RWS Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 de kristne som mener jorden er 10.000 år gammel i følge bibelen må i så fall vise meg hvor i bibelen det står. av det lille jeg har lest og forstått er det to skapelses beretninger, skapelsen av jorden og skapelsen av mennesket. så disse to historiene er uavhengig av hverandre og kunne ha skjedd med milliarder av års mellomrom ergo vitenskap og religion er bare to sider av samme mynt men forklart på forskjellige måter, enkelte gode forklaringer mest dårlige Det du gjør er å addere slekts linjen fra adam og eva og ned til år null... Da får du røffelig 6000 til 10 000 år. Som sagt, dette ER bullshit og må behandels deretter også... Jeg har kikket litt i kristne barnebøker og hørt at venner lar barna se på kristent tv - hvor de får lære at universet og alt ble skapt av Gud. Det blir jo feil å innprente dette i barnesinn som ikke er i stand til å bedømme fakta om emnet på egenhånd!?Dette er propaganda av verste sort for det har ingen sannhet i seg i det hele tatt, det er KUN påstander! Den kristne livssynet er bassert på et eventyr, det er ihvertfall like mye bevis som et eventyr og derfor skulle det være forbudt å la barn se på slikt for de har ingen sperrer om hva som er rett og galt eller sant eller usant, ei heller noen kritiske sperrer for bullshit ala skapelses betretningen.... Lurer på om et kabel selskap som hadde het satanistisk tro hadde fått lov til å sende jeg? Tror jeg ikke, for det virker som om religiøst vissvass fremdeles innehar denne enorme respekten slik at det bare er å sette "religiøst" foran så er det fritt frem for all slags bullshit som de måtte finne på... Trist at de lar unger lære at jorden er 6000 år og at alt er skapt av en gud da dette ikke er sant, eller sagt på en annen måte, det finnes ikke hold i de påstandene. De er kun påstander! Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det du gjør er å addere slekts linjen fra adam og eva og ned til år null... Da får du røffelig 6000 til 10 000 år. Som sagt, dette ER bullshit og må behandels deretter også... jepp, dette går ikke an siden skapelsen av jorden og skapelsen av mennesket er separert, kunne ha gått milliarder av år mellom de to historiene. så å gå tilbake med slektslinjen er en ønsketenkning Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Milliarder av år i mellom? Hvorfor står det DAGER da? Hvorfor står det 7 DAGER? Hvis dette er en forklaring for gud så kan jeg forstå hvorfor de kristne sier "For gud er en dag som tusen år og tusen år som en dag" men dette er en forklaring for MENNESKER og for et menneske er en dag en dag... Nytter ikke å vri seg vekk fra det med mer vissvass... Så ordene "På den 7 DAGEN så hvilte gud" betyr egentlig "etter 3 milliarder år hvilte gud og derfor skal vi holde søndager hellige.."...... Eller? Syntes ikke kristne dette høres LITT søkt ut så må de jo være dumme... Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 det står 7 dager fordi det tok 7 dager å skape jorden ifølge bibelen, derreter kommer en ny berettning som skaper mennesket, hvor står det at gud skapte mennesket den 7, den 8, den 9 eller den 10 dagen? Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Ble jorden til for 14 milliarder år siden eller skapte Gud den for 10.000 år siden? Hvorfor er det så forskjellige meninger om dette? -snip- Enkelte religiøse frykter for sin tro, og forkaster dermed alt som motsier den. Jeg vet, jeg var en av dem for bare noen måneder siden. Hva menighetstype tilhørte du? Jehovas? Nei, jeg var Adventist, også kalt Syvende-Dags Adventist. Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 de kristne som mener jorden er 10.000 år gammel i følge bibelen må i så fall vise meg hvor i bibelen det står. av det lille jeg har lest og forstått er det to skapelses beretninger, skapelsen av jorden og skapelsen av mennesket. så disse to historiene er uavhengig av hverandre og kunne ha skjedd med milliarder av års mellomrom ergo vitenskap og religion er bare to sider av samme mynt men forklart på forskjellige måter, enkelte gode forklaringer mest dårlige Jeg tror dette med at alderen på jorden er mellom 6 til 10.000 har begynt hos en del kristne grupper i USA. Men jeg forstår at det er mange her også som mener at jorden er yngre enn vitenskapen vil ha den til. Etter som jeg forstår er det ut fra ulike oversettelser at det kan se ut som det er to skapelses beretninger. De to skapelses beretningene skjedde jo uansett innen et vist antall dager, 7 dager, hvor Gud brukte den siste dagen til å hvile. Stemmer ikke det? Og hvis man går ut fra at hver dag er like lang så har man et visst tidsspekter på avstand mellom skapelsen av jorden og når mennesket kom inn i bildet. Med å si at si "vitenskap og religion er bare to sider av samme mynt men forklart på forskjellige måter", hva mener du med det? Er det som å si at det er to veier til samme mål, hvor begge veier er like rette? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Alderen jo jorda ble "bestem" når en kristen gikk gjennom familie treet til bibelen og renget ut hvor gammel jorda var i følge hvor mange og hvor gammle menneskene var frem til "moderne" tider, dette ble gjort på 1600 tallet Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg er enig med dere at hva den kristne læren sier ikke er bra. Og jeg er overgitt hva som læres til barn. Barn burde fått lov å ta standpunkt til slike ting når de var voksne nok til å forstå. Jeg leste om Noah i barnas bibel og der stod det at han samlet dyrene og at det regnet og at de så duen og alt det der, men det står ikke noe om alle menneskene, barna og dyrene som måtte DØ. Det er det samme med andre historier i barnebibelen. Det står ikke noe om alle som måtte dø når Gud f.eks. utslettet en hel by. Hva med han som ga bort sine døtre for å bli voldtatt gjennom natten for å beskytte Guds engler? Ingen sier noe om hvor brutal og sjalu den kristne Gud er i bibelen. Hva med synet på kvinner? Ut fra mitt syn må bibelen være den mest onde og farlige bok som noensinne er skrevet? Her er en som mener å ha argument for at jorden er yngre: http://serina.wordpress.com/2006/08/27/pro...-jord-til-oggy/ Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Her er en som mener å ha argument for at jorden er yngre:<a href="http://serina.wordpress.com/2006/08/27/pro...-jord-til-oggy/" target="_blank" rel="nofollow">http://serina.wordpress.com/2006/08/27/pro...-jord-til-oggy/</a> Linken virker ikke, men her er den korrekte: Og jeg ser med en gang at det her er gamle, dårlige argumenter. Må jeg virkelig debunke disse? Endring: Noen har gjort jobben allerede. Les innleggene nedover. Endret 26. juli 2009 av bornagainatheist Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Alvorlig talt, "hvor gammel er jorden" er ikke et teologisk spørsmål. Det er heller ikke et filosofisk spørsmål. Tråden er feilpostet. "Hvor gammel er jorden" er et spørsmål som kun hører hjemme i vitenskap. Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Alvorlig talt, "hvor gammel er jorden" er ikke et teologisk spørsmål. Det er heller ikke et filosofisk spørsmål. Tråden er feilpostet. "Hvor gammel er jorden" er et spørsmål som kun hører hjemme i vitenskap. Hvordan kan du si det? Er ikke teologi religionsvitenskap? Hvis du mener det er et vitenskapelig spørsmål, betyr det at du ikke er kristen? Se bl.a. denne artikkelen som sier den er en teologisk begrunnelse på jordens unge alder": http://www.kreasjonisme.com/artikler/aa08.php Søker du på Google finner du nok av sider og mennesker i inn og utland som er enig i dette. Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Her er en som mener å ha argument for at jorden er yngre:<a href="http://serina.wordpress.com/2006/08/27/pro...-jord-til-oggy/" target="_blank" rel="nofollow">http://serina.wordpress.com/2006/08/27/pro...-jord-til-oggy/</a> Linken virker ikke, men her er den korrekte: Og jeg ser med en gang at det her er gamle, dårlige argumenter. Må jeg virkelig debunke disse? Endring: Noen har gjort jobben allerede. Les innleggene nedover. Jeg ser hva som er skrevet. Ville bare vise til denne type sider som går igjen og igjen over alt.. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvordan kan du si det? Er ikke teologi religionsvitenskap? Nå snakker du semantikk. Når man diskuterer vitenskap er det stort sett implisitt at det er snakk om naturvitenskap, ikke humaniora eller filosofi. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 først... bruk litt mer vanlige ord, måtte slå opp semantikk og implisitt og tror flere må gjøre det for å forst å deg... strengt tatt er teologi en systematisering for å finne gode/dårlige teologiske begrunnelser for valg og verdier. vitenskap er et tøyelig begrep, ofte så forbindes vitenskap med naturvitenskap, astrologi, anatomi osv... men... det er relativt få som mener at samfunnsvitenskap er vitenskap, eksempelvis sosiologi og sosialantropologi på lik linje med teologi, ergo... dette er vitenskap, da er vi ferdig med denne off topic, så gå litt on topic nå Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Søker du på Google finner du nok av sider og mennesker i inn og utland som er enig i dette. Jeg kjenner godt til at det er noe som kalles kreasjonisme, men det er ikke en vitenskap. Du kan jo lese mer om dine åndsfrender her. Jeg liker særlig godt et av hans mer vitenskapelige utsagn: "If you disagree with what I'm going to say, please do not give me your opinion, because I'm not interested...I want to know what the Bible says." Men likevel er dette altså ikke vitenskap. Det er religion. Kreasjonisme kan ikke forklare hvor gammel jorden er. Kreasjonisme kan ikke forklare eller bevise en eneste ting. Det eneste kreasjonisme kan gjøre, er å fortelle deg at det står i bibelen at det er slik, derfor er det slik. Vitenskap? I think not. edit: For å legge inn en balanserende link: No Answers In Genesis Endret 26. juli 2009 av freke Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) de kristne som mener jorden er 10.000 år gammel i følge bibelen må i så fall vise meg hvor i bibelen det står. av det lille jeg har lest og forstått er det to skapelses beretninger, skapelsen av jorden og skapelsen av mennesket. så disse to historiene er uavhengig av hverandre og kunne ha skjedd med milliarder av års mellomrom Nei, bibelen sier tydelig at Gud skapte jorden (og himmelen?) med alt som er i dem i løpet av noen dager. Skal sjekke om jeg finner ut hvor det står hen... edit: aslebasle kom meg visst i forkjøpet, og viste til http://www.kreasjonisme.com/artikler/aa08.php. Det var altså 2. mosebok 20:11 jeg tenkte på, men ser jo at det står enda tydeligere i markus 10:6. Uansett, bibelen påstår faktisk at jorden er ca. 6000 år gammel... Endret 26. juli 2009 av j1m Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Bibelen anslår altså jordens alder til å være rundt 6000 år! dette er feil, dette er en gruppe menneskers mening og antydning av bibelen. en det som er snakk om her er en gude dag, og denne type dag er ikke nevnt i menneskelig tid. men det er en ting som du selv kan tolke fritt, i følge bibelens sjette dag Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avb script:showBibleRef("][/url] Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning. dette vil igjen si at dette strider i mot bibelens første del om skapelsen av jorden, dette er en ny beretting, en beretting om skapelsen av mannen og kvinnen. har står det ikke nevnt noen form for målbar tid, og det er her jeg baserer min tolkning av bibelen. men begynte å stusse litt på en setning... Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde hvem er oss? er dette et tegn på at bibelen antyder at det fins flere guder Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 men begynte å stusse litt på en setning... Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde hvem er oss? er dette et tegn på at bibelen antyder at det fins flere guder Antar de forklarer det som Jesus, Gud & Den Hellige Ånd. Bibelen kan jo ikke ta feil vet du! Lenke til kommentar
Gjest member-60584 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Hvordan er jordas alder relevant i livet ditt? Lenke til kommentar
freke Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 dette er feil Korrekt. 6000 år er feil. Jordas alder er ca 4,54 milliarder år. Dette er et faktum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå