Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lei parkett-situasjon, noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Morn folkens.

Jeg har nettopp begynt på å pusse opp soverommet i en leilighet jeg kjøpte for noen måneder siden. Resten av leiligheten er snart ferdig så nå sto soverommet for tur, BUT:

Skapinnredningen var fra 50-tallet så jeg slang den på dynga. Under der så oppdaget jeg at eierene før meg ikke hadde vært like grundig da de la ny parkett. Den lå selvfølgelig inntil og ikke under det eksisterende skapet. Grunnet IKEA sitt varesortiment så skal jeg ha grunnere skap (ca 25cm grunnere) enn de som sto der. Ender da opp med en lei glippe mellom parketten og skapet. Bildet under illustrerer godt problemet.

web.jpg?ver=12485396210001

Kan det på noen måte bli pent å skjøte parketten eller legge noe annet der for så å fuge mellom skjøtene, eller er min eneste mulighet her å legge parkett på hele flaten på nytt?

Mvh Kringon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sant. kan det være en ide å legge en kontrast til parketten som vil fungere som en "tram" for skapet?

Foran en vedovn er det nokså vanlig med fliser i plan med parketten (pga krav om ubrennbar overflate), noe som ser ganske pent ut, og ser ingen grunn til at det ikke skulle se like bra ut her. Overgangen dekkes enten med en messinglist, eller med en fleksibel fugemasse. Men gjør i så fall en litt bedre jobb enn de forrige eierne; legg fliser under selve skapet også, til neste gang det blir byttet. :)

Lenke til kommentar

Ender opp med å bytte hele gulvet, og ja: har store planer om å overgå de forrige eierene. Har revet 5 (les 5) lag med tapet på veggen....u can imagine the horror.

Nytt gulv, ny tapet (på plan og slett vegg), nymalt tak, nye lister, nye skap, ny seng og og og ;)...it will be beautifull!.

Lenke til kommentar
Ender opp med å bytte hele gulvet, og ja: har store planer om å overgå de forrige eierene. Har revet 5 (les 5) lag med tapet på veggen....u can imagine the horror.

Nytt gulv, ny tapet (på plan og slett vegg), nymalt tak, nye lister, nye skap, ny seng og og og ;)...it will be beautifull!.

Det er alltid morro å fikse etter noen som skal gjøre ting fort :p

Ja, det er vel ingen annen måte å komme utenom å skifte gulvet. 5 lag tapet hørtes gøy ut. Jeg hadde nok rivd ut platene hadde jeg sett sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

5 lag tapet er ikke uvanlig i eldre hus. Det ene huset mitt er fra 1895, og her fant jeg mer enn 5 lag da jeg pusset opp for noen år siden. Byttet ikke platene, men det var litt pes å få fjernet alt og sparklet på nytt. Ble bra :-)

Topic: Å skjøte parkett er nesten umulig å få fint, både tykkelse, stavbredde, farge og lakkglans skal stemme. Og stemmer det nå, vil den nye endre seg i farge over tid (lyset endrer fargen i parketten/lakken), slik at det ikke ser pent ut etter et år eller 2. Gå for en "kontrast-løsning" eller bytt gulvet. Det siste er mye jobb og koster litt, men i lengden er dét det eneste du blir fornøyd med. Soverom? Kjøp billigparkett på for eks SmartClub til 150 pr kvm, det holder for et soverom.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ender opp med å bygge soverommet slik:

web.jpg?ver=12487244000001

Legger nytt gulv under hele fjøla. Gidder ikke mikk-makke og skal jo tross alt bo her en stund. I og med at det er et soverom så går jeg for en klikk-laminat. Noen gode/dårlige erfaringer?

Lenke til kommentar

Kjipt å disse tidligere eier for ikke å løfte et fastspikret skap da (de pleide i alle fall å være det, og var et mareritt å fjerne...). Det tror jeg ikke ville vært mulig å få til ;)

Når det gjelder gulv har jeg rimelig bra erfaring med billig parkett fra Obs Bygg. Tror merket var HardWood. Prisen er omtrent det samme som god laminat. Det vil gi litt bedre gulvfølelse, og ser ut til å tåle med enn laminaten jeg har hatt før - som kostet nesten det samme.

Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rett skal være rett:) Kjøpte selv en leilighet bare at denne var fra 50 tallet he he. Her var det også tatt snarveier som hos deg ang skap. Så endte opp me då rive alt eg også og legge på nytt parkett over hele rommet. Ble så mye bedre:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...