Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Har nå tenkt til å kjøpe meg et nytt objektiv til mitt Panasonic Lumix GH2, og trenger noe hjelp siden jeg fortsatt er ganske fersk på dette. Har sett meg ut dette objektivet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596097 . Etter hva jeg har lest er dette objektivet et par år gammelt, og da lurte jeg på om det var noen tilsvarende objektiver som er nyere og bedre?

Ser også at det objektivet ikke har O.I.S, og etter hva jeg har forstått har ikke kamerahuset bildestabilisator heller. Er dette noe å bekymre seg over? Vil nødig bruke tripod/monopod på hvert eneste bilde som blir tatt i dårlig lys. Grunnen til at jeg er litt bekymret for dette er at jeg skjelver mer enn hva andre mennesker gjør, og er da litt redd for at jeg vil ende opp med en del uskarpe bilder i mørke omgivelser.

Det jeg tar bilde mest av er landskap til alle døgnets tider (glad i nattehimmelen) og endel folk/portrett bilder, både inne og ute. Er det noen objektiver som da kanskje passer meg bedre?

Håper noen kan gjøre meg litt klokere :)

Lenke til kommentar

... samt satt inn en LED-diode som hjelpelampe for AF...

:wow:

Noen som bor i nærheten av Dovre og kan bekrefte at det fremdeles er der?

Get real edit: sikkert bare ir-mottager for fjernutløser

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Hei

Har nå tenkt til å kjøpe meg et nytt objektiv til mitt Panasonic Lumix GH2, og trenger noe hjelp siden jeg fortsatt er ganske fersk på dette. Har sett meg ut dette objektivet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596097 . Etter hva jeg har lest er dette objektivet et par år gammelt, og da lurte jeg på om det var noen tilsvarende objektiver som er nyere og bedre?

Objektiver blir ikke "gamle" - dette er så godt objektiv du får til micro four thirds. To år er i kategorien "nylansert" i objektivalder.

Det er fastoptikk - du kan ikke zoome (endre brennvidde), men er veldig skarpt og lyssterkt.

Vri zoomringen på objektivet du har til 20mm og se om du liker utsnittet - det er det utsnittet dette objektivet har.

Lenke til kommentar

Objektiver blir ikke "gamle" - dette er så godt objektiv du får til micro four thirds. To år er i kategorien "nylansert" i objektivalder.

Trondster har helt rett, dette er et nydelig objektiv. Det er et par 25mm/1.4 på vei, de gir altså litt trangere utsnitt og et halvt blendertrinn mer lys. Ryktene sier at det fra Panasonic blir nokså dyrt, og det fra Olympus nokså rimelig, og at ingen av disse vil ha stabilisering. Det vil trolig ta en stund før de dukker opp i butikken.

Jeg vil anbefale å forsøke med 20/1.7. Til landskapsbilder om natten så vil du neppe bruke objektivet helt åpent uansett, så et stativ vil være lurt. Til portretter om kvelden er objektivet veldig godt. Dersom det viser seg at du trenger stabilisering, så vil du måtte vurdere å bytte hus / supplere med et fra Olympus. Du bør kunne få tak i 20/1.7 på bruktmarkedet på foto.no, for litt over 2000,- men du må følge nøye med, for de går fort.

Lenke til kommentar

Noen som bor i nærheten av Dovre og kan bekrefte at det fremdeles er der?

Har ikke hørt noe på nyhetene ...

Men det snakkes om snøstorm i helvete, og to griser ble observert flygende over Kalvøya i helgen :)

Get real edit: sikkert bare ir-mottager for fjernutløser

Jeg synes det har vært snakk om at Olympus skal komme meed ekte AF hjelpelys fra så mange kanter i det siste, at jeg begynte håpe. Men størrelsen på "hullet" ser for lite ut ...

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis flere ting Olympus skal vise frem i morgen, blant annet et mer kompakt (både i størrelse og bruk) Pen-kamera, E-PM1 (Som i motsetning til GF-2, fortsatt har blitssko) Kilde...

28b70jb.jpg

Det funderes også litt over det nye AF-systemet. I følge ryktene, og basert på patenter registrert av Olympus, vi de benytte seg av IR-lys til å fokusere raskere, nærmere forklart her

Lenke til kommentar

Rykter er kult, lanseringer er kult, nye tester er kult, -gleder meg over/til hver av dem :D

Jeg synes ir-teorien er litt søkt, jeg tror kanskje bare man bruker dedikerte pixler til nesten tradisjonell fasedetektert autofokus. Ser ikke helt hvorfor ir skulle hjelpe i den prosessen, men på den annen side kan dette forklare at den nye 14-42 som fulgte med E-PL2 slipper igjennom veldig mye mer ir-lys enn tidligere. Eller var det sensoren i E-PL2 som var mer følsom for ir? Eller begge? :hmm: En eller annen her på forumet skrev om det, i en tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...