Erik--- Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 E-P3 er nå kjøpt, så har ett GF1 til salgs med 14-42mm kit objektiv til salgs:) Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Vil dere si at E-P3 er en bra oppgradering fra GF1? Hvis jeg skulle kjøpt i dag ville jeg valgt E-P3 over GF1, men jeg ville ikke kjøpt E-P3 hvis jeg allerede hadde GF1. GF1 fokuserer raskere enn eldre Olympus modeller og selv om E-P3 er ennå et hakk bedre med de riktige objektivene ville jeg ikke sett det som så viktig for denne type kamera. Det som kan være gode argumenter for en oppgradering er hvis du må ha stabilisator i huset, og den eksterne søkeren til Olympus er bedre enn den du får til GF1. Dessuten er det 1080-video på E-P3 hvis det er viktig og kitzoomen til Olympus er en del mindre. Det er selvsagt også andre forskjeller, E-P3 er tross alt ganske mye nyere og Pansonic og Olympus gjør ting forskjellig. Mye går på smak også, personlig liker jeg for eksempel Panasonics menyer bedre enn Olympus sine. Edit: E-P3 er nå kjøpt, så har ett GF1 til salgs med 14-42mm kit objektiv til salgs:) Litt sent ute der ja Endret 12. august 2011 av seriksen Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) E-P3 er nå kjøpt, så har ett GF1 til salgs med 14-42mm kit objektiv til salgs:) Gratulerer med nytt kamera! Endret 12. august 2011 av Rmatt Lenke til kommentar
Tackli Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Prøver å henvende meg til ekspertisen her vedrørende et dilemma. Har et Olympus E-620 som jeg er veldig glad i (med begge kit-objektivene). Problemet er at det har tatt tid før økonomien har tillatt utvidelse av objektivparken min. Four Thirds er jo mildt sagt et usikkert format mtp. fremtiden men ønsker meg sårt et lyssterkt normalobjektiv (pga. dårlig ytelse på høy ISO ser jeg på dette som den mest fornuftige løsningen). Prisen på disse er jo gjerne noen tusenlapper, og spørsmålet blir da om man heller burde investere i et mFT hus og satse på det fremover. Dette vil imidlertid gjøre ventetiden på et lyssterkt normalobjektiv enda lengre. Hva syntes dere? Først og fremst ville det være fint om dere kunne tipse meg ang. et godt objektiv til FT, men kom gjerne med andre synspunkter rundt problemstillingen. Mvh. Anders Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Prøver å henvende meg til ekspertisen her vedrørende et dilemma. Har et Olympus E-620 som jeg er veldig glad i (med begge kit-objektivene). Problemet er at det har tatt tid før økonomien har tillatt utvidelse av objektivparken min. Four Thirds er jo mildt sagt et usikkert format mtp. fremtiden men ønsker meg sårt et lyssterkt normalobjektiv (pga. dårlig ytelse på høy ISO ser jeg på dette som den mest fornuftige løsningen). Prisen på disse er jo gjerne noen tusenlapper, og spørsmålet blir da om man heller burde investere i et mFT hus og satse på det fremover. Dette vil imidlertid gjøre ventetiden på et lyssterkt normalobjektiv enda lengre. Hva syntes dere? Først og fremst ville det være fint om dere kunne tipse meg ang. et godt objektiv til FT, men kom gjerne med andre synspunkter rundt problemstillingen. Jeg er/var i samme situasjon. Jeg har gått (for det meste) til µ-4/3; men har ikke solgt all FT optikken enda (E-620 forsvant ut av døra i dag). Det har begynt å dukke opp rykter om en E-50 til høsten. Det er i såfall et tegn på at FT ikke er dødt. Det du bør se etter, er en pent brukt 14-54mm f/2.8-3.5. Den er mer lyssterk enn kit-objektivet, og meget skarpt. Et par andre alternativer er Sigma's 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Det er lyssterke normalobjektiver til MFT like rundt hjørnet. Panasonic 25mm f/1.4 kommer og har en pris på ca. 6K. Helmanuelle Voigtländer 25mm F/0,95 Nokton koster 7K. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Det du bør se etter, er en pent brukt 14-54mm f/2.8-3.5. Den er mer lyssterk enn kit-objektivet, og meget skarpt. Et par andre alternativer er Sigma's 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4. Vanskelig spørsmål, enig med Tom i at 14-54 er et bra alternativ hvis det er lyssterkt nok og du skal gå videre med FT, muligens også 12-60 selv om det blir ganske stort på en E-620, og ganske dyrt. Sigma 30mm F1.4 og 50mm F1.4 (eller Olympus 50mm F2) synes jeg er i lengste laget som normaloptikk for FT, selv 30mm blir fort ganske trangt inne. Bytter du til MFT er utvalget av lyssterke normalzoomer ikkeeksisterende, men utvalget av lyssterk objektiv med fast brennvidde er bedre. Ikke sikker på om MFT er en god erstatning for E-620 heller, det spørs litt hva du bruker kameraet til. Pansonic GH2 er nok nærmest E-620 i øyeblikekt, fulgt av G3. Det er vanskelig å se MFT-modellene til Olympus som en fullgod erstatning for E-620. Jeg vil tro du vil ende på MFT (eller et annet system) på sikt hvis du ikke skal oppgradere til E-5. De speilløse er allerede veldig bra kameraer, men det er fortsatt mye å gjøre, ikke minst på objektivutvalget. Så hvis du ellers er fornøyd med E-620 og kan greie deg med det et år eller to til vil MFT være et mye mer modent system, og det vil sikkert også bli tydeligere hvor andre produsenter vil gå med sine modeller. Spørsmålet blir litt hvor mye du må investere for å greie deg en stund til, blir kostnaden for høy er det kanksje bedre å bytte til noe annet med en gang. Endret 15. august 2011 av seriksen Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Kjøpte E-P3 med 14-42+40-150 kitet på lørdag, og vekta på disse 3 er mindre enn ene Nikon objektivet jeg har, så sier jo litt om vekt og størrelse og at dette kommer til å bli med meg rundt i enten Retrospective 5 (sort) eller minste/største brune PEN bagen til Oly. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 På sikt vil man nok kunne få tak i ganske billige mFT-hus (brukt eller nytt). Da ser jeg for meg å eie 2-3 kamerahus med hver sine faste objektiver. Det gir fleksibilitet til å kunne bytte utsnitt raskere og enklere enn med ett kamerahus. Rettere sagt, ikke nødvendigvis mFT, men i hvert fall små hus med kompakt optikk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 På sikt vil man nok kunne få tak i ganske billige mFT-hus (brukt eller nytt). Da ser jeg for meg å eie 2-3 kamerahus med hver sine faste objektiver. Det gir fleksibilitet til å kunne bytte utsnitt raskere og enklere enn med ett kamerahus. Rettere sagt, ikke nødvendigvis mFT, men i hvert fall små hus med kompakt optikk. Nå minte du meg om Kenta F1.8 som gikk rundt i Fredrikstad i fjor med 3 stk. Pentax. Det er en god tanke; men min erfaring er at mer enn to hus av gangen blir uhåndterlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Tenk f.eks: Pentax K-5 + Tamron 10-24mm f/3,5-4,5 +Sigma 30mm f/1,4 + 50mm f/1,8 Tre enheter i fotoveska, derav en enhet med kamera påmontert objektiv. vs Samsung NX100 + 16mm f/2,8 (eller en olympus med 9-18mm)Samsung NX100 + 30mm f/2 Olympus E-PM1 + 45mm f/1,8 Tre enheter i fotoveska, alle er kamera påmontert objektiv og alle kombinasjonene er fysisk mindre enn de tre enhetene i forrige eksempel. Sistnevnte fotoveske vil også veie mindre enn førstnevnte. Dette er bare et eksempel, lista må nok optimaliseres litt før jeg blir fornøyd og jeg må nødvendigvis starte med ett lite hus og gå videre derfra. Pentaxen blir ikke solgt de første årene, men vil brukes mer og mer som tele-kamera fordi tele uansett er stort. Jeg sitter også å venter litt på speilløst Pentax APS-C med adapter for k-fatning. Endret 16. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Var det ikke noen her som var på utkikk etter en Olympus 50-200 SWD? Her er en til 5000: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=156997 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Prøver å henvende meg til ekspertisen her vedrørende et dilemma. Har et Olympus E-620 som jeg er veldig glad i (med begge kit-objektivene). Problemet er at det har tatt tid før økonomien har tillatt utvidelse av objektivparken min. Four Thirds er jo mildt sagt et usikkert format mtp. fremtiden men ønsker meg sårt et lyssterkt normalobjektiv (pga. dårlig ytelse på høy ISO ser jeg på dette som den mest fornuftige løsningen). Prisen på disse er jo gjerne noen tusenlapper, og spørsmålet blir da om man heller burde investere i et mFT hus og satse på det fremover. Dette vil imidlertid gjøre ventetiden på et lyssterkt normalobjektiv enda lengre. Hva syntes dere? Først og fremst ville det være fint om dere kunne tipse meg ang. et godt objektiv til FT, men kom gjerne med andre synspunkter rundt problemstillingen. Mvh. Anders Har flere Olympuser (FT) , også E-620 og et µFT(E-P2) som jeg nylig fikk tak i.... Til FT anbefaler jeg varmt en 14-54mm f/2.8-3.5 (meget skarpt og godt)...kjøpte mitt brukt for en rimelig pris på e.bay... Som du sier er "kanskje" FT et usikkert format for framtiden, men siden disse objektivene er godt kompatible med µFT så er det ikke noe problem synes jeg. µFT virker å være mer og mer forlokkende framover, så de gamle FT-objektivene kan bli artig å ha.... Tror dog ikke jeg kvitter meg med disse FT-olympuskamerane uansett heller (kjekt å ha i samlingen)... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Noen her som har erfaring med PEN (E-P1 E-P2 E-P3) i regn eller tilsvarende møkkavær ? Er svært klar over at det er fint lite værtetting på disse modellene og hvis dette fine sommerværet fortsetter årene framover som ekspertene mener det vil gjøre så er kanskje dykkerhus neste på MÅ HA lista ?! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Jeg må innrømme jeg bare bruker kameraet uansett vær. Har ikke hatt noe trøbbel hittil. AtW Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Jeg pleier å bruke en paraply, men det blir jo stadig litt regn og sludd på kameraet (E-P1). Tørker av litt når det blir for mye. Jeg har brukt det nokså mye i regn, men som sakt, prøvd å beskytte det litt. Det har gått bra så langt..., men man vet jo aldri når nok er nok. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 fo2re: Jeg skjønner ikke hva du prater om. (ser ut vinduet på den stadig så skyfrie himmelen) Eller sagt på en annen måte: Oslo er ikke verdens navle. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 fo2re: Jeg skjønner ikke hva du prater om. (ser ut vinduet på den stadig så skyfrie himmelen) Eller sagt på en annen måte: Oslo er ikke verdens navle. Været er det ikke så mye å gjøre med uansett! Men er det noen som har erfaring med Olympus MFT 14-150mm mon tro?! Pønsker på den til en E-P2... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 fo2re: Jeg skjønner ikke hva du prater om. (ser ut vinduet på den stadig så skyfrie himmelen) Etter årets bluesfestival på Notodden, så skjønner jeg godt hva fo2re sikter til Eller sagt på en annen måte: Oslo er ikke verdens navle. Ikke det? Kan noen fortelle norsk presse det! 3 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Men er det noen som har erfaring med Olympus MFT 14-150mm mon tro?! Pønsker på den til en E-P2... Har ikke prøvd den; men har fått inntrykk at den er grei nok. Det er vel neppe noen super-zoomer som blir bedre enn grei nok". Jeg har Panasonic utgaven - 14-140mm og den er akkurat det; "grei nok". Sammenligner ikke bilder fra den og de fra ZD 14-54mm for å si det slikt. Apropos 14-54mm på µ-4/3; kan bli fine bilder av slikt: 2011-08-10-19-37-26 by tomsi42, on Flickr 2011-08-10-19-58-32 by tomsi42, on Flickr 2011-08-10-20-52-22 by tomsi42, on Flickr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå