Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurder også LX5 og S95. Ta far med i butikken og la ham prøve responsen. Hvis ikke kan du dra ham over i hylla for speilløse systemkameraer. :)

Nei, ikke Canon (tror ikke han vil ha det igjen). LX5 kan være noe, men det er like dyrt som XZ-1 og det siste har fått bedre omtale (dog jeg har bare lest litt).

Det skal være en gave, så han blir nok ikke med til hverken butikk eller nettbutikk ;)

Lenke til kommentar
1. Rask AF (ikke treigere enn E-P1)

2. God bildekvalitet

3. God høy ISO

4. Enkelt i bruk (ala kompaktkamera)

5. Pris (maks 3599,- som jeg har sett XZ-1 til)

Sony NEx 5 fyller kriterie 2, 3 og 4 bra og tøyer 5 litt (3985 kr med 18-55mm). Hvor rask AFen er vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om AF yter helt greit.

Lenke til kommentar
1. Rask AF (ikke treigere enn E-P1)

2. God bildekvalitet

3. God høy ISO

4. Enkelt i bruk (ala kompaktkamera)

5. Pris (maks 3599,- som jeg har sett XZ-1 til)

Sony NEx 5 fyller kriterie 2, 3 og 4 bra og tøyer 5 litt (3985 kr med 18-55mm). Hvor rask AFen er vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om AF yter helt greit.

Takk for tips! Bestilte akkurat E-PL1 dog. Tror den passer de store hendene til min far og han putter ikke kamera i lomma (selv ikke kompaktkameraet) så størrelsen er ikke kritisk (så lenge det ikke er speilrefleks). Det var også 1000,- billigere enn NEX 5.

Endret av Epp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hadde håpet at det var mulig å finne Sigma 70-200mm F2.8 til 4/3 til salgs noe sted, men der ble jeg snytt.

Virker Som om det eneste håpet er å finne noe brukt med mindre noen andre har tips til steder som kanskje kan ha det til salgs?

Har prøvd:

- Japanfoto

- Fotovideo

- eBay

- BHFoto.com

- Google(!)

Er veldig gira på å få med madammen på et spleiselag på denne etterhvert dersom den finnes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg hadde så absolutt gått for 50-200 om det ikke hadde vært for at den er noen tusen dyrere enn det Sigmaen kostet da den var til salgs i sin tid (for et år siden).

Lenke til kommentar

Vurderer å gå over til MicroFT fra speilrefleks...

Lurer på om det er flere som har gjort det samme og har noen erfaringer å dele? Er hovedsaklig ute etter samme kvalitet i en mer kompakt utgave.

Har solgt D300 for en stund siden og har drøyet litt med å kjøpe nytt.

Jeg står nå mellom å kjøpe D7000 og bruke optikk/blitz jeg allerede har eller bytte system.

Har sett veldig på Olympus som ser ganske ok ut :) E-PL2 eller E-P2 (det er vel få forskjeller mellom disse).

Bruken min er stort sett vanlig fotografering med 16-85mm.

Portrett med 50mm f1.4. Bruker en del blitz, har to SB800 som jeg hadde store planer for men ender stort sett opp med bare en montert på kamera :)

Ofrer jeg mye bildekvalitet? Vil ikke miste muligheter for å kjøre forstørrelser som jeg har i dag.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Lurer på om det er flere som har gjort det samme og har noen erfaringer å dele? Er hovedsaklig ute etter samme kvalitet i en mer kompakt utgave.

Jeg har egentlig det. Jeg har gått fra Canon (EOS 350D/30D) til Panasonic µ-4/3. Riktignok via Olympus 4/3 som jeg har fortsatt noe av. Jeg har en Panasonic GH2 som hovedkamera og en GF1 som kompakt-kamera.

Jeg står nå mellom å kjøpe D7000 og bruke optikk/blitz jeg allerede har eller bytte system.

Nå er D7000 noe mer kompakt enn D300, men fortsatt rimelig svært.

Har sett veldig på Olympus som ser ganske ok ut :) E-PL2 eller E-P2 (det er vel få forskjeller mellom disse).

Av de to, så ville jeg nok vurdert E-PL2. E-P2 begynner å bli en gammel modell. Det kommer et par interessante nye modeller nå som du bør vurdere - E-P3 og E-PL3. Den tredje nye (E-PM1) anser jeg mer som et kamera #2. Du bør også vurdere Panasonic G3. De tre siste er en god del raskere på AF.

Portrett med 50mm f1.4. Bruker en del blitz, har to SB800 som jeg hadde store planer for men ender stort sett opp med bare en montert på kamera :)

Du kommer nok til å savne 16-85mm-en. Det har ikke kommet en lignende allround zomm for µ-4/3 enda. Men kit-zoomene til Olympus og Panasonic er helt greie å bruke. Jeg selv bruker Olympus 4/3 zomm 14-54mm f/2.8-3.5 på GH2 med en adapter i mellomtiden. Det fungerer bra, men da er det ikke kompakt lenger :)

Olympus har blitser som ligner SB800 i ytelse, så den saken er grei. Olympus kommer nå med en 45mm f/1.8 som bør fungere godt til portrett.

Ofrer jeg mye bildekvalitet? Vil ikke miste muligheter for å kjøre forstørrelser som jeg har i dag.

På lav ISO så er jeg ikke sikker på om du ofrer noe som helst av kvalitet. Men det er noe mer støy på høyere ISO. Panasonic er der bedre enn Olympus. Jeg har printet biler i A3 og jeg ser at jeg kan fint gå opp en størrelse eller to til.

Har du tenkt å skyte RAW eller er du en JPEG fotograf?

Lenke til kommentar

Har gått fra speil til olympus mft og man mister ikke mye bildekvalitet, men som tomsi42 nevner er det litt mer støy på høy iso. Men har du behov for følgefokus er D7000 i en annen liga. Optikkutvalget til mft blir jo bare bedre og bedre og kvaliteten er god. Selv om det ennu er litt dårlig med telezoom med litt bra lysstyrke.

Velger du olympus er det nok lurt å vente litt. De nye som kommer i august har mye raskere autofokus. Ephotozine.com hadde en liten sammenligning med E-P3 og G3 og de syns det var vanskelig å velge mellom de to. E-P3 hadde litt mer detaljer, mens G3 hadde litt mindre støy.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Jeg vurderer faktisk å ta det skrittet og selge mitt Canon 7D med div objektiv for å bytte til et mer kompakt digitalkamera.

Ser med interessant blikk på Olympus sine nye PEN E-P3 , E-PL3 eller det enda mer kompakte E-PM1 , kameraprodusenten lover hurtig AF og skuddtakt på 4-5 b.p.s. Dessuten kan man skifte objektiv.

Fujifilm X100 er også interessant men vet ikke hvordan denne er i forhold til PEN kameraene.

Nå har jeg fotografert med speilrefleks lenge og mitt siste kompakte kamera var et Canon Powershot G4 , med dette fikk jeg gode bilder men ikke hastighet , autofokus og utskiftbar optikk.

Nå ser jeg at oftere og oftere blir 7Den et ork å ta med seg på fjellturer , motorsykkelturer og ferier. Jeg ser også at det er på disse turene kameraet blir brukt mest.

Men så kommer det store dilemmaet.......vil jeg angre???

Jeg vet at dette kan ingen av dere svare på men kanskje om det er skjedd så mye på disse kompakte systemkameraene at de kan ta opp kampen med speilrefleksen på de bildekvalitet og hastighet og hva tror dere som vil savnes mest?

Jeg har desverre ikke råd til å beholde 7Den og samtidig legge ut 10000,- på nytt kamerautstyr.

Håper dere som har slike kameraer eller vet litt mer om dette en meg kan gi noen råd , jeg tar sjansen på å spørre i denne tråden slik at jeg unngår å starte en nye tråd.

For å si det slik, en vil alltid savne en mulighet en hadde før, som en ikke har lenger. Så du kommer nok til å savne 7D i enkelte situasjoner uansett kamera du evt. kjøper. På den andre siden så savner du nå noe som er mindre, lettere og enkelt å ta med.

Du har 2 muligheter:

1) Beholde 7D og kjøpe en eldre modell av PEN serien. Så kan du bruke 7D når det er best og det andre ellers. Etter hvert kan du utvide m43-objektivparken din.

2) Selge 7D og gå for et mindre kamera med tilhørende blits og objektiver.

Det som du må tenke over er hva du bruker kamera mest til. Hvor ofte bruker du 7D nå og hvorfor du ikke tar det med (det har du sagt allerede).

Jeg ville nok valgt løsning 1 før E-P3 og E-PL3 ble lansert. Nå er jeg mer usikker. Med E-P3 får du tilsynelatende en meget rask AF pluss en del andre forbedringer med sensor o.l.

En ting jeg ikke ville brydd meg om er forskjellen i størrelse mellom E-P3 og E-PL3 eller E-PM1. Den har ikke mye betydning for objektivet er like stort. fokuser på hvor mye kontroll du ønsker når du tar bilder. Jeg ville valgt E-P3 helt klart (har bruke E-P1 og nå litt E-PL1). Færre knapper blir mer styr med menyer. På E-PL1 er det et bra grep:

E-PL1_Gold__MZD14-42mmSlv_sideLe_M.jpg

Men jeg ser ingen på E-PL3:

E-PL3_black__rightside_EZ-M1442IIR_M.jpg

Så med mindre en kan sette på et grep på E-PL3 (slik som E-P3), så ville nok jeg syns det ikke var så godt å holde. I forhold til et kompaktkamera så er objektivet "tungt" og derfor trenger du litt grep for å holde kamera godt.

Men tilbake til spørsmålet ditt. Jeg tror du vil savne mye mer om du velger Fuji X100. Jeg har ikke det kameraet og heller ikke prøvd det. Det er et bra kamera på mange måter, men det er utelukkende et gate-kamera. Jeg mener du kan ikke bytte objektiv. Jeg tror det er noe du vil savne om du går for valg 2 og selger 7D. X100 i tillegg til 7D tror jeg du ville blitt fornøyd med.

Jeg ville valgt PEN om jeg var deg. Jeg ville ha ventet og kjøpt E-P3 om et år eller halvannet til en rimeligere pris og beholdt 7D. Om jeg måtte gjøre et valg i dag, hadde jeg valgt E-P2 og beholdt 7D. Om du nesten aldri bruker 7Den din i det heletatt (dvs mindre enn 50 bilder i måneden ;) ) så ville jeg solgt alt av 7D og satset på E-P3 med kit objektiv samt 12mm f2 (om reviews er bra), 45mm f1.8 (om reviews er bra), 20mm f1.7 og en FL-36R eller FL-50 blits samt en M42 adapter og gøyal russeroptikk fra e-bay. Selvsagt ikke alt dette umiddelbart, men over tid og etter hva man trenger.

Om du er veldig usikker ville jeg kjøpt en E-PL1 nå (de siste som er igjen koster nå 2890,-) evt E-PL2 (4500,-) og brukt det. Mulig at du får mer lyst til å drasse på 7D etter hvert som du tar mer bilder igjen. E-PL1 vil ikke være en stor investering og du kan sikkert gi den i gave/selge den igjen brukt om du finner ut at PEN ikke er noe for deg eller at du bestemmer deg for å oppgradere til E-P3/E-PL3.

Når dette er sagt så har også Panasonic bra kamera ala PEN.

NB: Jeg har kun fokusert på fotografering, ikke videografering ;)

Takk for veldig godt svar!!!

Mulig jeg beholder 7Den, selger et par objektiv og kjøper en G12 , da kan jeg jo bruke Spedlite 430EX blitsen jeg har også.

Må tenke litt på dette.

Alternativt prøve ditt forslag om et brukt E-PL1 :-)

Lenke til kommentar

Har solgt D300 for en stund siden og har drøyet litt med å kjøpe nytt. Jeg står nå mellom å kjøpe D7000 og bruke optikk/blitz jeg allerede har eller bytte system.

Du spør egentlig om D7000 + brukt optikk/blits mot E-P3 + ny optikk gjennom salg av Nikon optikk? Jeg ville ikke vurdert E-P2 eller E-PL2 mot D7000 med mindre du vil ha begge deler. ;) SB800 kan du bruke på PEN kamera, men kun i manuell modus (noe som egentlig ikke er vanskelig). Så du trenger ikke løpe å kjøpe blits med en gang. Ville valgt FL-50 (FL-36 er ikke så sterk)

Hvorfor solgte du D300? Var det størrelsen? Hvor mye brukte du kamera?

Jeg merket at mitt Nikon D40 ble mye hjemme. Jeg kjøpte til kona et E-P1 som jeg faktisk ikke har brukt så mye da jeg ville hun skulle bruke det. Jeg har et lite Sigma DP2 kamera som jeg brukte veldig mye da det var enkelt å ta med overalt. Det jeg opplevde var at det ble mer gøy med fotografering når jeg tok mye bilder. Så nå bytter jeg mellom å ta med E-P1, D40 eller DP2, så får jeg en ny opplevelse hver gang. Hvert kamera har sitt særpreg og sine styrker. Jeg liker speil i kamera for det gir fordeler, men på samme tid så er det deilig å ha med et lite kamera. Olympus kamera har jeg etter hvert brukt mer og mer og jeg liker det mer og mer.

Det som jeg syns er moro nå er å bruke D40'en med billig M42 russeroptikk.

D7000 er milevis bedre enn D40 selvsagt. Det jeg fokusere på er bruk av de forskjellige kameraene

Fordeler:

Sigma DP2 - Lite kamera, Foveon sensor, bra bildekvalitet, bra på lav ISO

Olympus E-P1 - Lite kamera (større enn DP2 dog), avansert kamera, bra betjening og muligheter, bra på høy ISO

Nikon D40 - Rask AF (i forhold til de to andre), speilrefleks

Ulemper

Sigma DP2 - Tregest AF, sliter med å finne fokus i lite lys, kan ikke bytte objektiv, må bruke sort-hvitt på høy ISO, prototype-kamera

Olympus E-P1 - Treg AF, kan slite med fokus i lite lys

Nikon D40 - Dårligere betjening enn E-P1, (gammelt kamera), størrelsen (dog ikke noe i forhold til D300).

Som sagt DP2 (sært kamera som jeg liker) ble tatt med mye. D40 ble ikke tatt mye med, men brukt mer hjemme. E-P1 er det jeg har begynt å bruke mer.

Om du ønsker et kamera du alltid tar med deg og som du vil bruke mye, så ville jeg vurdert sterkt E-P3 når anmeldelsene kommer. Ellers vent på D400 som trolig blir annonsert i august fra Nikon.

I og med at jeg har de to andre systemene, så kunne jeg godt tenke meg et større og bedre kamera ala D400 (D300), men hadde gått for et PEN kamera om jeg skulle ha ett system som var lite og enkelt å ta med overalt.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

De nye som kommer i august har mye raskere autofokus. Ephotozine.com hadde en liten sammenligning med E-P3 og G3 og de syns det var vanskelig å velge mellom de to. E-P3 hadde litt mer detaljer, mens G3 hadde litt mindre støy.

Syns den anmeldelsen var ganske dårlig jeg. De drev på med å sammenligne bilder tatt fra de to kameraene, ved å bruke forskjellig ISO, lukkertid eller blenderåpning.

Som sagt ville ventet på dpreview og andre (kanskje akam også kommer med en test ;):p) har testet kameraene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor stor forskjell man egentlig ser på bildene mellom ett Epx-kamera og d7000 på moderat lav iso, utenom DoF så mistenker jeg at det er vanskeligere å si hvilken som er best ennn hva man kanskje skulle tro.

AtW

Jeg tviler på at du vil se veldig stor forskjell på høy ISO også jeg. Selvsagt kan man se forskjeller på 100% crop, men det som jeg ser på som største problem på høy ISO er at man mister fargemetning/eller at farger flyter ut og blir skjoldete.

Større DOF er selvsagt et poeng, på godt og vondt. Det er ikke alltid man ønsker en liten DOF, men heller å presse kamera i lite lys. Da vil PEN kamera være en fordel. men selvsagt tilsvarende ulempe om du ønsket liten DOF for å få frem fokus i bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...