Gå til innhold

Lading av batterier

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt Nikon Coolpix 3100 hvor det fulgte med en MH-70 lader. Jeg lader de medfølgende Coolpix Ni-Mh 2000 mAh batteriene i den. Men får streng beskjed om at jeg ikke kan lade Ni-Mh batterier av andre merker.

Stemmer dette? Kan jeg ikke kjøpe noen GP batterier på Elkjøp og lade de i den laderen, eller er det bare noen de gjør for at jeg skal kjøpe deres batterier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vondt for å tro at det ikke skulle gå an. Bruker du celler med tilsvarende kapasitet som de orginale, så bør det i alle fall gå helt fint!

Sjøl har jeg i et års tid brukt uorginale 1600mAh mot orginale 1700mAh orginale batterier om hverandre til mitt Fuji-kamera, uten at det har skjedd noen verdens ting med hverken batterier, lader eller kamera.

Bare pass på at du kjøper kvalitetsbatterier, så bør det nok gå greit.

Lenke til kommentar

Har fundert litt på det samme. De står ett eller annet i bruksanvisningen om at den kan nekte å lade om batteriene er for varme, så jeg antar at den har noen form for temperatur-sensor. Det har heller ikke tatt like lang tid å ladde batteriene de fire gangene jeg har gjort det til nå, så jeg tror den bruker noen slags 'smart' måling for å bestemme om batteriene fulladet, og ikke bare en 'dum' timer.

Det som gjør meg litt skeptisk er den vanvittige ladespenningen den har. Det meste jeg har sett på en hurtiglader tidligere er 750mA, og de fleste billigladdere av over-natten-type bruker ligge på 150-200mA.

Vurderer å prøve med et par 1600mAh jeg har liggende, dog under oppsyn for å se hvor lang tid det tar og passe på at batteriene ikke blir for varme.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for gode svar!

Qwert, kan du ikke sende meg en PM når du har "utført testen"??

Hadde vært veldig interessant å vite om jeg kan bruke GP 1800 mAh

i laderen min :)

Andre ladere som lader så raskt koster jo minst 500 kroner.

Det eneste alternativet jeg har er å kjøpe en over-natten-lader.

Men hvis jeg kan bruker den jeg har er det perfekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...