Enceladus Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Skal legge pengene i en meget kraftig prosessor og valget falt på denne: https://prisguiden.no/product.php?product_id=88311 Intel Core 2 Quad Q9450 Men passer den med hovedkortet mitt? EVGA nForce 680i SLI Hovedkort http://www.hardware.no/artikler/evga_nforce_680i_sli/33847/2 Både prosessor og hovekortet har lik sokkel (LGA 775) så da burde det så vidt jeg vet være greit, men fint om noen kunne dobbeltsjekke Endret 26. juli 2009 av Mr. Gnom Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) sliter litt med å finne ut om hk har støtte for 45nm cpu'er. greier ikke å finne ut av det. men sjekk litt rundt og se om du finner noe svar på det spørsmålet så vet du om den passer eller ikke Og selv om det er lik sokkel er ikke det ett must for at det virker overens de gamle cpu'ene var på 60nm om jeg ikke husker helt feil. Endret 26. juli 2009 av Gsx1000r Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Støtte for 45nm på EVGA nForce 680i SLI Hovedkort.... Noen som vet? Så slipper jeg å rote rundt etter info Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Sjekket litt rundt nå, men har ikke funnet noe info om det dessverre. Ville sendt en mail til evga og hørt om den støtter den type cpu jeg. Men tviler faktisk litt. Husker ikke når 45nm cpu'er kom, men mener at det ikke er så alt for lenge siden... Så antagelig er det hovedkortet såpass gammelt at det ikke støtter 45nm. Men send en mail og hør med de. får du i alle fall ett skikkelig svar. Og er dette HK noe du har fra før, eller noe du skal kjøpe deg? Lenke til kommentar
jajamensen Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Gjorde det samme som deg. jeg hadde evga 680i sli og kjøpte q9650(som også er 45nm). det endte med at jeg måtta ha nytt hovedkort. jeg fikk ikke cpuen til å virke på 680i. Endret 26. juli 2009 av jajamensen Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Æsj for noe dritt! Hovedkortet har jeg fra før av og var en investering for fremtiden men nå viser det seg jo at jeg må bytte det uansett Okei hvilke prosessorvalg sitter jeg da igjen med som er nokså gode som vil passe hovedkoret mitt da? cpu som skal byttes ut med noe bedre er Intel Core 2 Duo E6600 Eller er jeg dømt til å kjøpe nytt hovedkort? Endret 27. juli 2009 av Mr. Gnom Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ser ut til at du kan få ett lite problem med å få tak i en cpu som er kjappere, men med gammel teknologi. så kan være at du brått må ut med ett nytt hovedkort også dessverre. Eller du kan jo sjekke finn eller her på forumet og høre om noen har en gammel quad q9450 eller q9550 som de er intr i å selge?! Hvis ikke så hadde jeg gått for ett nytt i7 system istede. 2400,- for cpu, får du ett hovedkort til rundt 2 som er meget bra og ca 1000 kr i ram. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Vurderer dette hovedkortet og følgende cpu jeg var tenkt å bytte til fra begynnelsen av Asus P5E DELUXE https://prisguiden.no/product.php?p...0&cat_id=10 Intel Core 2 Quad Q9450 https://prisguiden.no/product.php?product_id=88311 Rammen jeg har kan vel fortsatt brukest eller? Eller er det DDR3 som gjelder nå? Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ddr2 gjelder jo fortsatt på gamle 775 hk, men for 1366 sokkel så er det ddr3 som gjelder. forstår ikke hvorfor du ikke bytter til det istede? er ikke mange kr ekstra du må ut med i forhold til hva du har funnet frem på linkene. Får du deg ett veldig greit oppsett dessuten mer fremtidsrettet også. i alle fall i 1 år eller så. vet jo hvordan pc verden funker. kommer noe nytt hele tiden. Dessuten er en I7 920 veldig grei når det kommer til oc. ser folk som har oc til 4Ghz og har de stabile i tillegg. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Jeg fulgte anbefalingen her på HW.no jeg da jeg valgte de delene http://www.hardware.no/anbefalinger/. Men da er vist de anbefalingen litt utdatert da? Noen som kan slenge sammen et mer egnet oppsett med med HK, CPU og DDR3ram da? Jeg har fra før av 2 Geforce 8800 skjermkort jeg ønsker å kjøre i SLI på neste oppsett. Endret 27. juli 2009 av Mr. Gnom Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) hva slags psu og kabinett har du da? eller lettere sagt, har du det fra før av? og kommer en liten liste her her på hva jeg ville byttet ut. Tok også den friheten å legge til en god disk som er knall til os og programmer du bruker ofte, pluss en god cpu kjøler om du skal oc litt. Endret 27. juli 2009 av Gsx1000r Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Har godt kabinett og god psu fra før av så de holder i massevis Blir nok til at jeg kjøper HKet og CPUen du anbefalte. leste litt rundt og så at det var gode valg Rammen kjøper jeg bare akkurat slik at jeg kan drive pcen, så slenger jeg heller på mer senere når jeg får råd Kan du finne et minimum av samme rammen som du anbefalte i prisguiden her? jeg fant den ikke... Trenger sikkert ikke mer enn 2000GB foreløbig Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 her Samme rammen, men i 3 gb utgave. kan du heller koste på deg 3 til senere. og den harddisken jeg la til er ikke ment for lagring, men mer for kjapp lese og skrivetid. kjappere oppstart av windows og eventueller programmer som jeg skrev tidligere. kjører selv en sånn til oppstart og må si meg sykt fornøyd med den. 2TB er bare lagring. gamle disker er utrolig trege i forhold til ssd disker. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Okei takker for å ha funnet rammen Ellers er jeg fornøyd med raptor disken min. Den har fungert upåklagelig til nå. Slenger alt av spill og krevende programvare på den og lagrer alt annet på tregere disker jeg har liggende Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Aha kjører på raptor disk ja. da blir jo ting helt annerledes. kjører du på 1 eller 2? mulig raid kanskje? kommer du til å kjøpe kjøleren jeg la frem forresten? ligger en god del veldig bra tråder på forumet her på hvordan oc i7 920 også. men stockkjøler blir litt slapt når det kommer til kjøling ved oc. tenkte jeg skulle prøve meg litt på vannkjøling jeg da, men sliter med å finne utstyr som får plass i kabinettet. så tenkte på en ekstern del, men microplex får den aldri på lager... så får bare vente spent. da blir det vannkjøling og forhåpentligvis mye bedre utgangspunkt for litt kraftigere oc Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Kjører 1 Raptor disk. Men når jeg først skal ha ny blir det nok i raid ja. Kommer nok til å legge til en kjøler til oc etterhvert Kommer sikkert til å ta utgangspunkt i den du fant. Men det blir eventuelt senere når jeg har råd igjen. Mer ram er uansett neste investering Lenke til kommentar
hanskongen Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Bare et lite tips vedrørende CPU: Core2Quad 9550 som har marginalt bedre hastighet er faktisk noen kroner billigere... Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Men den CPUen du viser til har feil sokkel (LGA 775) mens jeg har tenkt å gå for (LGA 1366) som passer hovedkortet jeg har valgt ut. Mener sokkel (LGA 1366) er mer fremtidsrettet. Ihvertfall etter det jeg har hørt da Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Komplett har en ferdig pakke for de som vil gjøre det enkelt. Lenke til kommentar
hanskongen Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Ja, jeg så bare på den første du vurderte og ikke det at du skulle gå for i7... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå