Gå til innhold

Litteratur: Idémyldring til et eventyr med utgangspunkt i en liten tekst

Anbefalte innlegg

For lenge, lenge siden, da de to månene skinte over jorda, var det to kontinenter i verden. De to folkene levde separat, men fredfullt. I øst levde en avansert sivilisasjon der utviklingen hadde brakt folket rikdom og velstand. I vest levde folket i harmoni med den naturlige verden, sameksisterende med naturåndene og dyrene rundt seg.

Så kom mørkets tid. En stor onskap ble sluppet løs, og en mørk sky overskygget det vestlige kontinentet. Landsbyer ble ødelagt. Familier forsvant. Og et merkelig og magisk eventyr begynte.

Dette er starten på et eventyr. Handlingen skal foregå på det vestlige kontinentet. Jeg ser det for meg som et langt og vidstrakt land som er delt opp i provinser med ørken, skog, fjell, snø, osv., der det lever forskjellige folkeslag og mytiske skapninger.

Eventyret skal inneholde én hovedperson som er "den utvalgte". Han føler at oppgaven ikke er hans (som Harry Potter og Frodo), men er også drevet av et annet motiv enn å redde verden. En god trollmann skal være veilederen til hovedpersonen.

Det skal også være andre helter.

Ondskapen skal være en mektig skapning som har ligget i dvale i flere hundre år og er vekket av folk med et ønske om makt.

Eventyret skal inneholde én eller flere mytiske, angivelig gudeskapte magiske stener eller juveler som skal spille en viktig rolle for heltens oppgave og kjærlighet skal være et dypt underliggende budskap.

Jeg vil også også at de to månene skal spille en rolle.

Jeg vil legge igjen noen løse tråder som leseren må fundere på og historier som gjerne kan være inspirert av bibelske, romerske, norrøne (eller hva du vil) myter.

Eventyret må inneholde et offer for å redde noen eller noe.

Jeg vil ikke at eventyret skal være en Ringenes herre-kopi, eller ligne på andre verker, selv om det går på litt av det samme med magi, helter, grådighet og budskap.

Nå ser jeg at jeg allerede har tenkt ut mye selv og at idémyldringen kanskje blir litt begrenset, men jeg vil gjerne ha forslag til ting som kan være annerledes og andre ting jeg kan inkludere. Jeg trenger også forslag til et passende navn til hovedpersonen. Det skal være enkelt og lett å huske, men ikke være brukt tidligere.

Eventuelt forord til eventyret:

Dette er historien om en ung gutts mange eventyr som utspilte seg da vår verden enda var i sin ungdom og to måner belyste himmelen.

Mange mennesker, rådville over dens hemmeligheter, har undret seg over om denne blendende historien noen gang fant sted.

Tror du på historien nedtegnet i denne boka?

Kanskje det er en fantasi som bare fantes i en gutts hjerte.

La meg fortelle deg om dette magiske og storslåtte eventyret, hvis helts navn er [heltens navn].

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er utrolig kjedelig og lite utfordrende når du følger en standard-mal på den måten. Hvorfor ikke gjøre noe mer originalt?

Frodo/Harry Potter-hovedpersoner har vi lest om så utrolig mange ganger. "Unge menn som ikke visste noe om kreftene sine før den vise trollmannen kom og sa at de må redde verden." Hele dette konseptet er resirkulert utrolig mange ganger, totalt oppbrukt.

Jeg ville oppfordre deg til å legge denne historien på hylla, og heller fokusere på eventyrverdenen i første omgang. Når du har skapt en detaljert eventyrverden kommer historiene av seg selv senere.

Lenke til kommentar

Hovedpersonen må ha en personlighet, men jeg vil ikke at han skal tenke "hvorfor meg?", men at på tross av et rent hjerte vil han ikke forlate det fredelige livet sitt og dra ut på eventyr for å redde verden. Han tar oppgaven fordi han har en skjult agenda. Han er kanskje litt mer Bilbo enn Frodo. Jeg vil gjerne ha forslag til andre ting.

Lenke til kommentar
[...]

Jeg ville oppfordre deg til å legge denne historien på hylla, og heller fokusere på eventyrverdenen i første omgang. Når du har skapt en detaljert eventyrverden kommer historiene av seg selv senere.

Støtter dette forslaget. Du bør byrje med å finne ut meir om denne verda og laga eit ordentleg grunnlag for eventyret. Korleis samfunnet er, kva ein trollmann er i denne verda, miljøet hovudpersonen kjem frå, om andre folkeslag, gudane deira og korleis dei blir tilbedt, månane deira, dei mytiske skapningene, naturåndene m.m.

Som ein del av dette arbeidet foreslår eg at du skriv korte forteljinger om ting som skjer i kvardagen i dei forskjellige samfunna for å bli betre kjent med dei.

Eg tykkjer du også bør kartleggje den avanserte sivilisasjonen, og etter kvart finne ei måte å blande han inn i historia, eller ei anna historie. Det vert litt unødig å han med om han ikkje spiller nokon rolle.

Forordet burde du strengt tatt vente med til eventyret er så å si ferdig.

PS: Eg har ikkje skreve noko anna enn skulestilar, så eg har inga anna røynsle enn at eg har lest ein del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...