Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Er mangårig HeF-medlem, men opplever nå at forbundet forandrer seg i en retning jeg ikke passer inn i lenger. Vurderer derfor å hoppe av den veien og prøve noe nytt jeg trives mer med. De tradisjonelle religionene (Kristendom, islam, jehovas, hare krishna, jødedommen/kabbalah, katolisisme osv) er uaktuelt. Søker et seriøst livssyn med fokus på etikk, dyrevern, som er åpne for paranormale fenomener, som gir stor frihet til egne tanker om livssyn, har generelt gode tilnærminger til folk og ting (litt buddistisk/filosofisk), osv. Tror på paranormale/overnaturlige fenomener (av egen erfaring), men ikke for enhver pris. Tror f.eks ikke på krystall-healing, healing generelt, the secret tilhengere osv. Til gjengjeld har jeg akseptert at f.eks gjenferd og poltergeists finnes, liker meditasjon, liker mye av det buddhistiske (men ser ikke meg for meg i kjortel og som munk). Har vel også et snev av misantropi innebygget etter årevis med dårlige erfaringer. Har tittet litt på holistisk samfunn som ser ut til å fære nærmere meg enn HeF, men er usikker på kjernen i det de gjør og mener. Er også usikker på et såpass nytt forbund, om forbundet har funnet sin plass i det de driver med ennå og hvor seriøse de egentlig er. De virker også veldig prinsippløse på hva de tror og ikke tror på, nærmest som et forbund hvor hvem som helst kan tro på hva som helst. Dette er ikke nødvendigvis negativt, for all del, men blir litt usikker på kjernen i hvem de er dypest sett. Ser vel nærmest for meg en blanding av HeF, New age, buddhisme, og litt til. Noen forslag til hva jeg bør tittte nærmere på, og kanskje noen holister kan fortelle mer om hva de driver med?? (Har vært inne på nettsiden, ja..) Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Vet ikke så mye om dette, men kanskje scientologi er noe for deg? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Scientologi e et økonomisk konsern som tar penger av folk for at de skal opp i levels... Det er overhodet ike noen tros retning, men en gedigen piramide der toppledelsen ikke gå av veien for drap på de som sier scientologene i mot. Så scientologi er overhode ikke noe valg mer enn "The order of the phenix" slik det er beskrevet i harry potter er det! Det er en latesom religion for å tjene penger på lettlurte fjols. Les litt om scientologene før du sprer slik dritt er du snill, så vil du også oppdage at dette er en tro for fjols... Thetanere som ble sprengt av xenu... ja jøss og hurra for idiotiske påfunn av hubbard, mannen som ikke tjente en dritt på sciense fiction seriene sine før han lagde/fant på scientologi religionen ut av det, men da strømmet pengene inn også!!! Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvorfor trenger du å "melde" deg inn i noe/sette deg selv i bås for å tro på noe spesifikt? Kan du ikke bare tro på de paranormale tingene, være glad i dyr og ha et godt forhold til folk uten at det skal være et livssyn? P.S. Spør fordi jeg er nysgjerrig, er ikke ment som et "angrep". Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 "tro" på vitenskapen du og du vil alltid ha ditt på det "tørre" Har ikke trodd på noe åndelig på snart 40år jeg og ha heller ikke noe behov for å tro på noe åndelig.... Det jeg kan ta og føle på har vært nok for meg, så jeg skjønner ikke hva du skal med en slik "tro" på et eller annet vissvass.... ? Why? Du ser da ut til å vite at vissvass er vissvass samme hvem innpakning det kommer i eller er det bare meg som ikke skjønner hvorfor noen trenger å tro på vissvass i det daglige? Lenke til kommentar
Gjest member-60584 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du har jo allerede funnet et livssyn. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Som Frank_McCrank og Heffer nevner, hvorfor trenger du å sette deg selv i en bås/gruppe? Vi har alle ett livssyn, alle (livssyn) er nødvendigvis ikke gitt ett navn Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Er mangårig HeF-medlem, men opplever nå at forbundet forandrer seg i en retning jeg ikke passer inn i lenger. Det virker mer for meg at det er du som har forandret deg. Nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært medlem, men har litt vanskelig for å tro at Hef på noe tidspunkt holdt på med spøkelser og sånt? Det kan jo ha vært åpent for det tidligere, men jeg har litt vanskelig for å se det for meg. For øvrig enig med Heffer. Det er ikke alltid noe poeng å melde seg inn i noe. Eneste grunnen til at jeg meldte meg inn i Hef er at de er de eneste som gjør noe for ateister. Og medlemsskapet satt langt inne. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du trenger bare ser de 10 første minuttene for å få med det essensielle. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Av praktiske grunner er det greit om noen tar hånd om vielse og begravelse og slike seremonier, samt at jeg elsker å diskutere bl.a livssyn og tro. Å ha et felleskap å dele egne synspunkter med er også kjekt, synes jeg. Det er også viktig for meg å være med på å sloss mot bl.a de kristnes hegemoni, religiøse overgrep, samt forsøke å være et lyspunkt for andre som trenger det. Det er også veldig interressant å være en del av og få innblikk i hva man driver med i de ulike religionene og ha kjennskap til alt det sinnsyke som foregår. Det HeF som er iferd med å formes nå er noe helt annet enn hva jeg meldte meg inn i. Nå vris det over mot en sekterisk oppbygging hvor neste skritt blir kapper og dørbank. HeF er også totalavisende til alle former for paranormale saker, noe som jeg vet er feil. Prøver bare å vurdere om det finnes et åpent felleskap som har bena litt i vitenskapens og litt i den paranormale verden, som ikke har sekteriske trekk men som tilbyr det grunnleggende praktiske rundt vigsel, begravelse osv. Scientologi fungerer for mange, men ikke for meg. En snodig bakgrunn tilsvarende den kristne (Thetanere som ble sprengt av xenu... tja, i forhold til jomfrufødsler og andre kristne fantasier så høres ikke det så mye verre ut men det er ikke noe for meg). Jeg er selvsagt ikke nødt til å være med i noe som helst, mulig jeg velger det også, men synes som sagt at kampen mot de store religionene, kristendom/islam/katolisismen, er så viktig at man bør ha en motvekt til dette. Jeg vet bare ikke hva den motvekten skal være, ennå. Sliter litt med at mange alternative livssyn er vel langt ute på de alternative viddene. Vet av erfaring at mange av de paranormale fenomenene finnes, men åpen for at det kan være en vitenskapelig forklaring på dem. Men er som nevnt ikke åpent for ethvert fenomen ennå. Liker buddhismens ideer om at hvis du er grei går det deg greit i livet og de har mange gode livsmotto og fornuftige leveregler. Har også buddhistiske venner som bl.a har innredet egne meditasjonsrom med klangboller osv og jeg kan love at en halvtime i et slikt rom senker blodtrykket adskillige hakk. Liker også at de ikke har en magisk overnaturlig vesen som de tilber men en konkret person som har en filosofi fremfor evner. Samtidig blir det litt for voldsomt og tidvis naivt og det krasjer litt med mine misantropiske tendenser. Holistisk forbund ser jo ut til å være åpne for det meste, men føler vel at de er litt for åpne for alt mulig og føler ikke at det blir seriøst når hvem som helst kan tro på hva som helst slik det ser ut til. Men ja, grunnprinsippet er fin-fint. Hmm, mulig jeg brenner alle broer og velger å stå oppreist alene mot de religiøse. Da får jeg ihvertfall tro hva jeg vil... Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 HEF har så lenge jeg har kjent forbundet vært avvisende til overnaturlige påstander, at HEF ifølge deg har stilt seg noe annerledes på dette området er derfor noe du godt kan utdype litt bedre enn med at du synes forbundet er blitt sekterisk. Som er nok en ubegrunnet beskyldning. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Av praktiske grunner er det greit om noen tar hånd om vielse og begravelse og slike seremonier, samt at jeg elsker å diskutere bl.a livssyn og tro. Trenger det være noen med et livssyn som utfører dette? Det HeF som er iferd med å formes nå er noe helt annet enn hva jeg meldte meg inn i. Jeg var medlem i HEF i ca. 20 år og har beklagelig vis meldt meg ut. Dette er ikke bare grunnet i at HEF har endret seg, det ligger også mye at mine meninger og standpunkt endrer seg over tid. Forbundet har aldri vært åpen for paranormale saker, så her er det du som eventuelt ikke sjekket godt nok når du melte deg inn, eller at det er du som har endret deg. Holistisk forbund ser jo ut til å være åpne for det meste, men føler vel at de er litt for åpne for alt mulig og føler ikke at det blir seriøst når hvem som helst kan tro på hva som helst slik det ser ut til. Ååå... er det ikke det du gjør da..... Lenke til kommentar
M3tt Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 HeF er også totalavisende til alle former for paranormale saker, noe som jeg vet er feil. Du innser at grunnene til at religiøse "vet" at guden deres finnes og at de i holistisk forbund tror på det de gjør er de samme som grunnene til at du "vet" at paranormale saker eksisterer? Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Kan ikke gi deg noen hint om en livssynsorganisasjon som kan passe deg. Personlig ser jeg ikke poenget med dette, og mener det er noe en bør finne ut av selv. Om du velger å melde deg inn så undersøk grundig i forkant. For min del holder det med mine egne meninger og jeg får mer ut av å være med folk som er forskjellige fra meg. Når det gjelder holistisk forbund ville jeg nok ha holdt meg langt unna da det for meg virker mer som en new age / alternativ-medisinsk (holisme er veldig "alternativt" i seg selv) livssynsorganisasjon. Etter min erfaring så er det ikke stor forskjell på dette og religiøs fundamentalisme spesielt når det gjelder tankemåte og bruk av rasjonalitet og logikk. Mener ikke å generalisere eller henge ut kunstnere eller eldre kvinner men jeg kan tenke meg at de mest aktive / størsteparten av medlemmene her er kunstner sjeler og gjerne kvinner over 40 (og kanskje deres ektefeller?). "En filosofisk oppfatning om at det er helheten, ikke delen, som er avgjørende, og at alt henger sammen. Begrepet har de siste årene vært særlig brukt av new age-bevegelsens helhetsoppfattelse av universet og sammenhengen mellom mikrokosmos og makrokosmos. Opptattheten av Østens mystikk, religioner og filosofi, herunder alternativ medisin og healing, er sentral." Kilde: Gyldendals religionsleksikon, København 1998 Selv om holisme også er et "vitenskaplig" begrep er dette noe helt annet en det "alternative holistiske" som holistisk forbund filosoferer med. Og at holistisk forbund mener at de "inkluderer vitenskapen" har jeg enda ikke sett noe tegn til det. Det er mer korrekt å si at de inkluderer psudovitenskapen. Det å finne en livssynsorganisasjon med en seriøs vitenskapelig side vil neppe inkludere paranormale fenomener da det er uvitenskaplig i seg selv å trekke slike konklusjoner uten bevis/data/objektive observasjoner. Finnes det bevis/data/objektive observasjoner så er det per definisjon ikke paranormalt lengre. Selv om jeg ikke er et aktivt medlem av en livssynsorganisasjon (er ufrivillig medlem i statskirken og fullstendig uten religion, har vært for lat til å melde meg ut) så føler jeg mest tilhørighet med såkalte skeptikere. Endret 27. juli 2009 av nostrum82 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Blir nok kroken på døra for både religion og livssyn fremover for min del. Det jeg mente med HeF og paranormale fenomener er at de før var mer åpne for at medlemmer var åpne for slike ting uten at de selv tok det til sitt bryst. De siste årene har de aktivt angrepet slike fenomener, og totalt ignorert medlemmenes opplevelser. Det var det jeg mente var feil. Jeg kjenner forøvrig HeF nok til å vite hva som skjer, og mener helt klart at HeF beveger seg fra livvsyn til sekt. Hva andre mener og føler får være opp til dem. For min del så trekker jeg meg fra HeF, men andre må selvsagt forbli medlemmer om det passer for dem. Pr. idag har såvidt jeg vet kun HeF og HoF seremonirettigheter av livsynsorganisasjoner. Mener fortsatt at det er viktig med en samlende organisasjon som kan kjempe mot kristendom, islam, katolisismen osv og vri samfunnet vekk fra religion, men samtidig hører jeg visst ikke lenger hjemme i noen slik. Så, som det heter: My mind is not for sale or rent, to any god or gouverment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå