Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Noen av mFT folket som har erfaring med 40-150 objektivet til Olympus ?

 

Ser FV har inne dobbeltkit i sort...

 

Er godt fornøyd med det. Utrolig liten og lett, blir med over alt. Ønsker meg av og til litt bedre blender enn 5.6 i den lange enden, men det hadde vel gått utover vekt og størrelse. Test her:

http://www.ephotozine.com/article/olympus-m-zuiko-digital-ed-40-150mm-f-4-0-5-6-lens-review-16898

 

Legger med et bilde. Bilde tatt på 102mm (ikke 150, en liten taste feil).

 

post-201296-0-61933500-1312382161_thumb.jpg

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av mFT folket som har erfaring med 40-150 objektivet til Olympus ?

 

Ser FV har inne dobbeltkit i sort...

 

Er godt fornøyd med det. Utrolig liten og lett, blir med over alt. Ønsker meg av og til litt bedre blender enn 5.6 i den lange enden, men det hadde vel gått utover vekt og størrelse. Test her:

http://www.ephotozine.com/article/olympus-m-zuiko-digital-ed-40-150mm-f-4-0-5-6-lens-review-16898

 

Legger med et bilde. Bilde tatt på 150mm.

 

post-201296-0-61933500-1312382161_thumb.jpg

 

Flott hund og bilde ! Ga mer eller mindre opp E-P1 pga autofokusen, men vurderer å gi E-P3 en ny sjanse.

Lenke til kommentar

Sort eller sølv? Sort! Eller sølv! Det ville vært lettere å bestemme seg dersom et av alternativene var gult eller rosa :D

 

Hvis jeg skulle hatt superzoom ville jeg tatt Panasonic sin 14-140, ikke Oly's. Men sjekk det, det kan være dårlig fundert...

 

Jeg venter på 45/1.8 :yes:

Lenke til kommentar

Valgets kval er aldri enkelt

 

 

Jeg ville valgt sort. Spørsmålet om 14-150 eller to objektiver er vanskeligere. Noe av poenget med E-P3 er jo kompaktheten og da er to objektiver en fordel, i hvertfall så lenge du klarer deg med det ene...

Superzoomen er utrolig kompakt for denne type objektiv, men det blir likevel mye større enn 14-42. Jeg har ikke testet det selv så jeg kan ikke si noe om optiske egenskaper, men det er jo et veldig praktisk zoomområde.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Sort er så anonymt og kjedelig. Velg sølv! Vis at du har et kamera utenom de trauste og vanlige.

 

Velg 14-150 på grunn av fleksibiliteten. Og ha en 20mm/1,7 eller noe sånt på lur i lomma til de gangene lyset ikke strekker til. Det hørtes ut som du har plass til et sånt i lomma når du vurderer 14-42 + 40-150. Sistnevnte kombinasjon er hverken fugl eller fisk. Hverken lyssterke, knallgode eller så fleksibelt som å ha hele brennviddeomfanget i ett objektiv. Så 14-150/14-140 + 20/1,7 er drømmekombinasjonen om jeg fikk velge. Men det koster å være kar.

Lenke til kommentar

Valgets kval er aldri enkelt, noen ide på hva dere ville valgt av Olympus E-P3 med 14-42mm + 40-150mm eller E-P3 med 14-150mm ?

 

Og noen formening om sort eller sølv hvis dere kunne velge ?

To objektiver og sort.

 

Og da går jeg tilbake til grillpølsene, ølet og blues :)

 

Kos deg ! Får håpe værligaen tar feil, for i morgen 08 og utover har de meldt 25mm nedbør og flomvarsel.

Lenke til kommentar

Sort er så anonymt og kjedelig. Velg sølv! Vis at du har et kamera utenom de trauste og vanlige.

 

Velg 14-150 på grunn av fleksibiliteten. Og ha en 20mm/1,7 eller noe sånt på lur i lomma til de gangene lyset ikke strekker til. Det hørtes ut som du har plass til et sånt i lomma når du vurderer 14-42 + 40-150. Sistnevnte kombinasjon er hverken fugl eller fisk. Hverken lyssterke, knallgode eller så fleksibelt som å ha hele brennviddeomfanget i ett objektiv. Så 14-150/14-140 + 20/1,7 er drømmekombinasjonen om jeg fikk velge. Men det koster å være kar.

 

Har E-P1 i sølv, sikkert alt for mye forfengelighet men syns sort gir litt mer diskret utførelse til gatebruk, og ser at feks nye VF-3 søkeren ikke har samme sølvfinish som kameraet, tviler det uansett påvirker bildekvaliteten !

Lenke til kommentar

Valgets kval er aldri enkelt, noen ide på hva dere ville valgt av Olympus E-P3 med 14-42mm + 40-150mm eller E-P3 med 14-150mm ?

 

Og noen formening om sort eller sølv hvis dere kunne velge ?

Jeg ville faktisk gått for sort E-P3 med "stort" grep og 14-150. Den er ikke så veldig mye større enn 14-42, omtrent samme størrelse som 40-150. Den er heller ikke på noen måte stor sett i forhold til den fleksibiliteten den gir.

 

comparedto1a.jpg

 

Jeg ville derimot som andre foreslår her, supplere med noen kompakte, lyse fastobjektiver som Pana 14/2,5 eller Zuiko 12/2 pluss Pana 20/1,7 og kanskje et Zuiko 45/1,8. Uansett vil det også være en god ting å kjøpe en søker, enten den gamle VF-2 eller den nye VF-3. Sistnevnte er noe mindre, har mindre søkerbilde og er noe rimeligere.

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk gått for sort E-P3 med "stort" grep og 14-150. Den er ikke så veldig mye større enn 14-42, omtrent samme størrelse som 40-150.

 

 

I følge specen er 14-42, 43.5 mm lang mot 83 mm for 14-140. Jeg vil nå si det er en vesentlig forskjell hvis målet er å få et så liten pakke som mulig. Vekten er også godt under halvparten.

 

Ellers er jeg også enig i at 14-150 (14-140) + en 20mm F1.7 virker som en veldig bra kombinasjon gitt at det holder med en fast brennvidde når man skal ha noe virkelig kompakt.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

43.5mm for 14-42 er nok når objektivet er komprimert, ikke når det er i bruk. Når det er i bruk er det nok tilsvarende 14-140(men mindre).

 

Ja, det er korrekt, men det er når det ikke er i bruk det er viktig hvor stort det er. Når det henger rundt halsen spiller både størrelse og vekt mye mindre rolle.

Lenke til kommentar

Det er eg enig i.

 

Merket dog på en festival sist helg at det var herlig å bytte fra 14-42mm til 20mm. Eg gikk da rundt med kameraet i høyre hånd og ei øl i venstre. Selv om vi snakker om mFT her så merket eg forskjellen etter en times tid :)

 

Værst var det når eg satte på FL-36 blitsen. Men det var utrolig hvor mye den hjalp på kvelden(utendørs).

6017525554_98de015b81.jpg

 

Eg er nybegynner. Fikk kameraet for knappe fire-fem uker siden. Eg har tatt en del bilder og tørrtrent både på komposering, lysbruk, blenderåpning og lukkertid. Det er dog begrenset kunnskap man klarer å tilegne seg på denne tiden. Men eg må si at på kvelden, noe beruset, på konsert, utendørs, med masse bevegelse og masse folk, så var dette definitivt den største utfordringen eg har vært borti i min korte karriere :)

 

Bildet over ble eg godt fornøyd med. Dette er tatt på Utkant '11. På scenen står Jaa9 og OnklP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk rundt med D700 m/MB10 batterigrep og 70-200mm f.2.8 (ble brukt på ca 90 % av bildene) under ett Schools Out arrangement for noen uker siden. I tillegg hang Retrospective 30 på skuldra med ett par SB-900+ekstra batterier, 24-70 og 14-24. Konklusjonen var at dette imponerer stort sett alle unntatt den heldige som faktisk må slepe rundt på dette :roll:

 

Så en EP-3 med største zoomen blir jo knapt merkbart til sammenligning. Igjen så er det idiotiske ting som kombinasjon av sølv/sort som er eneste som er "usikkert" ved kjøp. De 2 nye fastobjektivene syns jeg passer perfekt på ett sølvhus. Humoren er selvsagt at slike uvesentligheter er aldri tema med Nikon siden de leverer i alle slags farger så lenge det er sort...

Lenke til kommentar

Jeg gikk rundt med D700 m/MB10 batterigrep og 70-200mm f.2.8 (ble brukt på ca 90 % av bildene) under ett Schools Out arrangement for noen uker siden. I tillegg hang Retrospective 30 på skuldra med ett par SB-900+ekstra batterier, 24-70 og 14-24. Konklusjonen var at dette imponerer stort sett alle unntatt den heldige som faktisk må slepe rundt på dette :roll:

 

Så en EP-3 med største zoomen blir jo knapt merkbart til sammenligning. Igjen så er det idiotiske ting som kombinasjon av sølv/sort som er eneste som er "usikkert" ved kjøp. De 2 nye fastobjektivene syns jeg passer perfekt på ett sølvhus. Humoren er selvsagt at slike uvesentligheter er aldri tema med Nikon siden de leverer i alle slags farger så lenge det er sort...

 

Godt å se at det er andre som også tenker på de "viktige" tingene. Hadde også problemer med fargen. Hadde litt lyst på sølv, men syns det ser ut som om det er fargeforskjell mellom kroppen og resten som er i sølv. Så jeg valgte svart. Men svarte objektiver passer jo bedre på sølvhus enn objektiver i sølv på svart hus. Så da blir det problemer med svart kropp og det nye 45mm. :hmm:

Enkelt ska det ikke vær!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...