Gå til innhold

hva mener du er den mest norske maten?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Spekemat er utrolig godt, og en stor del av norske arven. Likevel er jo dette fordi det var slik man konserverte kjøttet. Finner sikkert mye det samme i samtlige andre land også. Klubb har jeg forøvrig bare hørt om i en eneste sammenheng, emil i lønneberget, og han var vel ikke spesielt norsk :p

 

Er vel ingenting jeg egentlig berømmer som særnorskt, selv om mye av det jeg spiser forbindes med norden og hjemmet mitt (norge) :)

"Etniske" nordmenn og svensker er genetisk samma folk, og også i veldig mange tilfeller kulturellt. Vi har mye den samme maten; riktignok med andre navn og lokale variasjoner.

 

Jeg ser kanskje smalahove som veldig "norsk" mat, iogmed at sauehoder ikke er særlig ettertrakta noen andre plasser i skandinavia(kanskje også størstedelen av europa også) enn i Voss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spekemat er utrolig godt, og en stor del av norske arven. Likevel er jo dette fordi det var slik man konserverte kjøttet. Finner sikkert mye det samme i samtlige andre land også. Klubb har jeg forøvrig bare hørt om i en eneste sammenheng, emil i lønneberget, og han var vel ikke spesielt norsk :p

 

Er vel ingenting jeg egentlig berømmer som særnorskt, selv om mye av det jeg spiser forbindes med norden og hjemmet mitt (norge) :)

"Etniske" nordmenn og svensker er genetisk samma folk, og også i veldig mange tilfeller kulturellt. Vi har mye den samme maten; riktignok med andre navn og lokale variasjoner.

 

Jeg ser kanskje smalahove som veldig "norsk" mat, iogmed at sauehoder ikke er særlig ettertrakta noen andre plasser i skandinavia(kanskje også størstedelen av europa også) enn i Voss.

 

Da er vi vel heller inne på nordisk enn på norsk? Jeg skjønner poenget her, var ikke meningen å spolere tråden, norsk mat kan det være uavhengig av hvor eksakt den oppstod, og om den spises andre steder. Men er nok hovedsaklig lettere å dele opp mat etter område, sør, øst, europa, asia, kyst, innland osv :)

Btw; Brunost!

Endret av AAsaboy
Lenke til kommentar

AAsaboy:

Ja, du har rett, men bare følte jeg måtte skrive det der. Det er ofte så mange tilsvarende retter i naboland, at en skjønner at det er en connection og at retten(e) ikke bør tenkes på som spesielt for akkurat det eller det landet.

 

Men dette blei litt offtopic; så nå skriver ikke mer om dette ;)

Lenke til kommentar

Hva er det som er så norsk med spekemat da? Det gjør de jo mye bedre i Spania, Italia og Frankrike. Fransk spekepølse og spansk skinke slår lett knockout på norske varer :)

 

Lapskaus/brennsnut/sodd/kjøttsuppe, graut, brunost, lutefisk og fårikål er vel ting jeg tenker på som typisk norske, dvs. mat som ingen andre enn nordmenn føler noe spesielt behov for å lage.

 

Mmmmm... nå fikk jeg lyst på fårikål :-O

Lenke til kommentar

Om man skulle legge salgstallene på grandiosa til rette så er nordmenn kjedelige, ignorante og smaksløse.

 

Heldigvis tror jeg det er en stor andel av salget som går til en konsentrert gruppe innen befolkningen. Har selv sett bekjente med grandiosaesker stablet til taket i en krok på kjøkkenet. Håper han står for mye mer enn sin del av gjennomsnittetsforbruket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...