Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet er kanskje idiotisk/åpenbart, men eg har ikkje peiling på stativ i det heile:

Passer "alle" stativ til "alle" kamera? Har JVC(GR-DVL 20) no, men planlegger å kjøpe nytt, anten Sony eller Canon, så viss eg kjøper stativ no er det ein fordel om det passer til det nye og, når eg kjem so langt...

På førehand, tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle stativer har samme gjenger dvs ¼".

Sørg for å kjøpe et stativ som har hurtigkopling, dvs en brikke som festes til kamera på forhånd og som passer i stativet.

Når du skal filme klasker du bare kamera oppå stativet uten å plundre med gjenger som skal passe inn i hverandre.

Kjøp et videostativ som har demping på bevegelsene.

Anbefaler et HAMA Gamma 79. Det er et rimelig, godt brukbart stativ som jeg selv bruker til digital stillbildekamera.

Lenke til kommentar

504QF II fra Slik kan være et godt valg. Det koster ca 2200, men har fint og jevnt oljedempet hode. Men det er kanskje altfor lett. Bare 2,7kg. Da blir det fort for lite stødig. Når en kommer opp i denne prisklassen er det også mange andre stativer som kan være aktuelle.

Det kan være en fordel å velge et stativ som gir en muligheten til å justere hvor "treig" panorering og tilting skal være, om du skal bruke det til video.

Fredrik

Lenke til kommentar

hvor finner eg det da skarsk? i norge lisom fant det på google men kun i danmark :( her men hadde vært moro og fåt kjøpt det fra ein norsk side :) det er til mit canona a70 som eg tenkte og bruke når søstera skal til konfirmasjon og til diverse natt bilder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...