skjerve Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hvor mye billigere skal E-600 bli iforhold til E-620?Godt at den ikke kommer til Norge. Samme kamera bortsett fra noe ubrukelig greier som har ingen innvirkning på bildene og til en lavere pris Helt ærlig vet jeg ikke prisforskjellen - det er ikke aktuelt for Norge uansett. Men hva er de "ubrukelige greiene"? Artfilters? For oss som ikke er ræcere i Photoshop er de høyst brukelige! Har sittet timevis i Photoshop og opplever at kameraet gjør bedre jobb enn meg på sekunder (det sier både noe om kameraet og mitt nivå i photoshop ). Har også opplevd at høyst habile fotografer prøver dem og finner ut at de er fullt brukanes. Blant annet mener jeg det var Tomsi som skrev i kommentaren til et bilde på BK at han måtte bruke PopArt-filteret i E-620 for å få den rette "smellen" i fargene. Correct me if I'm wrong!! Erik Olympus Norge Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Har også opplevd at høyst habile fotografer prøver dem og finner ut at de er fullt brukanes. Blant annet mener jeg det var Tomsi som skrev i kommentaren til et bilde på BK at han måtte bruke PopArt-filteret i E-620 for å få den rette "smellen" i fargene. Correct me if I'm wrong!! Det stemmer. Hyggelig at det er noen som synes jeg er en habil fotograf Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Slike profiler skulle vært laget til Adobe Lightroom og Camera Raw. Nå er det bare Nikon (og Canon?) som har diverse profiler i Adobe programmene. Artfiltrene er sikkert greie, men da må man nesten ta RAW+jpg og ønske om mer hastighet på RAW+jpg er der Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Slike profiler skulle vært laget til Adobe Lightroom og Camera Raw. Nå er det bare Nikon (og Canon?) som har diverse profiler i Adobe programmene. Det er laget en alternativ RAW profil til E-620. HueLight eller noe slikt ... Artfiltrene er sikkert greie, men da må man nesten ta RAW+jpg og ønske om mer hastighet på RAW+jpg er der Jeg skyter kun i RAW og så legger jeg på filteret i Master 2 i ettertid. Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Må prøve ut Master 2. Har nettopp tatt en clean install av Snow Leopard og har verken Adobe eller noen av de andre programmene. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Helt ærlig vet jeg ikke prisforskjellen - det er ikke aktuelt for Norge uansett. Men hva er de "ubrukelige greiene"? Artfilters? For oss som ikke er ræcere i Photoshop er de høyst brukelige! Har sittet timevis i Photoshop og opplever at kameraet gjør bedre jobb enn meg på sekunder (det sier både noe om kameraet og mitt nivå i photoshop ). Har også opplevd at høyst habile fotografer prøver dem og finner ut at de er fullt brukanes. Blant annet mener jeg det var Tomsi som skrev i kommentaren til et bilde på BK at han måtte bruke PopArt-filteret i E-620 for å få den rette "smellen" i fargene. Correct me if I'm wrong!! Erik Olympus Norge Tjaaa, hvis filteret kan legges på i Master 2 i etterkant som tom skriver, så er det vel ikke så mye poeng i å betale ekstra for å få muligheten til å gjøre det i kamera? Må si at jeg syns det er positivt at du involverer deg i diskusjonen Erik Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Tjaaa, hvis filteret kan legges på i Master 2 i etterkant som tom skriver, så er det vel ikke så mye poeng i å betale ekstra for å få muligheten til å gjøre det i kamera? Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!: Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Hentet mellomringen jeg hadde bestilt hos den lokale JP sjappa. Liten vits med den nå, det regner hele tiden og alt av blomster/insekter begynner å forsvinne Savner 25/2.8, men må skaffe meg jobb før jeg handler mer. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!: Tom Hvis du er desperat nok kan du vel editere litt i EXIF? Eller sjekker den mer enn kameranavn? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!: Tom Hvis du er desperat nok kan du vel editere litt i EXIF? Eller sjekker den mer enn kameranavn? Jeg vil tro at den gjør mer enn å sjekke EXIF. Det er en del forskjeller på filene - f.eks. 10 kontra 12MP ... Tom Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!: Tom Hvis du er desperat nok kan du vel editere litt i EXIF? Eller sjekker den mer enn kameranavn? Jeg vil tro at den gjør mer enn å sjekke EXIF. Det er en del forskjeller på filene - f.eks. 10 kontra 12MP ... Tom Ja, jeg vet det er forskjeller, det var derfor jeg spurte. Men er det ingen 10MP kameraer som har art filter? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Ja, jeg vet det er forskjeller, det var derfor jeg spurte. Men er det ingen 10MP kameraer som har art filter? Et godt poeng - E-450 er jo en E-420 med art-filtre. Desverre kun tre av de ... Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Må teste ut de art-filtrene. Prøvde soft fokus greia(avataren). Ganske morsomt. Skulle ønske de kom med flere i en FW oppdatering. Har fått Kingston kortleser og Sandisk exteme III kort. Noe annet enn å koble kameraet til maskina og jeg merker ex III's hastighet kontra Lexar Pro 80X kortet. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Er det noen av dere som har 70-300 som kan fortelle meg om det er normalt at den "kryper" når kameraet henger på skulderen? etter 5-10 minutter så er den på 300mm, er dette normalt eller har jeg fått en slapp utgave? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Med litt risting kryper min ned til 100mm. Har ikke merket noe når jeg går. Min er ikke så gammel og den er ikke brukt mye heller. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Da er utstyrsonanien over for min del. Da har jeg det jeg trenger pluss litt mer. Olympus E-620 14-42mm 25mm 35mm makro 70-300mm EX-25 mellomring og Panasonic LX3 Hva har dere andre Oly brukere? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 E-3 + HLD4 E-400 14-54 50-200 FL-50R MF-1 (OM - 4/3 adapt.) OM Zuiko 28/2.0 OM Zuiko 50/1.8 "silvernose" OM Zuiko 100/2.8 Og snart ett litt langt, litt dyrt og litt lyssterkt objektiv til låns en uke.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Er det noen av dere som har 70-300 som kan fortelle meg om det er normalt at den "kryper" når kameraet henger på skulderen? etter 5-10 minutter så er den på 300mm, er dette normalt eller har jeg fått en slapp utgave? Det er nok ikke unaturlig. Men det er nok variasjoner, slik at noen sliter mer med det enn andre. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Da er utstyrsonanien over for min del. Da har jeg det jeg trenger pluss litt mer. Olympus E-620 14-42mm 25mm 35mm makro 70-300mm EX-25 mellomring og Panasonic LX3 Hva har dere andre Oly brukere? Det samme som deg; untatt det som er streket over. Men i tillegg E-420 17.5-45mm* 40-150mm Tom *) Jeg ser det slik at den kom gratis med E-420 huset. Spesielt bra er den ikke (men bedre enn Canon 18-55mm ...) Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Olympus har visstnok lansert en E-600. Ja og hurra, E-600 er ikke et rykte. Meen...Vi i lille Norden får dessverre ikke tilgang på det. Synd, igrunn, for jeg hadde gledet meg til å sette nye standard på pris vs spec. Nå er det jo heldigvis ikke Olympus Nordic allene som bestemmer hva Norske forbruker får tilgang til...så jeg skulle ikke være veldig overrasket hvis den "nye standard på pris vs spec" finner veien inn på den ene eller annen måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå