Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømforsyning - varierer mengden watt som "når frem" til apparatet?

Anbefalte innlegg

Jeg trodde det var slik at så lenge ikke sikringen på en kurs er gått så har man strøm til det man skal og at det da er slik at enten er det strøm i kontakten eller så er det ikke.

Men nå begynner jeg å lure. Et par eksempler:

- Hjemme hos meg har jeg et vaffeljern og det tar ca. 2-3 min. å steke en vaffel. Et annet sted - hvor det er dårlig kapasitet på strømmen og vi kan ikke ha på for mye om gangen før sikringen går - så tar det minst dobbelt så lang tid å steke vafler på det samme jernet. Virker rett og slett som det ikke blir varmt nok.

- Har på dette stedet en splitter ny Moccamaster kaffetrakter. Har ikke testet akkurat den trakteren flere steder, men den bruker mye lenger tid enn alle andre Moccamastere jeg har vært borti.

- Opplever også at ved bruk av lang skjøteledning til en elektrisk grill så blir det knapt lunk på den. Ved bruk av samme grill direkte i kontakt - altså uten skjøteledning - er det full fres.

Er det noen kan forklare meg hvordan dette henger sammen? Er det virkelig mulig at det ikke gir samme effekt på et elektrisk produkt uavhengig av hvilken stikkontakt/kurs man bruker??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har med spenningstap i kablane. Har du feks kobla denne grillen til ein lang skjøytekabel med lite tversnitt blir motstanden i den stor. Og når grillen sikkert er på min 2kw blir det eit stort spenningstap i kabelen. Men koblar du på ei lyspære eller ein ladar til feks mobiltelefon i enden av denne kabelen vil lyspæra lyse som normalt og mobiltelefonen vil lade.

Lenke til kommentar

For a ta dette med spenningstap i kabler så er varmeelementet på 2000W beregnet på å få tilført 230V.

Regnestykket blir da som følgende:

230Vx230V

-------------=26,45 ohm.

2000W

Dette er da motstanden i varmeelementet.

La oss nå si at spenningen grunnet spenningsfall i kabler og annet ender opp på 206V.

Da tar vi 206V/26,45ohm=7,788A

Da ender vi opp med 206Vx7,788A~ 1604W

Altså er varmeelementet effektivet redusert med nesten 1/4 av påstemplet effekt.

Lenke til kommentar

Så da er det altså ikke bare noe jeg innbiller meg...... Det er nemlig slik at på dette stedet så er det sånn at hvis flere enn tre elektriske apparater står på (bare for å ta et tall - glem hva slags apparater) så ryker sikringene. Moa; det burde vært større sikringer der. Når to eller tre apparater står på samtidig går alle for "halv maskin". Hver for seg andre steder med litt bedre kapasitet fungerer de som de skal.

Lenke til kommentar

Større sikringer er nok ikke løsningen her men seksjonering istedenfor.

Tenk deg vaffeljernet (2000), kaffetrakteren (1800W) og oppvaskmaskinen (2000W) samtidig.

Det blir 5800W.

Løsningen for dette er å legge fram nye kurser og dele opp den eksisterende kursen.

Dette forutsetter selvsagt om hovedsikringene eller inntaket takler dette.

På gamle installasjoner med unntak av små hytter er ofte inntaket dimensjonert godt nok men sikret ned noe latterlig.

Men selv med 25A hovedsikringer kan man dra ut 9KW om man har 3~.

Lenke til kommentar

Takk. Det er det som er problemet - at inntaket ikke takler noe mer så det er ikke "utbyggingsmuligheter" med ytterligere kurser. Bare en gammel utebod nærmest dette her. Men da vet jeg i hvert fall at det er faktisk tilfelle at det går litt "tregt" med apparatene slik tilgjengeligheten er nå så da er det ikke noen vits i å kjøpe nytt i håp om at det skal bli mer fart over sakene.

Lenke til kommentar

Jeg har enda tilgode å se mindre en 25A så uansett så kan man dele opp til f.eks. 2 kurser.

Problemet er i tillegg til det lille inntaket også blir unødvendig mye tap i en lang 1,5mm2.

Men inntakets begrensning er uansett det som setter den endelige grensen for hva som kan gjøres, eller egentlig ikke for alt kan oppgraderes men det koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...