Gå til innhold

Hvor kraftig er en strobo vs en blits?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på sett med strobo og softboks.

Virker det å bruke inverter sammen med en strobo, drevet med et 12 V batteri, hvor kraftig må den være, eller må det til en generator? (for å drive en 600 Ws strobo utendørs).

Selv om guidenr er det samme, fordi en blits har et mer konsentrert lys, er en strobo mye kraftigere når den brukes i en softboks vs en blits, (som canon 580), ikke sant?

Jeg leste at en 580 hadde ca 60 Ws, altså 10 % av effekten til en 600 Ws strobo, kan det stemme?

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilmarginene vil være store avhengig av hvordan man måler, avgitt energi i synlig lys eller brukt energi osv.

Uansett hvilken metode man bruker så vil 600 Ws være mange ganger det Canon Speedlite 580 vil kunne levere.

For å finne ut hvor bra det går å bruke batteri så finner du den totale energien som batteriet inneholder og deler på energien i hver utlading av blitzen.

12 V, 7,5 Ah batteri gir 12 * 7,5 * 3600 = 324 000 Ws / 600 Ws = 540 utladinger før batteriet er tomt. Det vil være realistisk å si at inverteren og resten av systemet er 50% effektiv og da er du nede i 270 hvis blitzen leverer full effekt hver gang.

Hvis stroben lades opp på et sekund så får du en strøm på minst 600 / 12 = 50 A fra batteriet noe som betyr at du trenger et batteri av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Etter at jeg har sett litt ulike bilder har jeg blitt helt solgt på det med softboks og sikker på at blits nærmest er ubrukelig for å ta gode bilder av folk. Forskjellen er jo natt og dag.

En ting jeg lurer på er hvor kraftig kontinuerlig lys en 600Ws strobo tilsvarer?

Lenke til kommentar

600 Ws tilsvarer 600 Watt i et sekund. Nå er et sekund veldig lang lukkertid så hvis vi sier lukkertid på 1/100 s så tilsvarer det 600 * 100 = 60 000 W noe som er veldig mye. Hvis studioet ditt er 7 x 8 meter og du belyser gulvet jevnt med stroben så tilsvarer det sollys.

På kortere lukkertider så vil det tilsvare enda sterkere kontinuerlig lys siden stroben vanligvis varer kortere enn lukkertiden. Uansett hvordan man regner på det så er det nesten umulig å bruke kontinuerlig lys for å konkurrere med en strobe, både motivet og fotografen vil tendere til å koke bort ganske fort.

Når det gjelder blitz så kan man oppnå samme effekt i de tilfellene man ikke må lyse opp et for stort område, husk at kunnskapene til fotografen er det viktigste.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Har du noen peiling på produktene de selger her: http://www.linkdelight.com/index.php/Flash...duct-flyer.html

http://www.linkdelight.com/index.php/Flash...duct-flyer.html

http://www.linkdelight.com/index.php/Flash...duct-flyer.html

De har også en på 1000W for bare 10 dollar mer enn 600W utgaven. Jeg tviler sterkt på spec, men det betyr vel ikke så mye om det virker. Det ser ut som den på 300W kanskje gir mest for pengene.

?

Er 4-4,5 kg normal vekt på en 600-1000W strobo? og 3 kg på en 300W strobo?

Jeg ser det selges mye av utstyret de har der forskjellige steder på ebay under forskjellige navn.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...