus E-PM1), og selv om det absolutt ikke er ergonomien til et speilrefleks, så synes jeg alle var generelt greie å behandle (G3 var naturlig nok litt bedre). En må jo gjerne ofre litt for at husene skal være merkbart mindre, og det at jeg får et mindre og lettere system enn en "tradisjonell" speilrefleks er noe jeg vektlegger. Da kan jeg fint leve med et litt mindre ergonomisk produkt.

 

Når det gjelder Panasonic vs. Olympus, så er stort sett den eneste forskjellen jeg har bitt meg merke i at det er stabilisering i objektivene vs. i huset. Har alltid tenkt at stabilisering i huset er en fordel, men jeg veit ikke hvorvidt jeg bør endre mine tanker om dette?

 

Når det gjelder bruk, så er jeg absolutt som nybegynner å regne. Jeg ønsker å ta bilder av det aller meste egentlig (typisk familiesammenkomster, ferieturer, tilfeldige bilder mens jeg er ute og går, osv), men samtidig ønsker jeg å lære meg å ta bilder uten å bare skyte i vei med "Auto" hele tiden, og utforske de muligheter det å ha noe mer avansert enn et kompaktkamera gir. Har også et ønske om å etterhvert kunne ta bilder av nordlys, men det blir vel igjen et litt spesialisert krav som ikke gjenspeiler det 90% av bruken min vil dreie seg om.

 

Det jeg lurer på er egentlig hva som vil gi meg best valuta for pengene? Jeg vil holde meg under 5000 NOK for kamera med medfølgende objektiv (kit-objektiv). Etterhvert har jo prisene på de litt eldre modellene gått ned til et veldig akseptabelt nivå, feks. Panasonic GF2 til 2990 (eller deromkring) som Akam også skriver at er veldig bra til den prisen, Olympus E-PL1 til rundt samme pris, samt at man kan finne mye på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...