Gå til innhold

Installere windows XP på en eee 901 med ubuntu som utgangspunkt via usb minnepinne. Hjelp trengs!

Anbefalte innlegg

heisann. Nå har jeg søkt meg grønn og mistet ett lass med hår pga at jeg sitter med ett OS på en Eee pc som er helt håpløst for meg å bruke.

Det som er målet mitt er å installere windows XP via en USB minnepinne på 32 GB.

Problemet mitt er at jeg per dags dato kun har tilgang på ubuntu og det er ikke spesiellt gunstig mtp. at jeg er mest vant til windows.

Det jeg trenger hjelp til er å gjøre en Corsair flash voyager 32GB bootbar med installasjon til windows XP.

Jeg har ikke tilgang på en ekstern CD rom, men jeg har ett image av Xp plata mi.

Jeg skulle vel helst kunne kjørt windows kommandoen Diskpart for å kunne gjøre dette riktig, men ettersom jeg har ubuntu så er det litt prolematisk..

I tillegg har jeg trøbbel med "mirakelprogrammet" PeToUsb fordi det nekter å formatere usb disken pga at den er større enn 8 gb.

Jeg trenger hjelp snarest så hvis noen kan dette her så vær så snill å hjelpe meg ut av, (no offence to all ya'll linux lovers), Ubuntu helvete!

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv gparted (ligger i pakkebrønnen) om du absolutt må formatere minnepennen. Ville heller satset på å shift-slette alle filene på den (ctrl+h for å vise skjulte filer).

Om du har XP-cden som en iso, så kan du forsøke å legge den over på minnepennen med Unetbootin som du finner i pakkebrønnen. Tviler veldig på at det vil fungere da programmet er laget for linux-distroer, men det er kanskje verdt et forsøk (?)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan komme på i farta er å skrive alle dataene fra imaget til cd-plata med dd. Kan aldri tenke meg at unetbootin vil fungere i alle fall. Vær obs på at dette vil overskrive alt av partisjoner på usb-pinnen slik at du må reformatere den for å få tilgang til all plassen etterpå. Og vær helt sikker på at du peker dd til riktig device, ellers kan du ødelegge mye.

dd if=/path/to/image of=/dev/sdb bs=4096

Her har jeg brukt sdb (lagringsenhet 2) som target, da det sansynligvis er den du vil ende opp med om det bare er en harddisk i maskina og ingen andre minnepinner eller lignende. Du kan dobbeltsjekke ved å kjøre "ls /dev/sd*" før og etter du har satt i minnepinna og se hvilket device som dukker opp eller lese output fra dmesg.

Om det vil fungere er jeg ikke sikker på, men etter kommandoen er kjørt ferdig vil du ha en bit-for-bit kopi av imaget (inkludert mbr, filsystemer og alt annet) på usb-brikka, så det er vel en mulighet for at det funker i hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...