Gå til innhold

forskjell på forsterker og receiver?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste grunnen til å kjøpe en surroundreciever i den prisklassen er for å unngå å bruke den innebygde da-konverteren i pc. Den er sjelden bra, og blir påvirket av alle de elekroniske signalene som flyr rundt i en pc, samtidig som at lydkortet sjelden holder mål.

Men - i denne prisklassen ville jeg skrinlagt surround, med mindre du kjøper en gammel brukt surroundreciever og har digital utgang fra din pc som kan kobles sammen med en surroundreciever. Dette vil nok gi bedre lyd enn om du kjøper en stereo-reciever/forsterker som må ta til takke med signalet ut fra din pc i analog form.

(En Digital-analog konverter styrer overgangen mellom 0 og 1 til analoge signaler som gjennom noen ledd blir direkte til musikk ut av høyttalerne dine. Dette er et ganske kritisk ledd i et anlegg - kilden :) )

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene =)

men har bare 2 høytalere nå, men hadde tenkt og bygge ut til 5.1 litt seinere.

er det ikke litt lite med en forsterker med bare 5x50w? bør man ikke ha minst 100w på alle utgangene?

Og hvis dere vet om en god surround forsterker eller receiver som ikke koster alt for mye må dere bare sende link :-D

TAKK

Lenke til kommentar

Først og fremst - hvilke høyttalere har du?

Så over til litt grunnleggende om watt og slikt..

Det spiller faktisk ikke så stor rolle hvor mange watt du har, om ikke strømforsyningen leverer nok juice. Se gjerne det som står under sticky om strøm og forsterkertyper, der står strengt tatt forskjellene forklart ganske greit.

Om du har høyttalere som kan bi-ampes og kjøper en amp som kan brokoble så kan det blir bra med en surroundreciever, men jeg er generelt ingen forkjemper for lavbudsjettssurround, da får du virkelig mye mer for pengene med et stereooppsett!

Men - jeg vil også vite litt mer om hvor stort rom du har, da det forteller meg litt hva slags høyttalere og forsterker som kreves..

EDIT:

Om den Sony-recieveren...

5*100w og 7,4 kilo? Enten befinner det seg en liten SMPS i denne, switch mode power supply, eller så er det en pitteliten viklet trafo - uansett så er de 100w bare småtterier, og effektforsterkeren jeg hadde for en stund siden, på 2*30w ville ha spilt ringer rundt denne fra Sony, uansett om du hadde koblet alle kanalene inn på én høyttaler..

Mitt tips: Styr unna!

Se heller etter en brukt surroundreciever til 2k, om du absolutt skal ha surround, kan du droppe hdmi kan du få en god surroundreciever, men pass på at du får en med romkorreksjon og bi-ampingsmuligheter.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Tusen takk for et bra svar!

Høytalerene er dynavoice F-6 EX, de er veldig billige men de har fått 10 av 10 av lydogbilde.no =)

http://www.surround.no/product/468643/_Dyn..._Black_PAR.html

Rommet er 3-4 meter under taket. og sofaen er kansje 3 meter fra høytalerene. bak sofaen så er det ca 4 meter til veggen. på den ene siden vil høytaleren stå inntil veggen på den andre siden så er det kansje 4-5 meter til høyre til veggen. Kansje litt dårlig beskrevet menmen..

Har lite peiling på forsterkere og slikt. så hadde vært bra om jeg ble fortalt hva jeg skal se etter =D

Den bør være surround pga skal nok kjøpe orntilig surround høytalere ettervært.

Takk for svar :)

Tusen takk for et bra svar!

Høytalerene er dynavoice F-6 EX, de er veldig billige men de har fått 10 av 10 av lydogbilde.no =)

http://www.surround.no/product/468643/_Dyn..._Black_PAR.html

Rommet er 3-4 meter under taket. og sofaen er kansje 3 meter fra høytalerene. bak sofaen så er det ca 4 meter til veggen. på den ene siden vil høytaleren stå inntil veggen på den andre siden så er det kansje 4-5 meter til høyre til veggen. Kansje litt dårlig beskrevet menmen..

Har lite peiling på forsterkere og slikt. så hadde vært bra om jeg ble fortalt hva jeg skal se etter =D

Den bør være surround pga skal nok kjøpe orntilig surround høytalere etter hver.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nja, ikke helt enig med deg der, jallanissen, at Denon og HK ikke gir mye for pengene. Ikke bare fordi du bryter med diverse tegnsettingsregler, :grin2: , men mest fordi jeg selv har hatt begge merkene og var veldig fornøyd med resultatet. Skulle jeg kjøpt snurrerundt-lyd nå ville jeg også tatt med Yamaha i vurderingen, samt tilstrebet å få høre hvordan blant annet Cambridge, Onkyo og Rotel spilte. Jeg er veldig opptatt av at anlegget skal takle god lyd, og Monitor Audio sammen med Yamaha er en vinner i mine ører.

Med det sagt så gir Cambridge mye for pengene i stereo, og det ville ikke overraske meg om de gjorde det bra på kringlyd.

Lenke til kommentar

Var vist litt kjapp på avtrekkern der tore-v1,er vel denon og yamaha som gir mest for pengene når man snakker budsjett kriglyd.personlig ville jeg aldri kjøpt surround til under 8-10 tusen fordi jeg vet hvor mye mere godlyd jeg ville fått i stereo for samme mynt.er vokst opp med hkardon luxman audiolab osv. for ca. 20 år siden,da var di ofte var "best in class",og hadde den lille ekstra godlyden man var på jakt etter, men synes feks. hk idag er blitt alt for kommerst å kjedelig og den lille ekstra uteblir lydmessig.derfor synes jeg billig surround er en skritt frem og fem tilbake uansett lydkilde og tror ikke jeg hadde holdt ut mange minuttene uansett merke.

System-matching er ihvertfall noe man burde bruke tid på.spesielt i budsjett-sammenheng :)

Endret av jallanissen
Lenke til kommentar
er det ikke litt lite med en forsterker med bare 5x50w? bør man ikke ha minst 100w på alle utgangene?
Om 50W er for lite kommer an på høytalerne og hvor stort rommet er. Nå er ikke den reelle effekten serlig høyere på den Sonyen du linker til: 2x 85W til fronthøytalerne, men ikke 5x 100W som det står i reklamen. F.eks er det umulig for en forsterker å levere mer effekt ut i høytalerne en den trekker fra strømnettet, Sony STR-DH500 er oppgitt til å trekke 230W fra strømnettet...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...