Gå til innhold

Hvordan blir man pilot her i landet ?


Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel Norge har ikke egen pilotutdanning, og eneste mulighet er å få det gjennom forsvaret som har 4 plasser hvert år med noen tusen søkere. Da betaler de utdanning for deg i statene. Du kan også dra til Amerika og betale for utdanningen selv, men du får et relativt høyt studielån på ialfall over en halv million. Det går mer på synskrav og fysiske tester enn på karaktersnitt. Kjenner en som tok utdanning i Amerika og betalte det selv, og han hadde ialfall ikke toppkarakterer. Personen jeg snakker om er ferdig med utdanningen i Amerika, men holder nå på med diverse tester og flygetimer som er obligatoriske for å få fly i Europa, og disse testene koster vel godt over 100 000. I disse finanskriser er det et veldig dårlig marked for flyvere og han vil høyst sannsynlig måtte forlate Norge for å få seg en jobb. Mange flyvere er oppsagt og han må konkurere med flyvere som har langt flere flytimer enn han selv.

 

Når det gjelder forsvaret så binder de seg til å jobbe for forsvaret i 12 år etter endt utdannelse, siden dette er en veldig kostbar utdannelse. Det gode er at man som i disse finanskriser faktisk er sikret jobb og får mange gratis flytimer!

 

Må bare nevne at man må ha perfekt syn for å få begynne på pilotutdannelse. Laseroperasjon eller linser er ikke godkjent. (men har hørt det har kommet en ny laseroperasjon som kanskje skal bli tillatt, men dette er bare noe jeg har lest for en stund tilbake siden, så rett meg gjerne om jeg tar feil).

Lenke til kommentar
Vel Norge har ikke egen pilotutdanning, og eneste mulighet er å få det gjennom forsvaret som har 4 plasser hvert år med noen tusen søkere. Da betaler de utdanning for deg i statene. Du kan også dra til Amerika og betale for utdanningen selv, men du får et relativt høyt studielån på ialfall over en halv million. Det går mer på synskrav og fysiske tester enn på karaktersnitt. Kjenner en som tok utdanning i Amerika og betalte det selv, og han hadde ialfall ikke toppkarakterer. Personen jeg snakker om er ferdig med utdanningen i Amerika, men holder nå på med diverse tester og flygetimer som er obligatoriske for å få fly i Europa, og disse testene koster vel godt over 100 000. I disse finanskriser er det et veldig dårlig marked for flyvere og han vil høyst sannsynlig måtte forlate Norge for å få seg en jobb. Mange flyvere er oppsagt og han må konkurere med flyvere som har langt flere flytimer enn han selv.

 

Når det gjelder forsvaret så binder de seg til å jobbe for forsvaret i 12 år etter endt utdannelse, siden dette er en veldig kostbar utdannelse. Det gode er at man som i disse finanskriser faktisk er sikret jobb og får mange gratis flytimer!

 

Må bare nevne at man må ha perfekt syn for å få begynne på pilotutdannelse. Laseroperasjon eller linser er ikke godkjent. (men har hørt det har kommet en ny laseroperasjon som kanskje skal bli tillatt, men dette er bare noe jeg har lest for en stund tilbake siden, så rett meg gjerne om jeg tar feil).

Det er fullt mulig å ta hele pilotutdanningen i Norge (utenom forsvaret). Du har f.eks Luftfartsskolen som holder til i Sandefjord. Går også ann å ta utdanningen i USA gjennom dem, og deretter hjelper de deg med å konvertere sertifikatene. Jeg tar selv utdanningen i USA gjennom dem.

 

Synet må heller ikke være perfekt. Går helt fint å bruke briller eller linser. Det eneste som skjer er at du får en "limitation" der det står at du må bruker briller/linser når du flyr. I forsvaret er det en annen historie dog.

 

Over til trådstarter: Tar du utdanningen privat (utenom forsvaret) så ser de sjelden noe særlig på karakterene dine. Det blir nesten som en kjøreskole, der du kommer inn så lenge du har penger. Lønna varierer veldig, men i starten må du nok være fornøyd med rundt 300 000. Etter hvert som du får mer erfaring går lønna også opp.

Endret av PilotBRS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hørt at pilotutdannelsen er mye lesing og veldig mange flytimer, man må ha veldig mange flytimer for å få lov til å fly passasjer fly.

Hørt at mye av grunnen til at folk reiser til USA er for å skaffe seg "billigere" flytimer.

 

For å komme inn på utdannelsen i forsvaret, så er det veldig mange faktorer som spiller inn, man må rett å slett være perfekt :p riktig høyde, vekt og syn + at man må være en racer på skolen har jeg hørt, men uansett om du kommer inn i forsvaret så er mye av utdannelsen fortsatt i USA, så du må nok være en kløpper på engelsken også.

 

Det du kan gjøre er jo f.eks å ta småfly lappen i norge koster rundt 100k tror jeg, også kan du begynne med det som en hobby å skaffe deg flytimer og kurs derfra.

Tror du kan ta lappen på større fly etter hvor mange timer du har i lufta.

Begynne å fly cargo også etter vært kansje bli turist guid eller no :p

 

Eller så kan du begynne å fly hellikopter, tror jeg hørte en gang at lappen koster rundt 300k hvis du står på alle eksamener osv.

Så en gang et hellikopter som fraktet "byggeting" ut på en øy, hvor de skulle bygge et hus.

 

Tror det er veldig riktig at det blir som en kjøreskole hvis du tar det privat.

 

Men har ingen erfaring med dette, bare hørt litt her og der, ikke ta alt for god fisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...