Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Det er også litt pussig at high end modellen har blits, men fast skjerm mens E-PL3 får vridbar skjerm, men mangler innebygd blits.

At high end modellen får blits var vel egentlig på tide - så lenge blits er nødvendig for RC-funksjonen på FL-36R, FL-50R og den nye FL-300R.

Ja, men intern blits er nok vesentlig mer brukt (som blits) på billigere modeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par tanker (og delvis respons til ramses);

• For "entusiast"/pro, er det fortsatt E-5 som er topp-valg inntil videre. Værtetting, ekstremt rask AF, 5bps, raw-buffer, etc.
  • For entusiasten som klarer seg uten det "ekstreme" fra E-5, har de nå forbedret AF, samt kommet med en del andre godsaker til E-P3 (som f.eks blits for RC).
  • Jeg har E-PL2 og HAR egen knapp for ISO, valg av fokuspunkt ++. Dette pga man kan endre funksjonen til en del av knappene. E-P3 har enda flere av disse, slik at en oppnår akkurat det en ønsker (antar jeg).
  • At Olympus lanserer modeller som er forbedret fra forrige modell, er helt supert. Det viser bare at de faktisk satser på mFT. Jeg kjøpte E-PL2 da det kom, og jeg er meget glad for forbedringene det har over E-PL1. Nå er det E-P3 som er mest aktuell for meg, men jeg kommer nok til å vente pga jeg er meget fornøyd med E-PL2 (og har 2stk E-3 i tilegg).
  • Objektivene til Olympus er definitivt objektiver som gjør at en får lyst til å leke med de. Utrolig optisk kvalitet. At de nå lanserer en 45mm f/1.8, samt en noe dyrere 12mm f/2 tyder på at de ønsker å imøtekomme både entusiaster og "menigmann". Olympus har tidligere manglet noe "billig og lyssterkt". Det får de nå med 45/1.8.
  • Sikkert mer også..., men det er det jeg kommer på her og nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten; Er det bare jeg som er blind, eller er det ingen informasjon om releasen til Olympus på akam.no? ....... why?

Du er ikke blind. Jeg kan tenke meg flere grunner. 1. Olympus Norge har ikke hatt pressekonferanse enda. 2. Ferie. 3. Sykdom.

Lenke til kommentar

Eg hadde bestemt meg for å kjøpe Olympus E-PL2 tidligere i uken og var innom alle de større elektrobutikkene i nærheten, inkludert Interfoto. Kun Lefdal og Interfoto hadde noe som helst av Olympus inne og det var enten E-P1 eller E-PL1. Heldigvis fant eg E-PL2 på Japan Photo :)

Så markedsføringen og produktetablering hos større kjeder kunne jo vært bedre.

Lenke til kommentar

Heldigvis fant eg E-PL2 på Japan Photo :)

Som du kjøpte da regner jeg med? ... i såfall; grattis med et flott kamera.

Kommer til å skrive en liten oppsummering snart om hvordan det var å ha E-PL2 som eneste kamera på ferietur. .... men kort oppsummert; Gull!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer til å skrive en liten oppsummering snart om hvordan det var å ha E-PL2 som eneste kamera på ferietur. .... men kort oppsummert; Gull!

Som eg kjøpte ja :)

Skal på ferie om ei ukes tid og bestemte meg for å investere i bedre kamera enn kompaktkameraet eg hadde fra før. Valget falt derfor lett på E-PL2 etter å ha lest brukererfaringer, reviews og klådd litt på E-PL1 tidligere. Kanonerstatning. I tillegg har eg bestilt Panasonic 20mm f1.7 pancake objektiv og Olympus FL-36R. Har kun fått blitsen så langt(venter fortsatt på objektivet). Blits og kamera er kjempekombinasjon.

Gleder meg enda mer til ferieturen nå som eg kan ta gode bilder :)

Lenke til kommentar

Et par tanker (og delvis respons til ramses);

• For "entusiast"/pro, er det fortsatt E.........osv

• Sikkert mer også..., men det er det jeg kommer på her og nå.

Det er lett å være enig med deg i det du skriver.

Mulig ordvalgene mine i innlegget mitt gjorde det litt uklart. Jeg må si at PEN kameraene er utrolig gode. Jeg bare ønsker meg mer. Dvs et mere solid kamera med bedre knapper, som gir meg raskere kontroll. Over ting. Jeg er ikke så glad i menyer, og ønkser meg hjul der jeg kan velge ting. Ofte er det bare lukker og blender og iso jeg styrer.

Raskere fokus er ikke noe poeng for meg. Til action bruker jeg andre kamera. Mere presis fokus er delvis ønskerlig (selv om jeg synes E-P er utrolig bra slik de er) PEN er ofte et tilleggskamera for entusiaster, noen bruker det som hovedkamera.

Poenget mitt er nok mere det at utvikling står litt stille. EP1 leverer like gode filer som EP2. Det blir for lite nytt. Nå har vi jo ikke sett hva EP3 leverer men jeg frykter at vi heller ikke her ser store utviklingen.

Lenke til kommentar

Som eg kjøpte ja :)

Skal på ferie om ei ukes tid og bestemte meg for å investere i bedre kamera enn kompaktkameraet eg hadde fra før. Valget falt derfor lett på E-PL2 etter å ha lest brukererfaringer, reviews og klådd litt på E-PL1 tidligere. Kanonerstatning. I tillegg har eg bestilt Panasonic 20mm f1.7 pancake objektiv og Olympus FL-36R. Har kun fått blitsen så langt(venter fortsatt på objektivet). Blits og kamera er kjempekombinasjon.

Gleder meg enda mer til ferieturen nå som eg kan ta gode bilder :)

Gratulerer med kameraet, har selv en E-PL2 som jeg er kjempe fornøyd med.

Lenke til kommentar

Olympus har i lang tid snakket om en "pro" modell, er det E-P3 de mener da eller har de andre ting på gang ?

Det er helt sikkert EP-3

Det er jeg ikke så sikker på. Info om proff MFT er jo basert på rykter og vage uttalelser fra Olympus som kan tolkes på flere måter, men det meste jeg har sett tyder på at en proff modell er et stykke unna, et år eller to har vært nevnt. Det stemmer bra også hvis vi sammenligner E-5 som Olympus er mest proffe kamera og E-P3. Det er ganske stor avstand mellom disse på mange områder og selv i forhold til E-30 er det et stort sprang.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

mFT er jo i stadig utvikling og etterhvert som det er flere som har dette systemet så vil vel sannsynligheten øke for at det kommer proffutgaver.

I mellomtiden kan man kjøpe litt objektiver å bruke det man har, og så er man klar til det kommer :!: :roll:

Lenke til kommentar

Mener det var pressemeldingen fra Olympus ved lanseringen av E5 som snakket om et proffkamera et par år fram i tid. Eller et intervju med noen Olympus-topper i samme anledning.

Uansett er det ikke sakt noe egentlig om hva de legger i en proffutgave av µFT, det kan være tankskvalitet og værtetting, men jeg håper egentlig de dropper det. Litt ekstra byggkvalitet og sprutsikring er ok, men jeg håper på noe relativt smekkert med en god innebygd evf og skikkelig betjeningskomfort. Om et par år.

Lenke til kommentar

Uansett er det ikke sakt noe egentlig om hva de legger i en proffutgave av µFT, det kan være tankskvalitet og værtetting, men jeg håper egentlig de dropper det. Litt ekstra byggkvalitet og sprutsikring er ok, men jeg håper på noe relativt smekkert med en god innebygd evf og skikkelig betjeningskomfort.

Veldig enig med det kaian skriver, jeg håper virkelig Olympus legger seg på "et passe" nivå hvis de lanserer en MFT proffmodell. Pentax har vist at solide og værtettede kameraer ikke må være digre, og hadde til og med en begynnermodell med noe værtetting. Olympus satset hardt på små og til dels "sammenleggbare" objektiver frem til nå. De passer bra til de små kamerahus, men er ikke akkurat rettet mot proffbruk. Nå er de to første objektivene med fast brennvidde og OK lysstyrke lansert og jeg håper det kommer flere objektv med høyere spesifiaksjoner, ikke minst en bedre standardzoom. Jeg tror imidlertid at det må en del flere objektiv med høy klasse til før det har noe særlig hensikt å prøve seg med et proffhus, men en MFT E-620-erstatning kan de gjerne lansere i morgen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et par tips fra en nybegynner for E-PL2. Mulig de aller fleste vet om dette allerede, men eg fant det ved en tilfeldighet, så kanskje dette kan hjelpe andre også :)

Tips 1: I mars kom det en ny oppdatering. Ikke store nyhetene, men eg liker å være "oppdatert". Eg kjøpte mitt i butikk for noen dager siden og hadde versjon 1.0. Versjon 1.1 er siste, og kan lastes ned fra her: http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/firm/e1/

Tips 2: Valg av mindre fokusområde. Før du skal ta bilde, trykk på forstørrelsesglasset. Du vil da få opp fokusrektangelet som du kan flytte rundt ved å bruke piltastene. Trykk en gang til på forstørrelsesglasset og skjermen vil fylles opp at det som er i fokusrektangelet. Du kan nå øke eller redusere zoom-nivået ved å rotere på kontrollhjulet, eller flytte rundt på fokusområdet ved å bruke piltastene. Trykk en gang til på forstørrelsesglasset for å zomme ut igjen. Trykk på Ok for å avslutte.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Skal kjøpe et kamera til min far. Han har et dårlig Canon kompaktkamera. Det han klager på er at autofokusen er treg. Han ønsker noe bedre for å ta bilde av barnebarna. Budsjettet er maks 3599,-

Jeg har kikket på: XZ-1 (3599,-) og E-PL1 (2995,-) (E-PL2 blir over budget).

Det jeg sliter med å finne informasjon om er autofokushastigheten til XZ-1. Etter som jeg forstår er E-PL1 lik E-P1 (som kona har). Det eneste jeg finner er at XZ-1 har AF assist så det fungerer bedre i lite lys, noe E-P1 sliter med.

Jeg tviler på at min far noen gang vil bytte objektiv på kameraet, så det blir nok kun kit. Det som jeg ser flere klager på med xz-1 er bildekvaliteten (mye støyreduksjon).

For å lage ei smørbrødliste:

1. Rask AF (ikke treigere enn E-P1)

2. God bildekvalitet

3. God høy ISO

4. Enkelt i bruk (ala kompaktkamera)

5. Pris (maks 3599,- som jeg har sett XZ-1 til)

Noen som har erfaring her med XZ-1?

Lenke til kommentar

Kenta F1.8 har jo skutt mye og bra med alle de nevnte, og jeg har ikke lagt merke til at han har hatt noe å utsette på responsen. Han var innom i går, så kanskje han ikke er så langt unna nå. EX-1 er vel og et kompaktkamera å ta med i vurderingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...