Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet nå, blir skal om jeg selge E-420 eller beholde den?

Selvfølgelig skal du beholde den lille kjekke og gode E-420 :thumbup:

 

Selv har jeg beholdt både den og E-520/600/620 selv om jeg i tillegg flørter vilt med de PENe og CanNikon.... :whistle: (blir visst lenge til jeg greier å bestemme meg for en "partner" ja....) laugh.gif

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du beholde den lille kjekke og gode E-420 :thumbup:

 

Selv har jeg beholdt både den og E-520/600/620 selv om jeg i tillegg flørter vilt med de PENe og CanNikon.... :whistle: (blir visst lenge til jeg greier å bestemme meg for en "partner" ja....) laugh.gif

Jeg heller vel mot å beholde det. Greit kamera å ha på lur. Men jeg trenger definitivt ikke 2 stk 14-42mm og og 17.5-45mm kit-objektiver...

Lenke til kommentar
Jeg heller vel mot å beholde det. Greit kamera å ha på lur. Men jeg trenger definitivt ikke 2 stk 14-42mm og og 17.5-45mm kit-objektiver...

17,5-45mm...? Den har jeg ikke sett før, har dog bare hørt om den at den ikke akkurat er noen høydare. Litt som 18-180, beviset på at det er ikke gull og godt glass alt det står Zuiko på...

 

Det går for tiden sterke rykter om at Olympus vil sleppe en ny standardzoom om ikke så lenge. I den forbindelse er det mest sannsynlig at det blir en mFT utgave av 12-60/2,8-4. I følge 4/3-Rumors, så er dette ryktet klassifisert som FT5, det vil si ganske sikkert.

 

Hvis dette stemmer kan det bli noen som vil være litt misfornøyde med å ha kjøpt 14-54/2,8-3,5 II til FT med adapter for å få en standardzoom med bedre lysstyrke til sitt mFT-hus. :p

Lenke til kommentar

Det går for tiden sterke rykter om at Olympus vil sleppe en ny standardzoom om ikke så lenge. I den forbindelse er det mest sannsynlig at det blir en mFT utgave av 12-60/2,8-4. I følge 4/3-Rumors, så er dette ryktet klassifisert som FT5, det vil si ganske sikkert.

 

Jeg så også den siden, men det virket som 60mm i teleenden var langt fra sikkert. Uansett høres jo dette interessant ut, men Olympus burde jo da også få ut et hus som passer bedre til et litt større objektiv. Kanskje det kommer noe med innebygd søker fra Olympus snart.

Lenke til kommentar

17,5-45mm...? Den har jeg ikke sett før, har dog bare hørt om den at den ikke akkurat er noen høydare. Litt som 18-180, beviset på at det er ikke gull og godt glass alt det står Zuiko på...

Helt rumpe er den ikke - optisk tåler den nok sammenligning med forrige generasjon de billige kit-ene til Canikon (dvs. bedre enn skrot-utgaven til Canon, men ikke like bra som siste generasjon). Byggekvaliteten er klart bedre enn Canikon, men 14-42mm er bedre.

 

Det går for tiden sterke rykter om at Olympus vil sleppe en ny standardzoom om ikke så lenge. I den forbindelse er det mest sannsynlig at det blir en mFT utgave av 12-60/2,8-4. I følge 4/3-Rumors, så er dette ryktet klassifisert som FT5, det vil si ganske sikkert.

Hadde ikke vært dumt det. Men den må nok korrigeres som det meste µ-4/3.

 

Hvis dette stemmer kan det bli noen som vil være litt misfornøyde med å ha kjøpt 14-54/2,8-3,5 II til FT med adapter for å få en standardzoom med bedre lysstyrke til sitt mFT-hus. :p

Hvis man handlet i det siste, så er det mulig at man kan bli grinete. Men 14-54mm-en fungerer faktisk ganske så greit på GH2 ihvertfall.

Lenke til kommentar

Nå har jeg også blitt mFT-eier. Nærmere bestemt en Olympus E-PL1 + 14-42mm kitzoom. Da gjenstår bare kjøp av et par objektiver med jakkelommevennlighet i fokus. 14-42-en vil neppe bli brukt mye. Siden dere er mer stødig på utvalg til mFT-kameraer vil jeg gjerne ha noen innspill:

 

- Jeg kan tenke meg en skikkelig vidvinkel/fisheye og tenker da på Samyang 7,5mm f/3,5. Er det flere i samme klasse (fisheye/rettegnende ultravid) jeg bør vurdere? Kanskje Panasonic sin 8mm f/3,5?

 

- I tillegg vil jeg ha en fast normal med god lysstyrke. Bortsett fra Panasonic 20mm f/1,7 er det noen i samme område som er kompakte og bør vurderes?

 

- Kan jeg droppe EVF eller synes dere det er det viktig siden skjermen er ganske begredelig (230K punkter) Hva er forskjellene på VF-1, 2 og 3? Glem det. Jeg tar en sjefsavgjørelse og dropper EVF på grunn av pris og jakkelommefiendtlighet.

 

- Finnes det billige overganger til Pentax K eller Olympus OM?

 

- Er det noe annet tilleggsutstyr jeg bør vurdere?

(Jeg har kommet frem til gråfilter + C-PL + 40,5-46mm step up ring)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kan jo skrive hva jeg har erfaring med: Jeg har 14-42 kit, 14-150mm, 9-18mm og 20mm f1.7. Jeg er ikke noen erfaren fotograf, men kan jo snakke om mine erfaringer. Jeg synes for det første det virker som det er endel forskjell på hva man bruker en "vanlig" vidvinkel til vs en fisheye, jeg hadde kanskje tenkt på hva jeg skulle valgt der.

 

20mm f1.7 er ett selskrevent valg synes jeg.

 

- Jeg synes ikke å bruke skjermen er noe stort problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Angående vidvinkel så har jeg en Tamron 10-24 til Pentaxen så jeg er ikke sikker på om jeg skal gå for ennå en rettegnende vidvinkel eller en fisheye som vil dekke et litt annet bruksområde.

 

Er det noen nevneverdig ulempe at Panasonic 20mm f/1,7 ikke korrigeres for CA og vignettering av firmmvaren?

Lenke til kommentar

- Finnes det billige overganger til Pentax K eller Olympus OM?

 

Jeg har denne. Jeg oppdaget litt for sent at den ikke er 100% kompatibel med SMC-M-objektivene jeg skulle bruke den med, men det løste seg enkelt ved å fjerne skruen som styrer blenderspaken (denne er kun nødvendig for objektiver uten blenderring). Med skruen fjernet fungerer den upåklagelig.

Lenke til kommentar

- Jeg kan tenke meg en skikkelig vidvinkel/fisheye og tenker da på Samyang 7,5mm f/3,5. Er det flere i samme klasse (fisheye/rettegnende ultravid) jeg bør vurdere? Kanskje Panasonic sin 8mm f/3,5?

Samyang kommer med en dedikert 4,5mm - vent på den du.

 

- I tillegg vil jeg ha en fast normal med god lysstyrke. Bortsett fra Panasonic 20mm f/1,7 er det noen i samme område som er kompakte og bør vurderes?

Det er 20mm-en du skal ha. Olympus 25mm f/2.8 trenger en adapter, og da er den ikke lommevennlig lenger. Den ultimate normalen er nok Panasonics 25mm f/1.4 eller Voigtländer 25mm f/0.25. Men de er ikke lommevennlige.

 

- Finnes det billige overganger til Pentax K eller Olympus OM?

Det er det - på Ebay.

 

- Er det noe annet tilleggsutstyr jeg bør vurdere?

Masse batterier.

 

Er det noen nevneverdig ulempe at Panasonic 20mm f/1,7 ikke korrigeres for CA og vignettering av firmmvaren?

Har ikke merket noe. Det er uansett ikke verre enn at det kan lett fikses i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp. Jeg får med to batterier og kameravekse på kjøpet. EVF dropper jeg.

 

Voigtländer 25mm f/0.95 har jeg allerede slått fra meg på grunn av størrelse.

 

Samyang 4,5mm? Google klarer ikke å finne den for meg, sikker på at du ikke mener Samyangs dedikerte 7,5mm?

 

Jeg tror jeg går for den mFT-adapteren Ventle linker til og sper på med gråfilter (grunnet ISO 200 og 1/2000s begrensningene) og C-PL-filter. Begge med Ø=46mm, samt en 40,5mm - 46mm step up ring så kona kan bruke de på zoomen også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...