tflovik Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg bor på Finnsnes som er midt i Troms fylke, en liten by ved kysten. Hadde tenkt å kjøre til yttersida av Senja slik at jeg ikke får noen fjell i mellom. Og ja jeg har stativ. Håper det blir bra vær denne dagen slik at jeg får se fenomenet, nå er det ihvertfall overskyet. Her er en liten forsmak, tatt med G11: Endret 25. mai 2011 av Døgnvill Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg bor på Finnsnes som er midt i Troms fylke, en liten by ved kysten. Finnsnes kjenner godt - var to år på Rødbergodden fort på 80-tallet. Tok tilogmed førerkortet der. Yttersia av Senja høres lurt ut. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Ok. Trenger seriøs hjelp her. Har anskaffet meg Gh2 med tanke på HD-video egenskapene denne modellen kan vise til, og benytter meg bare av dette. To ting; 1. Jeg benytter meg av en ekstra 8" monitor som jeg kobler til gjennom HDMI. Jeg har merket at når jeg begynner å filme, så forandres eksponering noe fra det skjermen viser og det kameraet faktisk tar opp, og bildetmaterialet jeg laster opp på Tv'en eller pc'en er mørkere enn hva både skjermen på kameraet og den ekstra monitoren viser. Hvordan kan jeg løse dette? Hvordan kan jeg vite hvilken lyseksponering er perfekt for situasjonen? 2. Hvis jeg skal filme så flatt som mulig, hvilken stil burde jeg velge? Er det "smooth"? Det er ikke noen negative sider med å velge å filme veldig flatt? Som feks at detaljer går tapt? Vil bare stå sterkt når det kommer til grading. Skjønner at dette kanskje er noe vanskelige spørsmål, men føler at jeg ikke kan fortsette med filmingen uten å ha fått dette avklart. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 1. Jeg benytter meg av en ekstra 8" monitor som jeg kobler til gjennom HDMI. Jeg har merket at når jeg begynner å filme, så forandres eksponering noe fra det skjermen viser og det kameraet faktisk tar opp, og bildetmaterialet jeg laster opp på Tv'en eller pc'en er mørkere enn hva både skjermen på kameraet og den ekstra monitoren viser. Hvordan kan jeg løse dette? Hvordan kan jeg vite hvilken lyseksponering er perfekt for situasjonen? Har du prøvd å skru ned lysstyrken på interne skjermen slik at det blir mer likt det ser på den ekstene skjermen/PC? Jeg stoler aldri på den interne skjermen og bruker histogrammet som rettesnor. Om det er mulig på video husker jeg ikke. Men så tar jeg opp video i ape-modus ... 2. Hvis jeg skal filme så flatt som mulig, hvilken stil burde jeg velge? Er det "smooth"? Det er ikke noen negative sider med å velge å filme veldig flatt? Som feks at detaljer går tapt? Vil bare stå sterkt når det kommer til grading. Finnes det ikke en cinema mode. Tror den er beregnet for det. Eller er det bare 24p. Det er vel en fordel å filme i en flat stil som mulig hivs tanken er etterbehandling? Skjønner at dette kanskje er noe vanskelige spørsmål, men føler at jeg ikke kan fortsette med filmingen uten å ha fått dette avklart. Vanskelige spørsmål må være lov. Lenke til kommentar
eks Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det er ganske stor aktivitet på ryktebørsen nå om dagen, mest i forhold til Olympus... I følge ryktene vil det komme to nye Pen-kameraer Det ene vil bli mindre enn de eksisterende modellene, som et svar på Nex, mens det andre vil bli "mer Pro" enn E-P2, værtettet, solid bygget osv... men fortsatt relativt lite. På objektivfronten svirrer det også en hel del rykter rundt et 50mm fastobjektiv og det kommende 12mm objektivet. I forhold til 50mm objektivet dreier det seg om hvorvidt det vil bli en µ4/3 variant av det eksisterende 50mm f2 Macro, eller eller et mer lyssterkt portrettobjektiv. For 12mm, dreier det seg om at det trolig vil bli det første SHG objektivet til µ4/3, med dertilhørende optisk kvalitet, byggekvalitet, og ikke minst pris... Hva tror folket her...? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 To nye hus fra Olympus høres ikke dumt ut. Er mer usikker på om det er to 4/3 hus. Jeg tror E-PL-2 er kompakt nok, og at XZ-1 tar de som trenger noe skikkelig smått. Sony mangler den modellen. Jeg tror heller på en Pro µ-4/3 og en E-50 (det er lov å drømme). 12mm f/2 og en 50mm f/2.8 Macro er mitt tips på objektiver. Ikke SHG, men HG kvalitet. 50mm macroen gjetter jeg er 1:1; derfor f/2.8. Men dette er ren gjetting, kombinert med ønsketenkning. Sensoren på de nye kameraene er selvsagt Olympus sin utgave av 16MP sensoren i Panasonic G3. Det er vel det eneste jeg er rimelig sikker på. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Vel, 43rumours har jo tilgang til interne kilder, og de påstår jo ihvertfall at det blir ett veldig lite kamera, og ett som er litt mer pro (personlig er jeg ikek så opptatt av værtetting og dill). De påstår vel også at det blir en 12MP-sensor. AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Vel, 43rumours har jo tilgang til interne kilder, og de påstår jo ihvertfall at det blir ett veldig lite kamera, og ett som er litt mer pro (personlig er jeg ikek så opptatt av værtetting og dill). De påstår vel også at det blir en 12MP-sensor. AtW Jeg synes ikke at 43rumours har truffet så veldig godt foreløpig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Vel, 43rumours har jo tilgang til interne kilder, og de påstår jo ihvertfall at det blir ett veldig lite kamera, og ett som er litt mer pro (personlig er jeg ikek så opptatt av værtetting og dill). De påstår vel også at det blir en 12MP-sensor. AtW Jeg synes ikke at 43rumours har truffet så veldig godt foreløpig. Hmm, de har kanskje ikke det, har ikke tenkt så mye på det egentlig, men jeg må innrømme jeg har mer tiltro til de enn vår tilfeldige spekulasjon AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hmm, de har kanskje ikke det, har ikke tenkt så mye på det egentlig, men jeg må innrømme jeg har mer tiltro til de enn vår tilfeldige spekulasjon AtW Det er vel det som bekymrer meg litt. Treffraten deres virker ikke særlig høyere enn min egen synsing ... Og jeg bare gjetter vilt! Lenke til kommentar
Epp Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 For meg beveger PEN o.l. kamera seg i feil retning. Økonomisk er det nok fornuftig, men det er ikke det jeg ønsker Det jeg mener at de lager PEN o.l. kamera mer og mer om til å bli kompaktkameraer. Mer og mer menystyrt for å gjøre endringer og færre knapper. Drømmekamera: En kropp lignende FM2 (modifisert for digital selvsagt) Manuell kontroll av ISO, A, S, Fokus (men også AF) ala Leica Foveon sensor for lav ISO / Bayer for hastighet/høy ISO (kan velge mellom to kamera) M4/3 eller F-mount (helst at begge ting fungerer) evt. fastobjektiv Søkeren som skjerm (jeg mener ingen skjerm på baksiden) Rangefinder også en mulighet, men da må den vise riktig i forhold til objektivet du bruker. Ingen video kun fokus på bilder. Ingen JPG fra kamera Kommer aldri til å skje selvsagt, men man kan drømme Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hmm, de har kanskje ikke det, har ikke tenkt så mye på det egentlig, men jeg må innrømme jeg har mer tiltro til de enn vår tilfeldige spekulasjon AtW Det er vel det som bekymrer meg litt. Treffraten deres virker ikke særlig høyere enn min egen synsing ... Og jeg bare gjetter vilt! Stemmer bra med mitt inntrykk også. Til dels morsom lesning, men bortsett fra selvfølgeligheter som hvem som helst kan gjette er lite som slår til. Men de får ofte takt i bilder og komplette spesifikasjoner litt før offisiell lansering. Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei, har nå fått mitt olympus E450, og er kjempefornøyd, det eneste er at jeg trenger et objektiv til å zoome godt under afrikasafari i sommer, noen tips av kjøp? ikke så veldig dyre. så de var opp i 40 000 (!) jeg er som sagt nybegynner og derfor ikke har godt syn på hva som er verd pengene og ikke. kanskje gjerne brukt ! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Hei, har nå fått mitt olympus E450, og er kjempefornøyd, det eneste er at jeg trenger et objektiv til å zoome godt under afrikasafari i sommer, noen tips av kjøp? ikke så veldig dyre. så de var opp i 40 000 (!) jeg er som sagt nybegynner og derfor ikke har godt syn på hva som er verd pengene og ikke. kanskje gjerne brukt ! Morsomt at du er fornøyd med kamera. Jeg vil anbefale ZD 70-300mm f/4-5.6 som koster ca. 3000,- nytt (rundt 2000,- brukt). Kjøpte du kamera med et eller to objektiver? Endret 26. mai 2011 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei! Jeg kjøpte kamera med 2 objektiver Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei! Jeg kjøpte kamera med 2 objektiver Det var det jeg mente å huske. Da fikk du vel en 14-42mm og en 40-150mm, tenker jeg. Det er to gode objektiver som du vil komme langt med. Men 150mm er litt i det korteste laget. Da passer nok 70-300mm best. ZD 50-200mm, som herp derp nevner, er et godt obektiv, men rekker ikke mye lengre enn 40-150mm-en du allerede har. Samt at den koster vel rundt 10000,- Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det høres veldig bra ut! Tusen takk for svar!! :) kommer til å kjøpe meg et slikt ! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det høres veldig bra ut! Tusen takk for svar!! :) kommer til å kjøpe meg et slikt ! Du bør også vurdere å kjøpe en monopod (etbensstativ). Det er ikke alltid godt med lys når man er ute å fotografer dyr. Slik at lukkertidene kan bli litt lange. Ettersom det er knotete med et vanlig stativ i safaribilen, er en monopod et greit kompromiss. Lenke til kommentar
dags Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg var i Sør-Afrika og Zimbabwe for tre år siden. Jeg brukte da et E-510 og et E-330. To kameraer for å slippe å skifte objektiv. Jeg brukte et ZD 50-200mm på E-510 siden dette har IS. Vidvinkel på E-330, tror det var ZD 11-22. Jeg brukte stativ/monopod svært lite. I Jeep fant jeg det best/lettest/mest praktisk håndholdt. En bønnepose kan dog være greit å ha med. Til E-450 tror jeg ZD 70-300 vil passe fint. 90% av bildene tar man i dagslys. Natt og dag kommer nemlig fort ser du... Her er en lenke til bilder tatt uten stativ: (Jeg tror nok heller jeg ville funnet meg et brukt E-520/E-30/E-3 for å ha to kamera og slippe fumling med objektivbytte, støv inn i kamerahus et...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå