Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Takk for innspill og fine bilder Anew.

Hva mener du "med litt innsats" egentlig? Tenker du prøv og feil? Fokuserer du manuelt?

Jeg har lagt ut noen testbilder, jeg mener/tror objektivet fokuserer der det skal (selv om jeg også var i tvil om dette en stund), men også i fokus er det ikke skarpt. Sammenlign "Focus here" teksten på de tre bildene(utstnitt):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13248310

Edit:

Er det noen som vet om Panasonic/Leica 25mm f1.4 fokuserer raskere? Av det jeg har lest har jeg skjønt at det ikke er store forkjellen. (Men dersom jeg har et sigma objektiv som ikke er 100% bra så forklarer det kanskje litt?).

Edit2:

Ser du svarte meg i den andre tråden Anew, men jeg har vel egentlig aldri fått svar (eller flere meninger) på om jeg bør reklamere på objektivet.

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tør påstå at Sigmas "Dirty Thirty" er det objektivet som har gitt meg mest fotoglede (og mest hodebry!).

///snip///

Lysstyrken gir fantastiske muligheter spontan hverdagsfoto innendørs:

///snip///

I'm just sayin'...

Damn you! eh, takk for input og eksempler mente jeg.

Det ser absolutt mer enn brukbart ut, og jeg er vant med å jobbe litt for å treffe fokus. Da var det tilbake i tenkeboksen, hadde jeg visst at det første eksemplaret jeg fikk ikke hadde fokusproblemer så ville det nok vært et enklere valg. Men tanken på å måtte gå tilbake og så vente på reparasjon eller nytt objektiv (repeat if nessecary) er ikke så fristende.

Lenke til kommentar
Takk for innspill og fine bilder Anew.

Hva mener du "med litt innsats" egentlig? Tenker du prøv og feil? Fokuserer du manuelt?

Edit2:

Ser du svarte meg i den andre tråden Anew, men jeg har vel egentlig aldri fått svar (eller flere meninger) på om jeg bør reklamere på objektivet.

Prøving og feiling er den beste måten å lære seg en teknikk på. For det aktuelle bildet sørget jeg for å ha forhåndsfokusert sånn ca. på rett avstand, og så gjalt det bare å ta bildet i nøyaktig riktig øyeblikk, slik at AF rakk den hårfine justeringen som måtte til. Det var en del prøving å feiling for å lære å time det rett.

Det var kun et eksperiment for å se om jeg kunne få det til, og det gjorde jeg altså... :) Forøvrig er bildet tatt med en Nikon D70, så dybdeskarpheten er et helt trinn mindre enn hva dere opererer med på 4/3.

Ellers så syns jeg nok du burde prøve å reklamere på objektivet. Testbildene dine virker absolutt ikke bra. Det som er så bra med 30/1.4 er nettopp det at den i aller høyeste grad er brukbar på største blender - i sentrum er den skrap som få, fin kontrast og alltid strålende fargegjengivelse. Jeg bruker min på f/1.4 uten reservasjoner, selv om jeg stort sett prøver å blende litt ned for å få bedre dybdeskarphet. Min erfaring er at Sigma er veldig greie å ha med å gjøre når det gjelder reklamasjoner.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ildhode:

Mit 35mm Macro har ligeledes firmware 1.2 - men mit kamera ikke har kontrast-autofokus i Liveview. Iøvrigt bruger jeg næsten altid manuel fokus med ZD 35mm på grund af den korte fokuseringsafstand og meget lille DOF.

Submurf m.fl.:

Jeg har både Sigma 30mm/1,4 OG Leica 25/1,4. Jeg brugte Sigmaen med gode resultater i godft et år, indtil jeg "køb ind" i et rimeligt tilbud på Leicane (nedsat med 2000 DKr).

Leica'en er optisk bedre og har mere lydløs autofokus, men da jeg kun har haft den i 2 måneder, er det begrænset hvor meget jeg har sammenlignet de to objektiver.

Lenke til kommentar
Mtp. at Summiluxen koster godt og vel 11k hos Scandinavian Photo, så hadde det vært inmari trist om den ikke var noen små hakk bedre... :roll:

Ikke bare inmari; men et par hakk verre ...

Heldigvis, så tyder meldinger fra de om har det objektivet, at det er bortimot perfekt. "Dyrt, men verdt det" er vel meldingen. Den er uansett billigere enn enkelte Canon objektiver med rød ring...

Tom

Lenke til kommentar

25/1.4 er på lager hos B&H, 900 dollars. For et år siden kostet det $800, og dollaren sto i 5, så jeg er glad jeg kjøpte da. Ikke bare er flere Canon-objektiv dyrere, det koster temmelig mye mer om man vil ha 14-35 eller 35-100 eller 150/2 også.

Jeg er veldig fornøyd med objektivet, fokus er raskere og stillere enn for eksempel 50/2. Kvalitetsfølselsen er stor, og jeg har ikke hørt om dårlige eksemplarer eller feil. Frem til juli i år har jeg spart på 1126 fottos som er tatt på ƒ/1.4, og det er blant dem jeg synes jeg finner de beste bildene mine (stort sett av mennesker).

Angående 30/1.4, så er det jo slik at E-620 og E-30 er Sigma-sikret, i og med at man kan justere fokus selv. Det hadde vært moro å se om noen faktisk har justert for et åpenbart dårlig eksemplar og fått det skikkelig bra. Om man ikke vil koste på seg en 25/1.4 tror jeg 30/1.4 er et fornuftig og nyttig alternativ, særlig med autofokuskalibreringen i de nye kameraene.

Lenke til kommentar
Error: Unknown news id

ze link is broken...

//edit// der var den jo

Da er det mulig at fyren gikk på en "falsk rykte" smell

Tom

Tja, et nyhetssøk på E-600 tyder på at det faktisk kommer/har kommet. Syns det ser ut som et bra alternativ til 620, men lurer på om ikke dette bare kommer til å spise av markedsandelene til E-520? De vil vel havne forholdsvis nært i pris.

Lenke til kommentar
Tja, et nyhetssøk på E-600 tyder på at det faktisk kommer/har kommet. Syns det ser ut som et bra alternativ til 620, men lurer på om ikke dette bare kommer til å spise av markedsandelene til E-520? De vil vel havne forholdsvis nært i pris.

Det er nok dcresources sin server som er syk - får feil på andre artikler også.

Det jeg lurer på, er om denne modellen kun sendes ut til enkelte (pris-sensitive) markeder.

Tom

Lenke til kommentar
Det er nok dcresources sin server som er syk - får feil på andre artikler også.

Det jeg lurer på, er om denne modellen kun sendes ut til enkelte (pris-sensitive) markeder.

Tom

Mulig det, jeg kan ikke skjønne hvem som vil betale en 1000-lapp mer for lys i knappene og 3 ekstra art-filters. Slik jeg tolker artiklene så er det de eneste forskjellene. Hvis det er noe som skal ut i hele verden så ser det bare merkelig ut.

Lenke til kommentar
Olympus har visstnok lansert en E-600.

Ja og hurra, E-600 er ikke et rykte. Meen... kameraet vil bare bli å finne i noen markeder. Det er laget for å få opp volum og markedsandeler i enkelte store markeder. Vi i lille Norden får dessverre ikke tilgang på det. Synd, igrunn, for jeg hadde gledet meg til å sette nye standard på pris vs spec.

Men men, E-620 er en rakker til kamera også, som selger meget bra om dagen, og prisene presses stadig nedover. Skal ikke se bort ifra at "nissen" gir litt ekstra value for money på den også når det nærmer seg julesalg... :-)

/Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...