mviken Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Når jeg starter min kjære Ford Mondeo -96 modell så hører jeg at det tikker i ventilene. Er dette bra eller dårlig? Vet at tikking i ventilene på moped/mc ikke er bra og går ut i fra det ikke er spesielt bra på bilen heller. Har peilet oljen og den er fin, ikke majones men gyllen brun (slik den er når den kommer ut av pakken). Normalt? Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Når jeg starter min kjære Ford Mondeo -96 modell så hører jeg at det tikker i ventilene. Er dette bra eller dårlig? Vet at tikking i ventilene på moped/mc ikke er bra og går ut i fra det ikke er spesielt bra på bilen heller. Har peilet oljen og den er fin, ikke majones men gyllen brun (slik den er når den kommer ut av pakken). Normalt? er vel ikkje heilt unormalt at ein gammal ford tikker litt i oppstarten,men mulig du har litt dårlig trykk på olja i starten.....kommer seg som regel med ny olje og nytt filter.....lenge sia du skifta oljefilteret då? Lenke til kommentar
mviken Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Når jeg starter min kjære Ford Mondeo -96 modell så hører jeg at det tikker i ventilene. Er dette bra eller dårlig? Vet at tikking i ventilene på moped/mc ikke er bra og går ut i fra det ikke er spesielt bra på bilen heller. Har peilet oljen og den er fin, ikke majones men gyllen brun (slik den er når den kommer ut av pakken). Normalt? er vel ikkje heilt unormalt at ein gammal ford tikker litt i oppstarten,men mulig du har litt dårlig trykk på olja i starten.....kommer seg som regel med ny olje og nytt filter.....lenge sia du skifta oljefilteret då? Vet ikke når det var skiftet. Vet den var EU godkjent for 1år sia, men ikke noe mer. Har eid bilen siden februar. Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 da ville eg absolutt skiftet dette.....viss olja i tillegg ser "ny" ut tyder det på at den er av serdeles dårlig kvalitet! tipper tikkinga iallfall minker med nytt filter og olje av normalt god kvalitet:) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det kan tyde på at det er brukt feil type olje, dvs. olje som ikke tar opp sotpartikler. Virker for meg veldig rart at olja fortsatt er lys brun om den har vært brukt siden senest februar. Olja skal ta opp sotpartikler som ligger på sylinderveggene og la dem flyte sammen med olje hele veien til olja blir tappet ut, og det er dette som gjør at den blir mørk brun og senere svart. De partiklene er for små til å gjøre skade, og for små til å bli tatt opp av oljefilteret. Dersom olja ikke tar opp disse partiklene samler de seg i klumper rundt om kring og vil etterhvert tette kanaler. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Når jeg starter min kjære Ford Mondeo -96 modell så hører jeg at det tikker i ventilene. Er dette bra eller dårlig? Vet at tikking i ventilene på moped/mc ikke er bra og går ut i fra det ikke er spesielt bra på bilen heller. Har peilet oljen og den er fin, ikke majones men gyllen brun (slik den er når den kommer ut av pakken). Normalt? Tikking noen få sekunder fra oppstart er normalt. Kaldere vær litt lengre tikking osv. Olja SKAL bli svart. Det er jo en del av oljens oppgaver, å rense vekk sot osv. Så siden status på oljen er ukjent, så bytt olje og oljefilter. 10-40W olje i av et kjent merke går fint. Oljefilter (husk ny pakning til bunnpluggen!) finner du enten originalt eller på biltema osv. Er det 2L motoren du har? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Og når han sier olje av kjent merke, så er det biltema olje (statoil ) Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Og når han sier olje av kjent merke, så er det biltema olje (statoil ) kjent ja, men ikke fullt så god. Kjøp olje på Bil xtra eller hos ford forhandleren. Du bør også kjøpe "Engine flush" tror det var det, det het. Har det hos bil xtra Endret 27. juli 2009 av Gryterett Lenke til kommentar
mviken Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Fylte på olje fra Shell, sto påstemplet på motoren Shell Helix Ultra (mener jeg, husker ikke i skrivende stund) for ca. 2 uker siden så det kan vel ha noe med at den ikke er mørk brun? Olje filter ska jeg notere ned på det som må fikses. Til nå er det den som må byttes og temperatur regulator ettersom tempen stiger dramatisk ved kjøring i rush og tomgang, men synker igjen ved høyere hastigheter. Takk for hjelp : ) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 .. og temperatur regulator ettersom tempen stiger dramatisk ved kjøring i rush og tomgang, men synker igjen ved høyere hastigheter. Sjekk heller om vifta starter. Det er kun vifta som kjøler kjølevæska ved sakte kjøring eller stillestående tomgang, dersom den ikke starter blir temperaturen for høy i nevne tilfeller. Det er forøvrig helt normalt at temperaturen stiger endel på tomgang. Vifta starter typisk på 100-110 grader og temperaturen må stige til det nivået før kjøling i det hele tatt starter. Lenke til kommentar
nree Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Hadde også tikking i ventilene, særlig på høye temperaturer. Forsvand når jeg byttet oljefilter og olje. L O G I M A N: Bytte pakning på bunnpluggen, er det nødvendig? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Bytte pakning på bunnpluggen, er det nødvendig? Ikke alltid nødvendig hvis du unngår å dra til maks moment på pluggen, og da avhenger det av hva som ble gjort forrige gang den ble montert (og evt. etterfølgende med samme pakning). Samme pakning kan fungere 2-3 ganger, men før eller senere oppstår det en lekkasje der. Et tips dersom det er problematisk å skaffe ny pga du ikke vet dimmensjonen til den før du sitter med den løs (og da uten bil) kan være at du måler den og skriver ned dimmensjonen før du monterer den så du kan kjøpe ny til neste gang. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Hadde også tikking i ventilene, særlig på høye temperaturer.Forsvand når jeg byttet oljefilter og olje. L O G I M A N: Bytte pakning på bunnpluggen, er det nødvendig? Disse er enten av nylon, kobber eller kobber med gummi innlegg (kobber valset rundt o-ring). Disse deformeres når man setter inn oljepluggen. Du kan få det tett med den gamle, men det anbefales å byttes. Koster vel 3 kr for en. Kjedeligere å se det drypper under etterpå. Noen ganger er det greit å bytte plugg og pakning, om gjenger eller hode er litt slitne. Koster 20-30kr. Angående kjøling, sjekk kjøleveskenivå. Det kan også være termostaten som ikke åpner helt. Eventuelt at det er mye dritt i kjøleveske, men da vil du se at kjøleveska ikke ser fint ut. Kjøleveskenivå skal leses av på kald motor (utvider seg når den blir varm). Endret 28. juli 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Koster 20-30kr. Med mindre du kjører Chrysler, og kjøper på merkeverksted. 173 kr betalte jeg forrige uke. Jeeej... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Steder som tar seg betalt som 24 karat gull for 8.8 stål holder jeg meg laaaaaaaaaaaangt unna Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Med mindre du kjører Chrysler, og kjøper på merkeverksted. 173 kr betalte jeg forrige uke. Jeeej... Har nevnt det for LOGIMAN i en annen diskusjon tidligere, men du får altså kjøpt sortimenter med kobberringer (og masse andre "kjekt-å-ha"-dingser) hos f.eks. Økonomideler (utstyr&tilbehør-pdf'en) eller Vapormatic (sistnevnte leveres i Norge via Felleskjøpet, legg inn delenr i søkefeltet oppe til venstre) til en mye hyggeligere pris. Ulempen er selvsagt at slike sortimentskrin har flere størrelser, hvorav den ene/de få du faktisk bruker noe mengder av blir tom først, og gjerne ikke kan kjøpes/etterfylles separat... Og til Gxi; samme ring kan nok holde betydelig mer enn 2-3 ganger, jeg kan ikke huske å ha byttet kopperring på bilen min noensinne, etter 225.000 km med oljeskift på hver 7-8.000 -det skulle bli ca. 30 ganger, det.. Har du en ring i rett størrelse for hånden; bytt den gjerne, for all del, men om ikke, så er det etter min erfaring ca. 99% sjanse for at den gamle fortsatt holder tett. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Min kobberring på den forrige bilen min begynte å lekke da det ble ca. 10 oljeskift på samme ringen. Da var den helt presset sammen og tettet derfor helt elendig. Det var type kobberring med gummi innbakt. Den nye bilen min hadde en aluminiumsring som tydeligvis skal kunne brukes flere ganger, da teningen ligger i gummiflens/simmering som ikke blir sammenpresset såvidt jeg kan se, så den kan sikkert klare endel flere skift. Forøvrig koster slike kobberringer ca. 3 kroner på Mekonomen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 De som har en slik med gummi inni indre ring av metallet, går som oftest å gjenbruke. Man trenger egentlig ikke pakning heller. Er gjengene som nye så kan bolten gå alene til nød og. Men er det slitne gjenger og gammal pakning, da blir det som oftest lekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå