aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Ble jorden til for 14 milliarder år siden eller skapte Gud den for 10.000 år siden? Hvorfor er det så forskjellige meninger om dette? Lenke til kommentar
Everyone Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det har noe med vitenskapsmenn og kristne har forskjellige meninger? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Ble jorden til for 14 milliarder år siden eller skapte Gud den for 10.000 år siden? Ingen av delene. Jorden ble dannet for 4,54 milliarder år siden, ifølge vitenskapen. Og mellom 6000-10.000 år siden ifølge ungjords-kreasjonisme. Lenke til kommentar
Lord_Azalin Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Det er mange meninger om dette, og eneste grunnen til det er: Religion.... De forskjellige religionene har sine meninger om skapelsen og hvor lenge siden det er. Vitenskapsmenn mener ca 4mrd. Kristendommen varierer fra 6000-10000+. Muslimene har ikke noen satt alder på jorden. Hinduene mener den er 155.5 Trillioner år. (i følge Vedic chronology) Hvilken kan vi stole på? Stol på den du selv føler er riktig. Redigert: trykkleif Endret 26. juli 2009 av Lord_Azalin Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Wikipedia: Modern geologists and geophysicists consider the age of the Earth to be around 4.54 billion years (4.54 × 109 years ± 1%).[1][2] This age has been determined by radiometric age dating of meteorite material and is consistent with the ages of the oldest-known terrestrial and lunar samples. Lenke til kommentar
Lord_Azalin Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Wikipedia: Modern geologists and geophysicists consider the age of the Earth to be around 4.54 billion years (4.54 × 109 years ± 1%).[1][2] This age has been determined by radiometric age dating of meteorite material and is consistent with the ages of the oldest-known terrestrial and lunar samples. Det er sant. Men vi må fortsatt velge å tro på det de sier. Det er forresten en uting å sitere fra Wikipedia, da hvem som helst kan redigere veldig mye der. Ting stemmer som regel, men det er en del ting som har store avvik. Men så var det ikke det vi skulle diskutere her heller, så jeg lar det være med det. Lenke til kommentar
____________ Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvilken kan vi stole på?Stol på den du selv føler er riktig. Kan man føle den riktige alderen til Jorda? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Ble jorden til for 14 milliarder år siden eller skapte Gud den for 10.000 år siden? Hvorfor er det så forskjellige meninger om dette? Fordi noen mennesker nekter å se på fakta, og begraver seg istedenfor i en 2000 år gammel bok. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Ville vel heller ha stolt på viten og kunnskap. Vi VET altså at jordens alder er 4,54 milliarder år og ikke ville religiøse gjetninger som sier 6000-10000 år, for det er akkurat det, ville og religiøse gjetninger uten rot i virkeligheten! 4,54 milliarder år er faktisk fakta mens alt annet er vill gjetning! Universtets alder er 13,5 milliarder år hvis du lurte på det. Dette er også noe vi VET og ikke gjetter! (Også hvis noen lurte på det) Som du sikkert skjønner er det faktisk himmelvis forskjell fra det ene til det andre, så du kan ikke bruke det du føler at du vil bruke med mindre du er villig til å kaste fakta, viten og kunnskap ut av vinduet da såklart.... Jorden er 4,54 milliarder år! Alt annet er bare tull og vissvass. Håper det hjalp deg noe. Endret 26. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Wikipedia: Modern geologists and geophysicists consider the age of the Earth to be around 4.54 billion years (4.54 × 109 years ± 1%).[1][2] This age has been determined by radiometric age dating of meteorite material and is consistent with the ages of the oldest-known terrestrial and lunar samples. Det er sant. Men vi må fortsatt velge å tro på det de sier. Det er forresten en uting å sitere fra Wikipedia, da hvem som helst kan redigere veldig mye der. Ting stemmer som regel, men det er en del ting som har store avvik. Men så var det ikke det vi skulle diskutere her heller, så jeg lar det være med det. Dette er faktisk allmenkunnskap. Hvis du fortsatt tror at dette wikipedia sitatet er redigert eller feilslått, så kan du bare søke på "age of the earth" i google og finne flere lenker som konfirmerer wikipedias svar. Her er et svar fra talkorigins som forklarer hvordan man har kommet fram til jordas alder vitenskaplig. Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Ble jorden til for 14 milliarder år siden eller skapte Gud den for 10.000 år siden? Hvorfor er det så forskjellige meninger om dette? Den er faktisk veldig enkel å svare på. Den ene gruppen bruker den vitenskapelige metode, vurderer bevisene, og ser at jorden er ca.4.5mrd år gammel. Den andre gruppen leser i en gammel bok at jorden er 6000 år gammel. Enkelte religiøse frykter for sin tro, og forkaster dermed alt som motsier den. Jeg vet, jeg var en av dem for bare noen måneder siden. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Men vi må fortsatt velge å tro på det de sier. Forskjellen mellom tro å viten er, når det gjelder empirisk vitenskap, for det meste semantisk. Ikke sett likhetstegn mellom tro basert på empiri, og tro basert på, vel, ingenting. Vitenskap er ikke en religion. Forøvrig kan du selv undersøke om det du leser i vitenskapelige tekster er korrekt, mens det er fullstendig umulig å gjøre det samme med bibelen. Det er forresten en uting å sitere fra Wikipedia, da hvem som helst kan redigere veldig mye der.Ting stemmer som regel, men det er en del ting som har store avvik. Det er ingen uting å sitere fra Wikipedia, så lenge man har et snev av sunn fornuft. En god Wikipedia-artikkel inneholder som regel også en bråte med referanser du selv kan undersøke dersom du tviler på innholdets validitet. Denne er forøvrig severdig. name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src=" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>"> name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src=" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Ble jorden til for 14 milliarder år siden eller skapte Gud den for 10.000 år siden? Ingen av delene. Jorden ble dannet for 4,54 milliarder år siden, ifølge vitenskapen. Og mellom 6000-10.000 år siden ifølge ungjords-kreasjonisme. Stemmer, det er vel universet som ble til for ca 14 milliarder år siden!? Lenke til kommentar
Lord_Azalin Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Men vi må fortsatt velge å tro på det de sier. Forskjellen mellom tro å viten er, når det gjelder empirisk vitenskap, for det meste semantisk. Ikke sett likhetstegn mellom tro basert på empiri, og tro basert på, vel, ingenting. Vitenskap er ikke en religion. Forøvrig kan du selv undersøke om det du leser i vitenskapelige tekster er korrekt, mens det er fullstendig umulig å gjøre det samme med bibelen. Jeg er selvfølgelig enig med deg, og deler ditt syn. Men jeg er også opplyst nok til at jeg skjønner at det egentlig er vitenskaplige "bevis". Hvordan resonerer jeg meg frem til dette: Jeg kan absolutt ikke nok fysikk eller kjemi til å gå god for metodene de benytter. (Jeg skjønner mer enn det grunnleggende) Dette betyr: En vitenskapsmann (f.eks. Hawking) står frem og sier "sånn og sånn oppfører sorte hull seg". Jeg må tro på at det han har kommet frem til stemmer. Selvfølgelig ligger det mye fakta og vitenskaplige teorier bak dette. Men så lenge du ikke har mer kunskap enn han og har regnet det ut selv må du tro på han. Var ikke mer enn det jeg skulle frem til. Det at vitenskapsfolk finner ut nye ting bygger jo (ikke bare) på at de ikke synes det vi har som fakta i dag er gode nok teorier. Derfor setter jeg likhetstegn, dog bare ett lite svakt ett, mellom å tro på vitenskap og å tro på en relgion. Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Det er mange meninger om dette, og eneste grunnen til det er:Religion.... De forskjellige religionene har sine meninger om skapelsen og hvor lenge siden det er. Vitenskapsmenn mener ca 4mrd. Kristendommen varierer fra 6000-10000+. Muslimene har ikke noen satt alder på jorden. Hinduene mener den er 155.5 Trillioner år. (i følge Vedic chronology) Hvilken kan vi stole på? Stol på den du selv føler er riktig. Redigert: trykkleif Hvorfor skal jeg stole på det jeg føler er riktig? Ønsker jo å vite hva som er riktig. Tror vitenskapen er riktig og at det ikke finnes noen Gud. Men man blir bombardert med så mange forskjellige meninger. Jeg har mange venner som er kristne og de mener det finnes en Gud og at universet og jorden er skapt. At det er en designer bak alt. Lenke til kommentar
Lord_Azalin Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det er mange meninger om dette, og eneste grunnen til det er:Religion.... De forskjellige religionene har sine meninger om skapelsen og hvor lenge siden det er. Vitenskapsmenn mener ca 4mrd. Kristendommen varierer fra 6000-10000+. Muslimene har ikke noen satt alder på jorden. Hinduene mener den er 155.5 Trillioner år. (i følge Vedic chronology) Hvilken kan vi stole på? Stol på den du selv føler er riktig. Redigert: trykkleif Hvorfor skal jeg stole på det jeg føler er riktig? Ønsker jo å vite hva som er riktig. Tror vitenskapen er riktig og at det ikke finnes noen Gud. Men man blir bombardert med så mange forskjellige meninger. Jeg har mange venner som er kristne og de mener det finnes en Gud og at universet og jorden er skapt. At det er en designer bak alt. Dersom du tror vitenskapen er riktig, så er det jo det som er riktig for deg. Det vil jo i bunn og grunn være dine synspunkt som bestemmer hva du tror. Men hvis du bare vil ha ett svar så må du også finne ut hvilken av de mange vitenskaplige teoriene som stemmer for deg. De er rimelig enige i alderen, men bare ikke hvordan det ble sånn. Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Ble jorden til for 14 milliarder år siden eller skapte Gud den for 10.000 år siden? Hvorfor er det så forskjellige meninger om dette? -snip- Enkelte religiøse frykter for sin tro, og forkaster dermed alt som motsier den. Jeg vet, jeg var en av dem for bare noen måneder siden. Hva menighetstype tilhørte du? Jehovas? Lenke til kommentar
aslebasle Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Dersom du tror vitenskapen er riktig, så er det jo det som er riktig for deg.Det vil jo i bunn og grunn være dine synspunkt som bestemmer hva du tror. Men hvis du bare vil ha ett svar så må du også finne ut hvilken av de mange vitenskaplige teoriene som stemmer for deg. De er rimelig enige i alderen, men bare ikke hvordan det ble sånn. Det holder for meg å vite at vitenskapen er riktig. Hovedspørsmålet er jo om vitenskapen har rett eller finnes det en Gud? Regner med vi har nok beviser til å si at vitenskapen er riktig. Men det bekymrer meg da å høre at de som mener jorden er 6-10.000 år vil ha denne læren inn i skolen. Er vitenskapen og dens lære om dette på vikende front? Jeg har kikket litt i kristne barnebøker og hørt at venner lar barna se på kristent tv - hvor de får lære at universet og alt ble skapt av Gud. Det blir jo feil å innprente dette i barnesinn som ikke er i stand til å bedømme fakta om emnet på egenhånd!? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 de kristne som mener jorden er 10.000 år gammel i følge bibelen må i så fall vise meg hvor i bibelen det står. av det lille jeg har lest og forstått er det to skapelses beretninger, skapelsen av jorden og skapelsen av mennesket. så disse to historiene er uavhengig av hverandre og kunne ha skjedd med milliarder av års mellomrom ergo vitenskap og religion er bare to sider av samme mynt men forklart på forskjellige måter, enkelte gode forklaringer mest dårlige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå