Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Urelatert til noe av det som blir diskutert/skrevet:

Jeg føler meg skitten, utro og samtidig nyforelsket med varmt hjerte. Mitt kjære ED 12-60mm er i ferd med å bli erstattet av en mer moden dame. Etter at jeg anskaffet meg en OM-adapter så har jeg hatt 50mm 1.8 stående på kameraet, og etter en tur i marka i dag så vokser følelsene mine for dette objektivet. Det krever en varsom men samtidig fast hånd. Det må jobbes med i motsetning til det som blir stående igjen som et nærmest "slutty" 12-60. Jeg hadde håpet, men ikke trodd at skarpheten ville være såpass når jeg først treffer med fokusen. I alle fall på f/8 er det herlig. Jeg frykter nesten at mitt neste objektiv blir et eldre OM også. Men før den tid så gjenstår det å teste 70-150mm f/3.8-en som jeg også har liggende.

Ingenting galt med litt OM gromglass... Etter sigende skal (i tillegg til de kiskogl nevner) 50mm f1,2, 90mm f2 Macro, 100mm f2, 135mm f2,8, 180mm f2 og 250mm f2 være nydelige å bruke, selv om de to sistnevnte ikke er så små og kompakte at det gjør noe...

Kommer garantert til å begynne å sikle på gammel OM og Pen optikk når jeg går over til µ4/3 en eller annen gang... :whistle:

Endret av eks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at E-P1 eksplisitt ikke kan. Det kunne vært fikset med en firmwareoppdatering, men Olympus er ikke Ricoh.

Pokker - da må en E-P3 også på ønskelista* til julenissen ;)

*) Listen begynner å bli lang nå:

Olympus 12mm f/2

Panasonic 25mm f/1.4

Olympus 45mm f/1.8

En eller annen m-4/3 tele-zoom

Olympus E-P3

Olympus VF2

Glad ikke de 2 metallobjektivene på lista de ser fint ut på sort hus - hvis ikke hadde jeg vært der alt hehe

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg kjøpt en pent brukt E-30, og stusser på en ting. Når jeg slår av kamera, og IS er på, så kommer det noen lyder fra IS-en. Dere som har E-30, er det normalt?

Ja, det er helt normalt. E-510, E-520, E-30 og E-3 gjør det, vet ikke hvorfor... Trodde E-5 og E-620 gjorde det også, du har vel hatt E-620...?

Endret av eks
Lenke til kommentar

Ja, det er helt normalt. E-510, E-520, E-30 og E-3 gjør det, vet ikke hvorfor... Trodde E-5 og E-620 gjorde det også, du har vel hatt E-620...?

Kan ikke huske å ha merket det på hverken E-5 (lånt den en weekend) eller E-620 som jeg hadde i mange år.

Da slår meg til ro med at det er som det skal være :)

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt en pent brukt E-30, og stusser på en ting. Når jeg slår av kamera, og IS er på, så kommer det noen lyder fra IS-en. Dere som har E-30, er det normalt?

Som andre alt har sagt så er det heilt normalt. Både min E-30 og E-520 er slik. Det er vist nok IS-systemet som må nullstille seg på eit eller anna vis når kameraet blir slått av. Eg har sett det omtala på diverse andre fora tidlegare.

Lenke til kommentar

Som andre alt har sagt så er det heilt normalt. Både min E-30 og E-520 er slik. Det er vist nok IS-systemet som må nullstille seg på eit eller anna vis når kameraet blir slått av. Eg har sett det omtala på diverse andre fora tidlegare.

Grunnen til at jeg reagerte er nok at E-30 bråker mer enn E-620 gjorde det (ble noe testing i stille rom i går). Men jeg kjenner igjen vibrasjonene fra E-620.

Jeg tror jeg gjorde en grei deal - 4.500,- for E-30 med HLD-4 grep, 14-42mm, ekstra batteri, 16GB + 4GB minnekort, og stativ. Og et par småting til, som en ME-1 og RC-1. Primære grunnen til kjøpet er to ting. En god stabilisert platform til 70-300mm-en, samt et litt større hus for de gangene jeg skal se "proff" ut (egentlig et hus som passer til 14-54mm-en) ;)

Spørsmålet nå, blir skal om jeg selge E-420 eller beholde den?

Til slutt, har E-30 folket noen tips og triks de vil dele? F.eks. rundt AF systemet.

Lenke til kommentar
Spørsmålet nå, blir skal om jeg selge E-420 eller beholde den?

Til slutt, har E-30 folket noen tips og triks de vil dele? F.eks. rundt AF systemet.

Du har vel µ4/3-hus som utfyller E-420 ganske godt, eller? Hvis du har et Pen- eller GF-hus med noen kompakte fastobjektiver, er det vel ikke så mye vits i å beholde E-420?

Når det gjelder E-30, så har jeg ikke så veldig my lurt å dele. Veldig kjekt kamera forøvrig, spesielt for de litt større 4/3-objektivene. Skulle du komme over et rimelig(relativt sett) 7-14/4 eller 35-100/2, eller noen andre HG/SHG zoomer så vil det være en fordel med et større hus som E-30, med tanke på at de objektivene veier en del.

AF-systemet er det samme som E-3, det vil si ganske raskt, men det kan jage litt i mørke omgivelser. Det kommer virkelig til sin rett med SWD-utstyrte objektiver. Jeg pleier som regel å ha alle AF-punktene aktive.

Lenke til kommentar

Du har vel µ4/3-hus som utfyller E-420 ganske godt, eller? Hvis du har et Pen- eller GF-hus med noen kompakte fastobjektiver, er det vel ikke så mye vits i å beholde E-420?

Jeg har nok av µ-4/3 hus, ja :) Men trenger et hus jeg kan ta med på steder jeg ikke trenger å være redd for at det blir rappa eller skadet. F.eks Notodden blues festival. Nå er nok GF1 gammel nok til å oveta den rollen, så det er ingen krise.

Når det gjelder E-30, så har jeg ikke så veldig my lurt å dele. Veldig kjekt kamera forøvrig, spesielt for de litt større 4/3-objektivene. Skulle du komme over et rimelig(relativt sett) 7-14/4 eller 35-100/2, eller noen andre HG/SHG zoomer så vil det være en fordel med et større hus som E-30, med tanke på at de objektivene veier en del.

Nå er det nok 11-22mm og 50-200mm som frister mest; men de er ikke mange av på markedet...

AF-systemet er det samme som E-3, det vil si ganske raskt, men det kan jage litt i mørke omgivelser. Det kommer virkelig til sin rett med SWD-utstyrte objektiver. Jeg pleier som regel å ha alle AF-punktene aktive.

Treffer du riktig sted med alle AF punktene påslått, da? Slet ihvertfall mye med det i mine Canon dager ...

Ser at E-30 har en Diamond focus mode. Den tror jeg skal prøve litt.

Lenke til kommentar
Treffer du riktig sted med alle AF punktene påslått, da? Slet ihvertfall mye med det i mine Canon dager ...

Ser at E-30 har en Diamond focus mode. Den tror jeg skal prøve litt.

Som regel treffer det bra med alle punktene på. Det er kun unntaksvis jeg opplever at det bommer og treffer noe annet, men da må det være noe som er ganske dominerende i det aktuelle utsnittet. Husk at det er "bare" 11 punkter, men de er alle kryss sensitive osv... Har ellers brukt den der diamond focus moden en del.

Forresten, her er en 11-22 til 2000 kr... En annen til dobbelt så mye, En 50-200 SWD og en 50/2 Macro, dog ikke noen knallpris...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Som regel treffer det bra med alle punktene på. Det er kun unntaksvis jeg opplever at det bommer og treffer noe annet, men da må det være noe som er ganske dominerende i det aktuelle utsnittet. Husk at det er "bare" 11 punkter, men de er alle kryss sensitive osv... Har ellers brukt den der diamond focus moden en del.

Prøvde diamond focus nå, tror det blir der kameraet forblir :)

Forresten, her er en 11-22 til 2000 kr... En annen til dobbelt så mye, En 50-200 SWD og en 50/2 Macro, dog ikke noen knallpris...

Takk for research; men er blakk nå, så det må vente.

Lenke til kommentar

50-200 synes eg var dyr, sjølv om det er SWD. Sjølv har eg utgåva utan SWD som eg handla ny på ebay i fjor. Glimrande objektiv, mykje betre enn 70-300 (som eigentleg er berre ræ..... i alle fall på 300 mm)

Jeg skyter egentlig så lite tele at 70-300mm dekker mitt behov. Jeg har fått helt greie resultater med min på 300mm med E-620'en.

Men jeg må ha noe videre enn 14mm, så 11-22mm-en frister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...