Gå til innhold

[Løst]Nettbutikk nekter å fjerne bestillingen?


Anbefalte innlegg

Bestilte noe til 200 kroner for et par uker siden, sendte en mail til dem der de sa at de ikke hadde produktet inne og at dette ble opplyst i en tidligere e-post, de skulle imidlertidig få inn denne varen neste fredag. Jeg har ikke fått en slik e-post, så jeg trodde bare posten var treg som vanlig.

 

Jeg sendte en mail der jeg fortalte at jeg ønsket å fjerne bestillingen, men de nekter da å gjøre dette. Jeg fant ikke noen måte å fjerne bestillingen fra nettsiden. Pakken kommer ved postoppkrav.

 

Så, er det noe jeg kan gjøre? Er da virkelig unødvendig styr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare det, men forbrukerkjøpsloven gir en forbruker når som helst rett til å kansellere avtalen før varen hentes.

 

I tillegg kan forbrukeren ved uvented forsinkelse også kansellere bestillingen.

 

§ 23. Heving

 

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

Lenke til kommentar

Copy paste den lovhenvisningen i den mailen du sender,

og den finn en henvisning til angrefristen.

Da bør det løse seg.

Hvis ikke, så henter du bare ikke pakken når den kommer.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Ikke bare det, men forbrukerkjøpsloven gir en forbruker når som helst rett til å kansellere avtalen før varen hentes.

 

Her er lovteksten:

 

§ 41. Avbestilling før levering

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

I forbrukersaker er varen "levert" når forbruker har den i hende.

 

Å nekte å kansellere ordren er altså direkte lovstridig.

Lenke til kommentar
Når du kjøper en vare via internett så har du 14 dagers angrerett. Når pakken kommer gir du beskjed til postkontoret om at du ønsker at den skal sendes tilbake til avsender.

 

Ved bruk av angrerett er det helt essensielt å gi selger beskjed. Å kun si ifra til postkontoret er ikke tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Når du kjøper en vare via internett så har du 14 dagers angrerett. Når pakken kommer gir du beskjed til postkontoret om at du ønsker at den skal sendes tilbake til avsender.

 

Ved bruk av angrerett er det helt essensielt å gi selger beskjed. Å kun si ifra til postkontoret er ikke tilstrekkelig.

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300
Lenke til kommentar

datating, hvorfor siterer er du meg??

 

Dersom du mener at trådstarter ikke har angrerett, noe jeg overhodet ikke har vært inne på så da skjønner jeg ikke hva min post har med det å gjøre, så tar du feil.

 

Anbefaler deg å sjekke hva "fast utsalgssted" betyr i lovens bokstav.

 

Edit, hint, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10729684

Endret av Panter
Lenke til kommentar
datating, hvorfor siterer er du meg??

 

Dersom du mener at trådstarter ikke har angrerett, noe jeg overhodet ikke har vært inne på så da skjønner jeg ikke hva min post har med det å gjøre, så tar du feil.

 

Anbefaler deg å sjekke hva "fast utsalgssted" betyr i lovens bokstav.

 

Edit, hint, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10729684

Fordi det hørte til "historien"... hvis du leser hele lovteksten jeg siterte så er det summen av varene jeg mener. Trådstarter opplyser at varen(e) koster 200 kr. og da har han ingen angrerett.

 

Uansett spiller vel det liten rolle i denne saken da trådstarter kan argumentere med forsinkelsen. ;)

Lenke til kommentar

Sånn så dere ikke snakker forbi hverandre, angrerettloven skiller mellom "salg utenfor fast utsalgsted", altså salg fra stand, messer o.l. - og "fjernsalg", altså nettbutikker, postordre, telefonsalg o.l.

 

Det datating tenker på, er grensen på 300,- kroner, hvor kjøp under denne summen gjelder ikke angreretten - men dette gjelder bare "salg utenfor fast utsalgsted", ikke "fjernsalg" :).

Lenke til kommentar
Joda, men da må jeg vel betale for frakten? >.>

 

 

Nei si at den skal i retur og du ikke skal hente den

Du skal ikke se bort i fra at en da får faktura for frakten (i alle fall deler av den) i posten. Det fikk jeg fra komplett.no når jeg benyttet meg av angreretten, og ga beskjed på posten om at den skulle i retur.

Lenke til kommentar

 

Ingen som snakker om hverandre her. Jeg har prøvd å få datating til å selv oppdage forskjellen på de 2 uttrykkene ved å legge det rett opp i fanget på han.. :-)

 

I denne saken har trådstarter selv oppgitt at det er en nettbutikk.

 

Du skal ikke se bort i fra at en da får faktura for frakten (i alle fall deler av den) i posten. Det fikk jeg fra komplett.no når jeg benyttet meg av angreretten, og ga beskjed på posten om at den skulle i retur.

 

Ja, som jeg tidligere har sagt må man gi beskjed til selger, hvis ikke kan man ikke påberope seg bruk av angreretten.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...