oott Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hei, jeg tenkte å bygge en bass kasse til 1stk Pioneer TS-W3001D4 3000w, tenkte å bygge med porta eller lukket, er ikke helt sikker på hva som er best? men med en lukka kasse så skal jeg ha 22.6L står det i bruksanvisninga.. men det ble litt smått syns jeg? skal jeg bygge kassa sånn at kassen er 22,6 liter eller at den er 22,6 liter med elemente i? forvirra..??? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 22,6l hørtes ikke urimelig ut. Mine forrige suber RF Punch P3 12" skulle ha 28 liter ca. Det er nok selve kassa som skal være 22,6l, altså innvendig volum. Forskjellen på prota og lukka kasse er at porta kasse gir generelt kraftigere bass, lukka kasse gir ikke like kraftig bass, men spiller gjerne mer "korrekt" enn porta kasse. Lenke til kommentar
oott Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) 22,6l hørtes ikke urimelig ut. Mine forrige suber RF Punch P3 12" skulle ha 28 liter ca. Det er nok selve kassa som skal være 22,6l, altså innvendig volum. Forskjellen på prota og lukka kasse er at porta kasse gir generelt kraftigere bass, lukka kasse gir ikke like kraftig bass, men spiller gjerne mer "korrekt" enn porta kasse. 22.6 liter så er det jo nesten ikke plass til selve elemente i kassa? Får det ikke helt til å stemme.. Leste en plass at du skal ha så stor kasse som det er beregne til og plusse på hvor mange liter subben tar opp, så da ville kassa ha blitt 26 liter eller noe...? skal ha inn 2 stk Pioneer TS-W3001D4 og 2 stk Audiobahn AWP31 og ha 4 tette kasser som spiller mot hverandre.. skal ha lofte holl inn i bilen mellom setene bak, går det greit å kjøre alt i tette kasser? i og med at det tar mindre plass og er lettere å lage. har hørt at du kan svi pioneerene med å ha de i tett kasse også? Endret 26. juli 2009 av oott Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvis subene blir svidd av å være i lukka kasse, så er de enten feilkonstruert, eller så er forsterkeren ekstremt overdimensjonert og volumhjulet stilt for høyt. Står det ikke i bruksanvisningen om kassevolumet er inkludert subwoofer-element eller ikke? Skal dette inn i bagasjerommet i en sedan? Ikke ha rør i hattehylla, bare lag et stort hull, og trekk hylla med stoff, så hullet blir dekket, eller du kan ha to, like store, runde hull, med høyttalergriller over, så det ser litt penere ut. Forresten, med 28 liter kammer til hver av mine RF suber, så var det planty med plass til elementet, så 22,6l burde la seg gjøre. Du kan øke volumet noe, hvis du vil ha mer plass til suben, da senker du tuningfrekvensen litt, så det blir mer dypbass fra kassa, men det er vel ikke å forakte. Hvilken forsterker eller forsterkere hadde du tenkt å drive alt dette med? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Bare for å ha sagt det, så kommer du neppe til å få mere bass ved å sette inn de 2 audiobahn suben, men det er mye mulig det blir MINDRE trykk fordi elementene "motarbeider" hverandre... Så drit i de audiobahn subene du Også lager du en kasse med 2x30liter innvendig volum til dine 2 pioneer suber... Endret 27. juli 2009 av cossiemk1 Lenke til kommentar
oott Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 okei, nå har jeg bygga 2 kasser på 34 liter for det var det som var "recomended" for porta, valgte porta for det var det det kom best lyd ut av.. angrer en del nå for jeg har fått en "flafre" lyd ut fra bassrefleksen.. hvordan fikser jeg det? jeg har droppa det med de 2 audiobahnene pga andre har også sakt det samme som dere sier, at de vil jobbe mot hverandre.. men flafre lyden irriterer meg.. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hva slags porter brukte du? Lenke til kommentar
oott Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 3" aeroport, bruksanvisninga står det at den skal ha 3" 89cm lang port.. må jeg fylle kassa med noe? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hvis du har brukt tykke MDF-plater så kan du la være å dempe kassa. Har du brukt an eller to porter? Uansett så hørtes 3" noe snaut ut, du kunne sikkert brukt 4" porter. Lenke til kommentar
oott Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Hvis du har brukt tykke MDF-plater så kan du la være å dempe kassa. Har du brukt an eller to porter? Uansett så hørtes 3" noe snaut ut, du kunne sikkert brukt 4" porter. 3" var det som sto i bruksanvisninga og hvis jeg bruker noe større tror jeg lyden blir veldig dårlig.. jeg har brukt 22mm sponplater så det skal være bra tror jeg. har aldri vært utefor den lyden som kommer ut fra høytaleren.. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Og hvordan i all verden har du gjort det for å få plass til 89cm langt rør??? må jo være vinklet i alle retninger inni der det da Prøv å fjerne rørene, og tette hullene, og se hva du synes da Ser at det står 14-28 liter lukket kasse pr. element på sidene til pioneer. Endret 30. juli 2009 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg ville brukt portet kasse, de spiller endel bedre da.. Eller ihvertfall høyere Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg ville brukt portet kasse, de spiller endel bedre da.. Eller ihvertfall høyere Og det har du prøvd ut eller? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Ei lukka kasse er lettere å få til å spille "jevnt", men mange liker den ekstra punchen og dypbassen man får med porta kasse. Er man en erfaren og dyktig kassebygger, eller har en god slump med flaks, så kan man få til en porta kasse som spiller like jevnt som ei lukka kasse. Jeg fikk det til med min Hertz EP 200.(var mest flaks, skal innrømme det) Endret 31. juli 2009 av Lefse Lenke til kommentar
oott Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 bomma vist på et komma der, mente 8,9cm langt bassrør hehe.. hvis jeg tetter kassa må jeg si at den spiller mye bedre men fant ut at lyden kommer bare baki bagasjeromme og ikke i bilen så det kan hende det går greit men var veldig irriterende når jeg har brukt to dager på å lage kasser og bygge opp bagasjeromme i bilen og resultate blir sånn... neste gang blir det kun tette kasser.. men det er ikke mulig å få fjerna lyden på ett vis uten å tette kassene osv? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 bomma vist på et komma der, mente 8,9cm langt bassrør hehe.. hvis jeg tetter kassa må jeg si at den spiller mye bedre men fant ut at lyden kommer bare baki bagasjeromme og ikke i bilen så det kan hende det går greit men var veldig irriterende når jeg har brukt to dager på å lage kasser og bygge opp bagasjeromme i bilen og resultate blir sånn... neste gang blir det kun tette kasser.. men det er ikke mulig å få fjerna lyden på ett vis uten å tette kassene osv? Hvis du har alle T/S parametrene til suben, så kan det regnes ut... Hvordan har du plassert kassa nå? elementene bakover? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg ville brukt portet kasse, de spiller endel bedre da.. Eller ihvertfall høyere Og det har du prøvd ut eller? Jepp... Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 45 l kasse, med et 3'' 20cm langt rør funker bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå