Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte også det når eg såg 50. Er ikke ofte eg tar bilder inne i hus med min "telelinse" da det alltid blir for nærme.

Sigma sin ja. Myse litt.

Edit: Hva ligger 50mm på? Ser 30mm koster i underkant av 4k. Skal klare å "spare" til den tror eg :p

ASP, HSM, EX, DG

30mm har ikke HSM, det har 50mm. Hva innebærer det? Og hva betyr EX, DG og ASP?

30/1.4 har HSM på Canon-, Nikon-, Sigma- og 4/3-fatning, så det er ikke noe å bekymre seg for.

Alternativer til hvor eg kan kjøpe 30mm Sigma linsen min? :)

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/sigma-four-thirds/sigma-30mm-f1.4-ex-dc-hsm-four-thirds er vel det greiest her til lands?

Når det gjelder blits, så husk at jo mindre du bruker, jo bedre bilder får du. Ihvertfall ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rykter om at Samsung er villig til å selge sensorer til bl.a. Olympus. Det er snakk om en 16MP 4/3's sensor med 1080p video.

Kjekt at det blir litt konkurranse på disse sensorene. Samsung bruker mye penger på utvikling av nye sensorer, har de mulighet til å lage bedre sensorer enn Sony og Panasonic?

Høres altid bra ut med flere sensorer å velge blant, kan få begge, både Panasonic og eventuelt Samsung til å skvise ut litt mer av sin sensor.

Et annet interessant tema er at det ryktes at Olympus utvikler en egen sensor, som visstnok skal være optimalisert for still-foto, produsert på lisens av Panasonic. Det vil i så fall være en interessant strategi av Olympus å utvikle sin egen spesialsensor for still-bilder, samt å kjøpe inn en mer mainstream (og dermed mer videotilpasset) sensor for de vanlige kameraene.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Finner ikke noe med google om at det er SPAM e.l. Kan godt være. Søk litt med google på avsenderen og se hva du får. Du må spørre om du får et nytt PEN hus og noen bra objektiver for å ta bildene med ;)

Bra idé! :) Har ikke fått svar, men håper det kommer snart. Det gjör inget hvis det ikke blir noe av det hele, men först vil jeg gjerne få vete hva det dreier seg om egentlig.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har førstehåndserfaring med både den vanlige kit linsen (14-42mm) og den utgåtte (14-45mm)? Betalte nettopp det dobbelt for den eldre versonen (1600 nok) da denne angivelig skal gi bedre bildekvalitet + byggkvalitet. Har ennå ikke mottatt den, men kjenner kanskje at det ikke var så lurt likevell. Noen innspill?

Lenke til kommentar

Er det noen her som har førstehåndserfaring med både den vanlige kit linsen (14-42mm) og den utgåtte (14-45mm)? Betalte nettopp det dobbelt for den eldre versonen (1600 nok) da denne angivelig skal gi bedre bildekvalitet + byggkvalitet. Har ennå ikke mottatt den, men kjenner kanskje at det ikke var så lurt likevell. Noen innspill?

Du tenker nå på Panasonic sine? Panasonic mener selv at den nye skal være like god optisk som den gamle. Men så er det byggekvaliteten da. Gamlemodellen har fatning i metall; noe jeg synes er viktig. Kjøpte selv en brukt 14-45mm i fjor og meget fornøyd. Men har aldri prøvd 14-42mm.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har førstehåndserfaring med både den vanlige kit linsen (14-42mm) og den utgåtte (14-45mm)?

Jeg har prøvd begge, men ikke samtidig. Som Tom skriver sier Panasonic at 14-42 skal være like god optisk, men jeg fikk et mer positivt inntrykk av 14-45 enn av 14-42. Metallfatning er nevnt, men 14-45 har også stabilisatorknapp på objektivet og er vel litt kortere (men tyngre) hvis jeg husker riktig. Jeg fikk et mer positivt inntrykk av 14-45 også optisk, men det kan skyldes at det alltid er/var litt variasjon mellom eksemplarene, eventuelt kombinert med dårlig hukommelse. Jeg har ikke testbilder som er direkte sammenlignbare.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det er IKKE Panasonics objektiver han spørger om.

Oly's første kitobjektiv var en 14-45mm f/3,4-5,6, der samtidig med indførelse af E-400 blev udskiftet med 14-42mm. Samtidig blev den"gamle" 40-150 f/3,5-4,5 udskiftet med den ligledes fysisk mindre 40-150 f/4,0-5,6.

Panasonic havde L-1 med kitobjektivet 14-50mm f/2.8-3.5 og L-10 med 14-50 mm f/3.8-5.6, begge med stabilisering i objektivet.

Der er sammenlignende tests af Oly-objektiverne på BIOFOS (www.biofos.com).

Lenke til kommentar

Det er IKKE Panasonics objektiver han spørger om.

Oly's første kitobjektiv var en 14-45mm f/3,4-5,6, der samtidig med indførelse af E-400 blev udskiftet med 14-42mm. Samtidig blev den"gamle" 40-150 f/3,5-4,5 udskiftet med den ligledes fysisk mindre 40-150 f/4,0-5,6.

Hvordan vet du at han spør om Olympus? Slik spørsmålet stilles, passer det like godt på Panasonic µ4/3 som Olympus 4/3. Jeg tippet Panasonic. Du mener Olympus ;)

Når det gjelder Olympus sine kit-zoomer, så er jeg usikker på om den gamle er like god optisk som den nye. Byggekvaliteten er nok bedre på den gamle. Metallfatning er alltid bra. Det som er den store fordelen med den nye utgaven, er at den støtter CDAF ved bruk av liveview.

Lenke til kommentar

Noen tips til hvordan jeg kan få mer glede ut av E450 kameraet mitt?

Synes bildene blir flate og kjedelige. Godt mulig det er noe med fotografen men ønsker innspill.

Noen spennende objektiv jeg kan bruke, har til nå bare standard 14-42.

Lenke til kommentar

Synes bildene blir flate og kjedelige. Godt mulig det er noe med fotografen men ønsker innspill.

Viktigst: Når tar du bildene, hvor? Prøv litt tidlig morgen, sen ettermiddag, -hjelper det?

Tar du raw eller jpeg? Hvilken programvare bruker du for å behandle bildene? Hva gjør du med dem?

Fader... Der gikk eg glipp av Sigma 30mm f/1.4 til 2k på finn.no :(

Pust dypt, -det kommer fler. Følg med :yes:

Eventuelt, -prøv å sette inn en annonse om kjøp, men ikke la være å følge med på salgsannonser for det.

Lenke til kommentar

Jeg syns alltid det er kjekt å låse seg til fastobjektiv en liten periode, slik at du tenker mer over hvor du er i forhold til motivet, hva du vil ha med i rammen og beveger deg deretter. Olympus har et ok 25mm-objektiv, ellers har du Sigma 30mm f1.4 eller 50mm f1.4. Om bildene blir flate og kjedelige bør du tenke over lyssetting. Blits rett frem (dvs. innebygget) vil fjerne alle skygger fra motiver, kjøper du en ekstern blits og vinkler den sidelengs mot motivet blir det lettere å modellere med lys og skygge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns alltid det er kjekt å låse seg til fastobjektiv en liten periode, slik at du tenker mer over hvor du er i forhold til motivet, hva du vil ha med i rammen og beveger deg deretter. Olympus har et ok 25mm-objektiv, ellers har du Sigma 30mm f1.4 eller 50mm f1.4. Om bildene blir flate og kjedelige bør du tenke over lyssetting. Blits rett frem (dvs. innebygget) vil fjerne alle skygger fra motiver, kjøper du en ekstern blits og vinkler den sidelengs mot motivet blir det lettere å modellere med lys og skygge.

+1 ... Fastoptikk er som regel morsommere å bruke. Man lærer mer av det, samt at fastoptikk som regel kan gi større blenderåpning, slik at du får mer lys inn, og større effekt av dybdeskarphet. Jeg er og fan av å bruke gammel optikk slik at man også må blende ned og fokusere manuellt. Prøv å få tak i en gammel Zuiko 50mm f/1.8 som er vanlig "kit-objektiv" til den gamle Olympus OM serien. Med en adapter til ca en 50-lapp fra e-bay, er du i gang med noe nytt og spennende. Jeg har også sett et slikt objektiv brukt med mellomring for å produsere flotte makrobilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før du handler nytt utstyr: Hvordan er du på komposisjon og etterbehandling? Uten en viss kunnskap til komposisjon og etterbehandling så vil du neppe få til veldig imponerende resultater selv med bedre optikk. Det kan godt være at en god bok - eller noen timer på internettet - vil gi raskere fremskritt enn nytt utstyr. Fotografi er et håndtverk, så man må både ha håndlag, kunnskap og utstyr for å levere bra greier. (I tillegg kan det også være en kunstform, men selv kunstnerne har som regel minst ok innsikt i de håndverksmessige aspektene ved fotografering)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne gjenta mitt litt naive spørsmål om olympus sin nye 12mm f2.0. Hva er typiske situasjoner der man trenger stor blenderåpning på en sånn brenvidde? Synes det virker litt mindre nyttig enn det vanligvis er på et så vidt objektiv.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne gjenta mitt litt naive spørsmål om olympus sin nye 12mm f2.0. Hva er typiske situasjoner der man trenger stor blenderåpning på en sånn brenvidde? Synes det virker litt mindre nyttig enn det vanligvis er på et så vidt objektiv.

AtW

Hvorfor kjøper folk EF 24mm f/1.4 L? Regner med at det er fordi de trenger lysstyrken. Jeg merker selv med 20mm f71.7 at f/2 er snadder på kvelden, men at 20mm er noe smalt innimellom.

edit: Man klarer å håndholde en 12mm på rimelige lange lukkertider; men da blir de så lange at man får med folks bevegelser. Og det er ikke alltid det er ønskelig. Så da må blender og/eller ISO opp.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Jeg synes i hvert fall at det er helt topp med stor blender på vidvinkel. :) Jeg har et 24mm/1.4 til min 5D, så nå snakker jeg om det ettersom jeg ikke har prövd 12mm/2:

Stor blenderåpning gjör det lett å ta bilder innendörs uten blits. f/1.4 ved 24mm gir deg fortsatt relativt stort skjerpedyp så det funker flott f.eks. til familie- og festbilder. Går man närt motivet kan man få kort skjerpedyp og med vidvinkel kan det gi morsomme og kreative effekter, også utendörs.

Endret av HelenaN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...