Gå til innhold

Bærbar PC som fungerer greit til spilling 6-7000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av min første laptop. Tenker på en slags all-rounder pc, men bør yte greit til spilling (bør dra WoW på max, TF 2, og Call of Duty greit). Budsjettet ligger på ca 6-7k, der 7k er absolutt max.

Noen kriterier eg har for pc'en er: 15-16" skjerm med minst 1366x768 oppløsning (17" vurderes men da med minst 1600x900), 4GB ram, minst 320GB HDD, HDMI, og eit relativt bra skjermkort.

Etter mye leting, studering og sammenligning har eg kommet fram til 4 alternativer, så med mindre noen har noen bedre forslag, vil eg gjerne ha tilbakemeldinger på disse:

Acer Aspire 6530G

Her ser det ut til at det er bra ytelse iforhold til prisen? Den dekker igrunn alle mine behov men er litt i tvil på prosessoren og skjermkortet. Den har også 8 cellers batteri, og det er vel bra?

Asus PRO61SL-6X153C

Igjen en PC som ser bra ut iforhold til prisen. Litt bedre prosessor, men kjipere design.

HP Pavilion dv6-1234

Denne pc'en ser jo igrunn perfekt ut spec messig. Veldig bra skjermkort og stor hdd, men er igrunn litt skeptisk til HP. Har lest at mange har dårlige erfaringer med dette merket. Den skal vere ganske bråkete men dog ganske kjølig. Noen som vet om skjermen er god på denne?

Acer Aspire 7735ZG

Denne pc'en hadde eg igrunn bestemt meg for, men begynte å lure på om 17" blir litt for stort. Kommer vel igrunn ikke til å drasse pc'en med meg så veldig mye men når det skulle vere nødvendig vil eg ikke at den er alt for stor og tung. Har dog lest at denne er relativt lett tatt størrelsen i betraktning, og blitt best i test på dinside.no.

Har også kommet over en annen PC av samme modell: 7735ZG, men denne har bedre prosessor (T6400). Vil det vere verdt det å betale 500kr ekstra for denne?

Så om ingen har bedre forslag her, hvilken av de nemnte bør passe mine behov best?

Takk på forhånd!

Endret av Shox-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant dennei dag til 6999,-. Leter etter en laptop med lignende krav.

HP Pavilion dv6-1299 har jo en godt skjermkort og et morsomt design :p

Prosessoren vet jeg ikke noe særlig om da. Noen som vet hvordan AMD er iforhold til Intel på laptopprosessore?

Haha, med det designet der hadde eg nok ikke dratt den med meg offentlig.

Men etter det eg har skjønt, er Intel T4200 hakket bedre enn den AMD prosessoren der.

Lenke til kommentar
Skuffende å få så lite respons etter en såpass utfyllende og informativ post.

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, trenger en decent pc til en rimelig penge.

Nå har ikke jeg sjekket opp alternativene, men de du viser til ser veldig lovende ut.

Fra mitt ståsted ser HP maskinen best ut, den ekstra lagringsplassen blir avgjørende i min beslutning.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for den svake prosessoren i 6530g tror eg eg hadde gått for den, men nå ser det ut som den har gått opp 500kr så den kan eg nok utelukke nå.

Det som gjør meg tvilsom på HP'n er at det er merke som ikke har så veldig godt rykte på seg etter som eg har forstått, og ifølge denne anmeldelsen bråker den visst en del.

Virker som det er umulig å få en som er både stille og kjølig. Det ene går på bekostning av det andre :/

Lenke til kommentar
Tror eg har bestemt meg nå. Kom over denne, men til 6,8k hos amentio og 6,9k hos pckiosken.no. Dette må da vere det beste en kan få tak i til under 7k?

Er på utkikk etter omtrent det samme som deg, og den pcen så ikke så værst ut den. Var billig på Amentio og:) men er litt dårlige med info om pcene der. Er det samme specs på den på MPX og den på Amentio?

Lenke til kommentar

@laptopdude: Ifølge overskriften på amentio så er det de samme specsa, utenom prosessoren (som faktisk er et hakk bedre), så går utifra det er den samme. Men ja amentio er dårlig på informasjon, så var derfor eg henviste til mpx linken. Men spørs om eg gidder å vente til den kommer på lager på amentio så eg går sikkert for den på pckiosken.

@jornboss: Den hadde eg faktisk oversett og det var jo en knall PC med tanke på prisen, men prosessoren er kanskje litt i svakeste laget. Ser forresten ut som den mangler HDMI inngang også.

@knallgass: Er nok ikke ute etter en brukt PC. Synes forøvrig prisen var litt stiv i og med den er brukt.

Lenke til kommentar

Henger meg på denne, Jeg skal nemmelig hjelpe lillebroren min med å kjøpe en laptop utifra samme kriterier som dere! Den skal brukes til litt spilling, eneste forskjell er at prisen kan strekkes litt lengre.

Selv kjøpte jeg meg en ny laptop for et par uker siden. Jeg ønsket en allround pc på 15,4" med grei nok ytelse til daglidagse gjøremål + litt spilling. Det viktigste kriteriet mitt var at maskinen måtte levere mye ytelse i forhold til pris. Under kjøpsprossesen fant jeg ut at det burde følge med gratis oppgradering til Windows 7.

Etter og ha lest en del om emnet samt laget en tråd her på diskusjon.no valgte jeg en HP Pavilion dv6-1130eo. Først og fremst ble jeg veldig "betatt" av det lekre designet. Pianolakk, belyste touchbrytere, pollerte taster og stilige mønstre appelerte veldig til meg! I tilegg var spesikiasjonene veldig gode i forhold til pris, Amd RM-75, 3gb ram og Ati 4650. Betalte 6700kr for maskinen under "gratis oppgradering til Wista 7" kampanjen til Netshop. Har nå hatt pcen i et par uker og er alt i alt veldig fornøyd.

Slik oppfatter jeg den nye pcen min :

Design

Det førte som slo meg når jeg tok pcen opp fra esken var designet som jeg nevnte tidligere! Pcen er rålekker, rett og slett sexy! Moderne linjer, pianolakk, belyste touchbrytere til å styre musikk/videospiller + en hendig liten fjernkontroll som brukes til å kontrollere Windows Mediacenter. Ulempene med de blanke overflatene er at fettflekker syntes veldig lett, så det gjelder å være ren på hendene. Det følger forresten med en liten microfiberklut. Skjermen er glossy og reflekterer dermed solsys litt for godt hvis du sitter ute med sola i ryggen eller forran en kraftig lampe, men ellers er ikke dette noe problem. Syntes bildemessig at skjermen er veldig bra, farger,kontrast og lysstyrke er absolutt godkjent.

Tastatur og musepeker

Pcen har fult tastatur med nummeriske taster, noe som ikke er en selvfølge på maskiner i denne størrelsen. Jeg syntes tastaturet er veldig behagelig å skrive på. Tastene er blanke og står i stil til resten av pcen. Styringsenheten(pekeenheten) er speilblank og fungerer utmerket. I forhold til min forrige pc er den fysisk litt større og litt mindre følsom. Over styreplaten er det en knapp til å skru av/på styringsenheten.

Ytelse

Det fulgte ikke med en eneste cd-plate med pcen. Alt av drivere og medfølgende programvare var ferdig instalert.

Det første jeg gjorde etter å ha startet maskinen var å dele hardisken opp i to partisjoner. Videre så fulgte jeg ett par tweak-guider på nettet for å få Windows Vista til reagere hurtigere/stjele mindre ressurser. Pcen er nå utrolig kjapp! Har tidligere kun brukt tweakede utgaver av Windows XP og må si overgangen fra XP til Vista kun var positiv. Hvordan pcen oppfører seg i Windows uten "opprydning" vet jeg ikke siden jeg satte i gang med optimaliseringen med en gang. Har ikke testet noen krevende spill enda, men drar ihvertfall lett The Sims 3 med alt på av instillinger på max.

Varme og støy

Broren min har en HP maskin som har hatt problemer med at den blir for varm og skrur seg av. Denne pcen derimot ser ut til å ha en gode kjøleløsning. Maskinen virker kjølig selv etter en hel dag. Vil si at pcen har god kontroll på varmeutvikling. Når det kommer til støy så er jeg ikke like begeistret. Pcen er ikke akkurat taus! Viftestøy er hørtbart og det ser ut til at kjøleviftene går konstant! Når jeg tenker meg om, så syntes jeg viftene går på samme nivå hele tiden. Den forrige pcen min var veldig rolig "til vanlig" men hadde noen hørbare "utblåsnigner" i ny og ne. Støyen er riktignok ikke noe sort dilemma for meg selvom jeg vil påstå jeg er ganske følsom på støy!

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med pcen. Den ser lekker ut, yter bra og er behagelig å bruke. Det eneste negative av betydning i mitt tilfelle er viftestøyen.

HP Pavilion dv6-1234 som jeg så først når jeg leste denne tråden, har en litt kvassere cpu, dobelt så stor hardisk og 1gb ekstra med ram( som man riktignok må ha et 64bits os for å kunne benytte), til ca samme pris! Synd jeg ikke viste om denne når jeg handlet, et enda bedre kjøp! Tror jeg kommer til å bestille en slik til Lillebroren min!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
@laptopdude: Ifølge overskriften på amentio så er det de samme specsa, utenom prosessoren (som faktisk er et hakk bedre), så går utifra det er den samme. Men ja amentio er dårlig på informasjon, så var derfor eg henviste til mpx linken. Men spørs om eg gidder å vente til den kommer på lager på amentio så eg går sikkert for den på pckiosken.

@jornboss: Den hadde eg faktisk oversett og det var jo en knall PC med tanke på prisen, men prosessoren er kanskje litt i svakeste laget. Ser forresten ut som den mangler HDMI inngang også.

@knallgass: Er nok ikke ute etter en brukt PC. Synes forøvrig prisen var litt stiv i og med den er brukt.

kosta 11000 da jeg kjøpte den da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...