ummairt Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Hei folkens.. Etter å ha blitt temmelig lei den sølve fargen på min toshiba så har jeg besluttet å lakkere den. Jeg søkte "lakkere bærbar" på google. Det fant jeg to interessante innlegg fra forumer. Jeg hadde allerede kjøpt noe utstyr for lakkering ( spraylakk og klarlakk fra maxbo). Har lyst til å dele min erfaring med dette med dere. Ettersom jeg aldri har lakkert før så har jeg først tenkt å eksperimentere litt med andre plastikkting enn selve pcen. Jeg prøvde først å lakkere en del av fjernkontrollen til tven min på grunn av at denne har mer eller mindre samme type plast og underlag som pcen min. Jeg forhørte meg med en venn som er utdannet billakerer. Han anbefalte at jeg skulle ta to lag med lakk og 2 omganger med klarlakk. prøvde først å lakkere delen som dekker batteriet. 2 omganger med lakk gikk veldig greit, men når jeg skulle ta klarlakk så ble det alt for tykt ( jeg mener jeg tok litt for mye ). Dette var min første feil. Den delen har jeg tenkt å slipe på nytt med sandpapir og lakkere på nytt. Lakkerte så en ny del av kontrollen. I skrivende stund venter jeg på at den første omgangen med klarlakk skal tørke. Se bilde. Har tatt noen bilder. Oppdaterer saken løpende Etter første runde med klarlakk på kontroll-delen 1. En del av fjernkontrollen etter første runde med klarlakk. 2. Delen hvor lakkeringen gikk til dass på. 3. Laptop bilde 1. 4. Laptop bilde 2. Endret 25. juli 2009 av ummairt Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Interessant. Dette vil jeg følge med på. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du burde vel strengt tatt ta av det du skal lakkere, så du ikke får lakkstøv inn i pc'en. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvorfor tar du ikke bare kjøper laptop skin til skjermen? blir mye fetere og mindre jobb. http://www.laptopskins.net/ Lenke til kommentar
ummairt Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 folkens det er ikke så altfor mye å følge med på akkurat nå. Lakkeringen ganske mislykket. Alt på grunn av VELDIG dårlig kvalitet på klarlakken. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lakkere hver del for seg selv, men jeg slet noe helt jævlig med å skrudd av den siste skruen som bare nektet å rulle. så jeg gikk over til å maskere og lakkere. Etter 2 lag med lakk og 1 runde med klarakk så ble ikke resultatet noe å skryte av. Klarlakken er ikke noe jeg kan kalle for klart ( selv om jeg tok veldig tynt lag ). Per nå så har jeg en pc med stygg lakk og samtidig demontert og ubrukelig. Tenker å kjøpe ny lakk og prøve på nytt. Noen som kan anbefale hvilken lakk jeg bør bruke. Legger inn bilder av det foreløbige resultatet litt senere idag Lenke til kommentar
ummairt Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Interessant. Dette vil jeg følge med på. Du burde vel strengt tatt ta av det du skal lakkere, så du ikke får lakkstøv inn i pc'en. Hei folkens. NÅ godt over en måned etter at jeg startet mitt lille "prosjekt" så kan jeg meddele at jeg til slutt har kommet ganske greit i mål. Etter en fiasko så hadde jeg gitt opp (se bilder med rødt lakk)..men jeg klarte ikke å se at laptopen var i styggere stand enn før jeg hadde begynnet å lakkere den..Jeg hadde lagt prosjektet på is fordi ferien var over og det var på igjen med studiene..... Heeelt til jeg tok en tur til england og møtte en onkel som jeg ikke visste jobbet i en garasje. Han tittet litt på pcen for meg og anbefalte at jeg skulle kjøpe lakk fra England sammen med et veldig veldig fint sandpapir som man også kunne bruke med vann. Han forklarte meg hvordan jeg skulle slipe og lakkere. Jeg endte opp med å kjøpe følgende ting: 1. Vauxhall Caribic blue (Halfords) 2. Plastic Primer grey(Halfords) 3. Masking tape Da jeg kom tilbake fra London lurte jeg på om jeg skulle prøve å feile igjen...Og det er jeg jo mester til så jeg startet med demonteringen igjen. Jeg ville få hver del som skulle lakkeres for seg selv, men EN førdømt skrue ville aldri løs, så jeg gikk for å maskere... Del I Jeg valgte å ta utsiden av pcen først og innsiden etterpå. Startet med å pusse av den gamle lakken med sandpapir dyppet i vann. Forskjellen jeg så ved å bruke dette papiret var at det ble jevnt glatt og fint kontra det feite papiret jeg brukte før som bare lagde riper gjorde alt ufint. Da jeg var ferdig med pussingen så kjørte jeg på med 2 lag grunning og begynte å lakkere med veldig tynne lag... Jeg må si at jeg er veldig utålmodig så jeg ventet ikke mere enn 5 min før jeg tok neste strøk og ikke mere enn 2 timer før jeg startet med klarlakken... Det ble til slutt ca 5 lag med lakk og 6-7 lag med klarlakk. Jeg brukte caribic blue fargen til å lakkere noen småting bare for testing, men det viste seg at jeg hadde brukt litt for mye, så da utsiden av pcen var ferdiglakkert så var sprayboksen 90% tom, noe som betydde at jeg måtte kjøpe ny lakk...... DEL II Optimist dro jeg til bilrekvisita neste dag hvor jeg fant en farge som var ganske nær Caribic Blue (for Vauxhall) men den var ikke lik...Endte da opp med å kjøpe svart glossy farge av paintcolor sammen med litt mer klarlakk og grunning. Maskerte den delen jeg allerede hadde lakkert med teip og avispapirer og begynte å pusse på nytt. Hadde begynnet å føle meg proff etter at utsiden ble lakkert så fint, men så kom bomben...Etter pussing og grunning så begynte jeg å lakkere (tynne strøk).. Første 2 gikk greit men i tredje strøk så kom det en tjukk lakkklump sammen med lakken.. Jeg trodde det bare var jeg som gjorde feil men etter dette så skjeddde dette etter hver tredje strøk... JEG HADDE KASTET BORT 3 TIMER... Senere på dagen gikk jeg forbannet til bilrekvisita igjen og viste kundebehandleren bildet av det skitne resultatet hans sprayboks hadde ført til..Han ga meg en ny sprayboks og ba meg prøve igjen, som jeg gjorde. Med denne boksen kom det slik sprut bare på et sted. Må si at jeg er tildels perfeksjonist men nå orket jeg ikke å pusse mer. Jeg ville bare skru sammen pcen igjen. Dessuten var resultatet 98% bra, noe jeg syntes er godt for en amatør lakkerer:D Her kommer bilder av jobben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå