Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke no peil på dette, men har forstått såpass at hvis jeg kjøper et Olympus E-PL2 med 20mm f/1,7 bør jeg kunne ta bilder i mange situasjoner.

Er det situasjoner jeg som nybegynner ville ønske at jeg hadde en annen linse?

Både som nybegynner og som erfaren vil det være rimelig å ønske seg noe mer fleksibilitet innimellom. En fast brennvidde kan ikke være ideel til alt. :nei:

 

Men, folk er forskjellige. Det er umulig for andre, og sikkert for deg også, å vite om du kommer til å trives med den begrensningen eller ikke. Det er en prøvelse, men består du den, så kommer du ut som en bedre fotograf - det er nå i hvertfall en teori jeg prøver å teste ut for tiden :D

 

Dersom du etterhvert finner ut at du vil ha mer fleksibilitet, så er det flere muligheter som ikke koster all verden.

Lenke til kommentar

Har ikke no peil på dette, men har forstått såpass at hvis jeg kjøper et Olympus E-PL2 med 20mm f/1,7 bør jeg kunne ta bilder i mange situasjoner.

Er det situasjoner jeg som nybegynner ville ønske at jeg hadde en annen linse?

Det vil det bestandig være fordi det ikke fins en billig 5-800mm f/1.4 som veier 140gram i en kompakt innpakning med formidabel bildekvalitet...

 

Har oppdaget at ved å begrense meg til et fastobjektiv blir bildene og utsnitt ofte mer kreative og jeg ender totalt sett opp med bedre foto enn om jeg skulle hatt hele fotobaggen med :)

Lenke til kommentar

Eg kjøpte meg Olympus E-PL2 for ca to uker siden. Kjempekamera. For å bytte ut kit-objektivet kjøpte eg meg Panasonic 20mm/1.7 pan-cake objektivet til. Det har ikke blitt tatt av siden. Fantastisk kombinasjon.

 

Eg merker godt til begrensningen med fastobjektiv, men klarer så langt å kompensere i de fleste situasjonene. Objektivet er lite, lysfølsomt og gir gode bilder både på dagtid, på kveldstid, i skumringen, på morgenen, portretter, barn i fart og så videre. God investering.

 

Personlig kommer eg nok til å kjøpe meg et nytt objektiv snart for å dekke behovene 20mm ikke klarer å fylle. Dvs noe mellom 30 og 200mm, uten å være fastlås til noe spesifikt enda.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe Olympus PEN E-P3, men jeg sliter litt med at undervannshuset er til E-PL3. Noen som har erfaringer med at andre undervannshus kan passe til den vanlige versjonen? E-P3 er jo kun en drøy cm høyere, det er tynnere og litt bredere. Burde vel være mulig å få plass til?

Lenke til kommentar

Personlig kommer eg nok til å kjøpe meg et nytt objektiv snart for å dekke behovene 20mm ikke klarer å fylle. Dvs noe mellom 30 og 200mm, uten å være fastlås til noe spesifikt enda.

Jeg har også en 20mm - en god makker vil være en av de to 45mm-ene som finnes. Panasonic Leica 45mm f/2.8 hvis makro er greia (og økonomien er god), eller den nye Olmypus 45mm f/1.8 når den kommer i butikken.

Lenke til kommentar
Jeg har også en 20mm - en god makker vil være en av de to 45mm-ene som finnes. Panasonic Leica 45mm f/2.8 hvis makro er greia (og økonomien er god), eller den nye Olmypus 45mm f/1.8 når den kommer i butikken.

Så da vil du anbefale at eg kjøper et fastobjektiv til? Ser for meg meg at nummer tre blir et som kan justeres. Kit-objektivet er 14-42, men eg føler at i det området der klarer eg meg fint med 20mm, med da å bevege meg fra eller nærmere det eg vil ta bilde av. Så det eg egentlig ser for meg er noe justerbart over 50mm. Tror eg. Venter uansett litt for å se ann behovet.

Lenke til kommentar

Olympus E-PL2 kommer vel ikke ferdig med 20mm f/1,7? Gjør den det så vil jeg gjerne vite hvor ;)

HVIS jeg da skulle kjøpe et av de ferdige kit'ene og 20mm i tillegg, er det den med 14-150mm som lønner seg for meg å kjøpe da kanskje. Sånn med tanke på zoom.

Det er nok ingen som selger den kombinasjonen. Om det lønner seg å velge 14-150mm eller 14-42mm kit'et avhenger av flere ting. Hvis hovedfokus er å bruke fast-objektiver, og du ønsker en alt-i-et-zoom som brukes innimellom, så er 14-150mm et greit alternativ. 14-42mm er et bedre valg hvis du ønsker en mer kompakt zoom, eller trenger mer tele enn 150mm, og må da kjøpe en telezoom i tillegg.

Lenke til kommentar

Ja, er vel litt varierende hva man trenger. Vel er 14-150mm litt større enn man kanskje kunne ønske, men har jeg med kamerabaggen har jeg den med uansett, og med kun ett objektiv er det uansett litt for stort for lomme med 14-42 sånn jeg ser det. Den dekker for meg, optisk, alt 14-42 dekker, jeg bruker derfor 14-150 ganske mye. Spesielt på dagtid/ferie. Med mitt EP2 så er det litt ymse å fokusere på maks tele dog, den sliter litt med det om forholdene ikke er så ideelle. Den er også bedre enn min versjon av 14-42 mtp video (om man fokuserer ihvertfall).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe Olympus PEN E-P3, men jeg sliter litt med at undervannshuset er til E-PL3. Noen som har erfaringer med at andre undervannshus kan passe til den vanlige versjonen? E-P3 er jo kun en drøy cm høyere, det er tynnere og litt bredere. Burde vel være mulig å få plass til?

Det ville jeg ikke satset på, nei - ikke uten en Dremel og en god porsjon flaks.

 

Vent og se hva som lanseres av (tredjeparts) undervannshus - du ønsker å ha et som passer riktig.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe Olympus PEN E-P3, men jeg sliter litt med at undervannshuset er til E-PL3. Noen som har erfaringer med at andre undervannshus kan passe til den vanlige versjonen? E-P3 er jo kun en drøy cm høyere, det er tynnere og litt bredere. Burde vel være mulig å få plass til?

Det ville jeg ikke satset på, nei - ikke uten en Dremel og en god porsjon flaks.

 

Vent og se hva som lanseres av (tredjeparts) undervannshus - du ønsker å ha et som passer riktig.

Arrh, shit, jeg hadde funnet det perfekte kameraet i så fall. Driver en del med dykking. Det og reisefoto er liksom the big thing for meg i tillegg til sosiale happenings.

Lenke til kommentar

E-PL3 - mindre, med vippbar skjerm og høyere skuddtakt? Eneste aberet er lavere oppløsning på skjermen. Tror jeg selv ville gått for E-PL3. Men - bestem deg først når du har kikket og klådd på dem i en butikk. :)

 

Den har vel ikke OLED heller? Men er nesten mer fristet av EPL3 enn EP3 egentlig, nye flashen virker ganske kul, så er kanskje ikke så nødvendig med innbygd flash. I tillegg synes jeg EP3 er litt tung (omtrent like tung som EP2). Dog må jeg innrømme (selv om det ikke er helt politisk korrekt kanskje) at jeg liker art-filters, håper det er like mye av det på EPL3.

 

AtW

Lenke til kommentar

E-PL3 - mindre, med vippbar skjerm og høyere skuddtakt? Eneste aberet er lavere oppløsning på skjermen. Tror jeg selv ville gått for E-PL3. Men - bestem deg først når du har kikket og klådd på dem i en butikk. :)

Men ellers samme bildekvaliteten? Må vel innrømme at jeg har falt for utseendet til E-P3, er vel litt der det ligger. Og så er jeg jo så klart veldig glad i skjermen.

Klør litt i fingrene etter å få det så fort som mulig, men får vel teste litt når de kommer i butikkene. Er det noen dato på norsk lansering eller?

Lenke til kommentar

Spennende med alt det nye fra Olympus! :) Jeg har et gavekort fra Olympus på 500 Euro og tenkte bruke disse pengene på det kommende Olympus 45/1.8.

 

Problemet er at egentlig trenger jeg et macro, og etter at ha prövd Toms Panasonic 45/2.8 i Oslo og sett Randis flotte bilder er jeg meget fristet av det objektivet. Kanskje det skulle väre bedre at bruke gavekortet til det nye 12/2 fra Olympus og kjöpe Panasonics macro istedet for 45/1.8, men jeg vil gjerne ha den store blenderen. Ikke lett dette...

 

Hva synes dere? Noen her som har macrot og likevel er fristet av det nya 45/1.8?

 

Uansett skulle det väre praktisk om jeg kunne ha f.eks. 5D + 35/1.4 og E-PL2 + 45mm med på fototurer.

Lenke til kommentar

Spennende med alt det nye fra Olympus! :) Jeg har et gavekort fra Olympus på 500 Euro og tenkte bruke disse pengene på det kommende Olympus 45/1.8.

 

Problemet er at egentlig trenger jeg et macro, og etter at ha prövd Toms Panasonic 45/2.8 i Oslo og sett Randis flotte bilder er jeg meget fristet av det objektivet. Kanskje det skulle väre bedre at bruke gavekortet til det nye 12/2 fra Olympus og kjöpe Panasonics macro istedet for 45/1.8, men jeg vil gjerne ha den store blenderen. Ikke lett dette...

 

Hva synes dere? Noen her som har macrot og likevel er fristet av det nya 45/1.8?

 

Uansett skulle det väre praktisk om jeg kunne ha f.eks. 5D + 35/1.4 og E-PL2 + 45mm med på fototurer.

 

Olympus kommer også med ett nytt macro 50mm-objektiv ganske snart ifølge ryktene (dog blir det antaklig realtivt dyrt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva synes dere? Noen her som har macrot og likevel er fristet av det nya 45/1.8?

Veldig fristet - f/1.8-2 er nyttig til portretter og på konserter. Som ren makro, så kunne jeg nok tenkt meg noe lengre brennvidde - rundt 90mm.

 

Uansett skulle det väre praktisk om jeg kunne ha f.eks. 5D + 35/1.4 og E-PL2 + 45mm med på fototurer.

Det vil være det jeg kaller en "killer combination".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...