Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Hva er galt med at det finnes forskjellige kameraer for enhver smak og bruksområde.

Hva er galt med at det finnes andre fotballag enn Manchester United som vinner noe? Hva er galt med at det finnes andre bilprodusenter enn Audi? Hva er galt med at det finnes andre guder enn Allah? Folk som er usikre i sine valg opplever det som truende at andre foretar andre valg, og det gjelder selv om de skulle ha andre behov og være i andre situasjoner. Og så hisser de hverandre opp og lager religioner, der man kan møtes og hate de andre i fellesskap. Mennesker er igrunn ganske bedritne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er galt med at det finnes forskjellige kameraer for enhver smak og bruksområde.

Hva er galt med at det finnes andre fotballag enn Manchester United som vinner noe? Hva er galt med at det finnes andre bilprodusenter enn Audi? Hva er galt med at det finnes andre guder enn Allah? Folk som er usikre i sine valg opplever det som truende at andre foretar andre valg, og det gjelder selv om de skulle ha andre behov og være i andre situasjoner. Og så hisser de hverandre opp og lager religioner, der man kan møtes og hate de andre i fellesskap. Mennesker er igrunn ganske bedritne.

Du har nok mye rett i det du skriver her.

Heldigvis er jeg ikke troende :)

Lenke til kommentar
Spent på hva det blir mulig å kjøpe µ25/1.4 for. Klaging på prisen blir det nok sikkert uansett. Det blir jo det perfekte objektivet for E-P3 som angivelig også skal være på vei, særlig hvis det faktisk skal klare seg uten digital korreksjon.

Det ser ut til at prisen blir $599 hos Adorama... Ikke så halvgæærnt må jeg si... :cool:

Endret av eks
Lenke til kommentar

Hei,

jeg spør og graver videre jeg ;)

har et olympus e450 og etter tur i helgen la jeg inn bildene på PC.

mitt spørsmål er da, når jeg zoomer så er ikke bildeoppløsningen så bra som jeg trodde. er dette noe jeg kan justere på på kameraet? :)

Endret av ainahelen86
Lenke til kommentar

mitt spørsmål er da, når jeg zoomer så er ikke bildeoppløsningen så bra som jeg trodde. er dette noe jeg kan justere på på kameraet? :)

For å få svar på det må du enten legge ut et eksempel eller oppgi hvor mange piksler bildene dine har nå (Bredde x Høyde)

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

har et olympus e450 og etter tur i helgen la jeg inn bildene på PC.

Den "fulle" oppløsningen er 3648 x 2736 piksler - har du mindre enn dette kan du øke det opp til denne oppløsningen.

Lenke til kommentar

Hei,

Når jeg ser bildene inne på pcn så står det 3648x2736, så da er det vel riktig

:)

Det stemmer.

Men hva synes du egentlig mangler når du sier at oppløsningen ikke er så bra?

Hvis vi kikker litt på bildet du la ved her, så ser jeg at du har en brennvidde på 30mm og lukkertid på 1/60s - hvis du har tatt bildet handholdt, så dette er på grensen der du fort kan få bevegelsesuskarphet (1/brennvidde * 2). Så litt uskarphet kan ha kommet fra det.

Bildet er vel rett fra kamera; jeg vet ikke om du har endret noen innstillinger for å få høyere skarphet og kontrast. Ser ikke slik ut for meg. Og bilder rett fra (DSLR) kamera med standardinnstillinger kan fort se litt uskarpe og blasse ut.

Hvis du laster opp dette bildet i et bilderedigeringsprogram, skrur litt på brightness og kontrast, samt skarper opp forsiktig, så blir resultatet ganske så trivelig.

Lenke til kommentar

på 43 rumours er det et rykte ute nå om at fokus på nye olympushus sammen med nye objektiver blir raskere enn på DSLR, la oss håpe det stemmer. Om ike annet for å plante ett "hva var det jeg sa" til enkelte :)

AtW

Vel, om den er raskere enn 5D - er det fortsatt et ganske stort gap opp til 1D/D3. Vil nesten beskrive det som gigantisk stort. :p

Men flott at de forbedrer AF-systemet da. Mangler bare et kompakt speilløst hus med innebygd søker, og et lyssterkt ~35mm-ekvivalent objektiv, og jeg er klar for speilløst. :)

(Eier 5D II, og eide 1D III - det er stor forskjell på hvor sofistikerte og raske autofokussystemene er)

Lenke til kommentar

Vel, om den er raskere enn 5D - er det fortsatt et ganske stort gap opp til 1D/D3. Vil nesten beskrive det som gigantisk stort.

Jeg har ikke erfaring med 5D (Mk II), men med 20D som har omtrent samme generasjon AF som 5D. 20D ble jo i sin tid solgt som prosumer-kamera med Canons beste AF utenom proffmodllene og Canon har stort sett rimelig rask AF på statiske motiver og gjør det bra på slike tester. Det som er mye vanskeligere er følgefokus.

Min 20D har gitt en god del OK bilder selv av fugler i flukt (med en 100-400mm), men ofte blir det bom. Og det er nettopp det som er problemet for de speilløse også. Panasonic har hatt rimelig kjapp AF helt fra G1 kom på statiske motiver, og GH2 (og nå G3) var ennå et hakk bedre. Men følgefokus er et problem, og selv om fokusen henger med så er det vanskelig å følge raske bevegelser når søkeren ikke oppdateres...

Uansett, interessant rykte og enhver forbedring av AF på de speilløse reduserer ulempen på dette området i forhold til speilrefleks. Det som gjenstår å se (i tillegg til om ryktet stemmer) er hvor bra følgefokus og ikke minst om oppdatering av skjermen fungerer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Så la oss oppsummere litt rykter:

- Nye Olympus-hus kommer

- Olympus har "reparert" AF

- Det kommer Olympus 14/2

pig_sad21.jpg

Jeg tror den formatinterne konkurransen mellom Panasonic og Olympus har kommet alle unntatt de andre kameraprodusentene til gode.

Lenke til kommentar

Så la oss oppsummere litt rykter:

- Nye Olympus-hus kommer

- Olympus har "reparert" AF

- Det kommer Olympus 14/2

pig_sad21.jpg

Jeg tror den formatinterne konkurransen mellom Panasonic og Olympus har kommet alle unntatt de andre kameraprodusentene til gode.

Blir mest sannsynlig en 12/2, i følge ryktene... Mulig at det kommer en 50/2 også, kanskje Macro, som den vanlige 4/3-utgaven.

Dersom det virkelig er riktig at de har fått sensorbasert AF opp på samme hastighets og presisjonsnivå som fasebasert i speilrefleks vil kanskje det største argumentet for å beholde speil og prisme bli borte, eller reduseres kraftig...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Jeg regner om til andre senorformat for å få oversikt over sammenligningnbre objektiver. Hvis flere er interessert så finner dere omregningen i spoiler.

12-50 f/2,5-3,3 tilsvarer 24-100 f/5-6,6 på fullformat og 16-67 f/3,3-4,4 på 1,5x crop

50 f/1,4 tilsvarer 100 f/2,8 på fullformat og 67 f/1,87 på 1,5x crop

Enig, det ville vært glimrende med disse objektivene. Førstnevnte som høykvalitets normalzoom og sistnevnte som portrettobjektiv. Jeg tror også begge kunne blitt middels kompakte. Mye mindre enn f.eks Nikons 50mm f/1,8, 85mm f/1,8 og 16-85 f/3,5-5,6.

Redigert: Beklager uinteressant høyttenkning. Jeg satt det i spolier.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg må bare regne litt om for å få oversikt..

12-50 f/2,5-3,3 tilsvarer 24-100 f/5-6,6 på fullformat og 16-67 f/3,3-4,4 på 1,5x crop

50 f/1,4 tilsvarer 100 f/2,8 på fullformat og 67 f/1,87 på 1,5x crop

Kan dere være så snill og droppe f/stop ekvivalent regningen - den skaper mer forvirring enn oppklaring. Ja jeg vet at 4/3 og µ-4/3 gir større dybdeskarphet enn FF og alminnelig crop. Og det gjør alle andre som faktisk er interessert i det.

/grinete-modus av ;)

edit: fiikset tyrkleifer

Endret av tomsi42
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan dere være så snill og droppe f/stop ekvivalent rgningen - den skaper mer forvirring enn oppklaring. Ja jeg vet at 4/3 og µ-4/3 gir større dybdeskarphet enn FF og almennilg crop. Og det gjør alle andre som faktisk er interessert i det.

+1 på den. Å regne om brennvidder er veldig interessant og beskrivende, ettersom det gir bildevinkelen, men å regne om ISO og blendertall er stort sett bare interessant i akademiske diskusjoner, hvis man på død og liv skal finsammenligne dybdeskarphet og støy piksel for piksel.

Lenke til kommentar

Hei,

Når jeg ser bildene inne på pcn så står det 3648x2736, så da er det vel riktig

:)

Husk forøvrig å alltid bruke høyeste oppløsning, såfremt du ikke har spesielle gode grunner til å la være. Jeg har hørt for mange som sier de skrur ned oppløsningen for å spare plass på minnekortet. Men nå er minnekortprisene såpass lave og spiselige at det er overhodet ingen grunn til å spare plass. Fyll opp kameraveske med minnekort.

Den dagen du tar et virkelig premiebilde og oppdager at det visst ble tatt i elendig oppløsning og/eller kvalitet, da griner man....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...