Gå til innhold

Core i7 eller Phenom II?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer en ny PC, men jeg er svært usikker på hvilken prosessortype jeg skal ha.

Tenker på enten en AMD Phenom II 955 black edition eller en i7-950. Er det verdt den gigantiske prisforskjellen? Jeg har hovedsaklig tenkt å spille på PC-en, og phenom-en er jo raskere på ren klokkefrekvens (eller?), og har like mange kjerner.

Vil jeg merke en stor ytelsesforskjell? Har tenkt å kjøre prosessoren i kombinasjon med et par radeon hd 4890-kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en duell, har nok ikke Phenom II noe å stille opp med.

Men når dt gjelder i selveste bruken, og særlig under spilling hvor skjermkort ofte er en viktigere faktor, vil du nok ikke merke store forskjellen.

OM det så skulle vært noe, så ville nok en Core i7 920 prismesigt være en bedre invistering enn i7 950.

Lenke til kommentar

Du bør ihvertfall ta den over i7-950! i7-950 virker som en meningsløs prosessor å kjøpe, ettersom du antageligvis får klokket en 920 til samme frekvens som en i7-950. Har ingen erfaring med PII 955, så den kan jeg desverre ikke uttale meg om

Lenke til kommentar

Tenk på bruken da folkens....

TS sier at han har tenkt å bruke PCen hovedsakelig til spilling. Da er valget, i mine øyne, enkelt: Phenom 2 955. Bare sjekk testen på hardware.no for den del. Han merker null forskjell på 250 eller 200 FPS i spill uansett. 955 er mer enn god nok.

Forskjellen på i7 og PH2 er praktisk talt ikke merkbar i spill.(sjekk flere tester av 955, f. eks på toms hardware, overclockersclub osv). Det forsvarer ikke forskjellen i pris.

Lenke til kommentar

E8600 koster jo cirka det samme som en Phenom II 955 da, og forskjellen er 100 mhz. :whistle:

Dessuten vet jeg ikke helt hvor lys fremtiden ser ut for 755-sokkelen. Apropos det, er AM3 en "dead end" nå, eller vil vi fortsatt se nye prosessorer på den fronten i en tid fremover?

Lenke til kommentar
AM3 er jo den nye platformen til AMD :) Tror nok ikke at vi sen en AM4 eller noe sånt på hvertfall et par år nei. 755 derimot er død.

Det kommer vel nye prosessorer for 775 om ett par måneder, så helt død er den vel ikke

Lenke til kommentar
E8600 koster jo cirka det samme som en Phenom II 955 da, og forskjellen er 100 mhz. :whistle:

Vel, du må ikke se så mye på klokkefrekvensen idag. Det sier ganske lite om ytelsen.

Om det skulle være klokkefrekvens som var viktigst, så hadde nok en Pentium 4 på 3.8Ghz vært et bra valg. Det er det ikke, for en Core i7 på 3Ghz hadde hatt over to ganger så stor ytelse per kjerne som P4. Hvis man skulle ha rangert CPU'er etter hvor mye de gjør per klokkesyklus (per Mhz) så hadde det sett ca. slik ut:

Core i7, Core2 Duo/Quad, Phenom II / Athlon II, Athlon64, P4. Mengde L2/L3 cache vil også spille inn, så her er det kort sagt mye annet enn bare klokkefrekvens.

For å si det kort:

Når du sier at du vil gå for crossfire med 4890 kort så har du nok planer om å spille i en ganske høy oppløsning. Der har ikke prosessoren så veldig mye å si. Kjøp en i7 920 eller Ph2 955, begge vil nok fungere strålende. Om du er glad i videoredigering så er kanskje i7 det beste valget, men for guds skyld, ikke kjøp den dyreste i7'en, det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du skal kjøre crossfire så har nettopp prosessor mer å si enn om du bare bruker en single kort. Finner noen lenker om GPU skalering i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1111213&hl=.

I mine øyne står valget mellom PHII x4 955 og i7 920. 950 er uaktuelt dyr, og en får lite tilbake for den store prisforskjellen. E8600 koster like mye som PHII 955, og har to kjerner mindre. Når du kjører crossfire eller SLI vil prosessoren med flere kjerner ha en fordel foran dobbeltkjerneren (kilde i tråden lenket til over). Og i alle andre oppgaver vil den bli knust, så E8600 virker nå også ganske uaktuell.

Så det kommer egentlig an på personlige preferanser. I de fleste tilfeller så vil du ikke merke forskjell på de to prosessorene, og begge er nok kraftige nok til å dra et par HD4890. Uansett har du en maskin som varer lenge. Personlig ville jeg nok gått for AMD, og brukt pengene jeg sparer i neste oppgradering. AMD har også en bedre historie enn Intel på bakoverkompabilitet, som kan gjøre en framtidig oppgradering betydelig billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...