Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Isaac's snodige vann-faste prosjekt

isaac elric

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du vil miste et par kg kanskje, men etter en evt. "faste" så kommer du til å gå OPP i vekt, pga at kroppen din bygger opp et ekstra stort fettlager i tilfelle kroppen blir belastet av en slik "faste" igjen. Nøkkelen til vektnedgang er et stabilt og fornuftig kosthold!

Jeg tipper det samme, dette er den mest skadelige måten å prøve å gå ned i vekt på. Vektreduksjonen man oppnår gjennom faste vil ikke være varig, og spesielt ikke om man returnerer til livsstil og kosthold man hadde forut.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det før dette er farlig? går det greit i en 2-3 dager? noe vekteffekt på 2-3 dager?

min unøyaktige vektmåler forteller meg at jeg ikke har mistet så mye som en kilo. forventer ikke å miste så mye vekt heller. det er nå på dag 3 at kroppen virkelig begynner å forbrenne fett. før dette så bruker den opp glukose lagrene (har jeg hvetfall lest på nettet), og i mitt tilfelle så spiste jeg et nokså stort måltid før jeg begynte å faste (de fleste fasteeksperter sier at man ikke bør gjøre dette), så jeg fikk naturligvis en del energi fra overspising av mat dagen før jeg begynte å faste. ikke rart at jeg ikke har mistet særlig mye vekt så langt. vektnedgang er uansett ikke hovedgrunnen til at jeg gjør dette.

Du vil miste et par kg kanskje, men etter en evt. "faste" så kommer du til å gå OPP i vekt, pga at kroppen din bygger opp et ekstra stort fettlager i tilfelle kroppen blir belastet av en slik "faste" igjen. Nøkkelen til vektnedgang er et stabilt og fornuftig kosthold!

Dette var dagens moralpreken, GOD NATT!

helt enig. mye forbedringer kan gjøres gjennom matveien og faste er ikke alltid nødvendig. min mening er at faste burde ikke være en form for quick fix for å få kroppen på rett kjøl en liten periode slik at man kan returnere til de samme dårlige vanene. faste bør være en inngangportal til en sunnere livsstil. hvis man forventer å lesse nedpå med junkfood etter endt faste så ender man raskt opp med å få tilbake alle kiloene og kanskje litt ekstra.

Lenke til kommentar

Jepp, det blir nok like lett det!

Misforstår jeg riktig; poenget med faste er å bli kvitt giftstoffer i kroppen? Hvor ligger evt. disse stoffene? Jeg trodde oppgaven til nyrene var å rense blodet for skadelige stoffer?

Apropo livsstil, jeg tar meg en sykkeltur! ;)

Lenke til kommentar
Jepp, det blir nok like lett det!

Misforstår jeg riktig; poenget med faste er å bli kvitt giftstoffer i kroppen? Hvor ligger evt. disse stoffene? Jeg trodde oppgaven til nyrene var å rense blodet for skadelige stoffer?

Apropo livsstil, jeg tar meg en sykkeltur! ;)

Apropo livsstil, jeg logger av og stikker i militæret :wee:

Isaac: Finurlig idè, dette! Tviler på at det rensker en dritt av kroppen, men det med spirituel vekkelse virker kult.

Lenke til kommentar

oppdatering: 12 timer inn i 4 døgn

jeg føler meg overraskende fornøyd uten noen spesiell grunn. jeg er selvfølgelig sliten og slapp som vanlig... men ikke forferdelig sliten; klarte å løpe for å rekke bussen hjem uten større problemer. sultfølelsen er nesten borte, men det har (gjen)oppstått et nytt problem. acid reflux: det har alltid vært noe galt med magelokket mitt, så det lukkes ikke ordentlig, hvilket fører til at det renner magesaft og syre opp i spiserøret mens jeg ligger og sover. heldigvis er det ikke svært ille, men når jeg ikke har noe mat som blokker for magesaften så siver det raskt inn et par dråper i spiserøret. resultatet er at jeg våkner med en brennende følelse i mellomgulvet. det ordner seg så raskt jeg reiser meg opp, for da renner drittet ned igjen.

skal se om jeg får løst det ved å stable noe puter under ryggen slik at jeg ligger mer oppreist... spørsmålet er selvfølgelig om jeg klarer å sove på den måten. dersom det ikke funker så er det en smal mulighet for at jeg avslutter fasteprosjektet mitt. betennelse i spiserøret grunnet syre oppstøt er ikke noe jeg er villig til å risikere.

MEN jeg finner nok en løsning. still going strong. det var som jeg forventet... dag 4 føles mye lettere ettersom jeg ikke er like sulten. akkurat nå ser det ut som det skal gå relativt greit, men så var det acid reflux problemet som ødela litt da...

JAJA

Lenke til kommentar

takker for rådet gapwick :) mulig jeg gjør det dersom soveopplegget mitt ikke funker.

------------

har nettopp hjulpet faren min med å bære en helvetes tung dør fra et hus til et annet. skal også klippe gresset etterpå. dette må definitivt være den dagen hvor jeg har hatt mest energi så langt. skal ikke lyve: kjenner foreløbig ikke noen enorm bedring i ledda, men ryggen er overraskende fin for øyeblikket. har hatt vondt i ryggen i ca 1,5 måneder nå. mulig dette kan ha noe med at dagen fremdeles kun er ung. mulig at den blir litt verre ettersom dagen går.

er smertelig klar over hvor lett det er å lure seg selv til å tro at man kjenner forbedring når man tester ut diverse ting. men en ting tviler jeg ikke på: i forhold til i går har jeg utrolig mye energi. var riktignok sliten på morraen, men nå har det snudd helt. mulig det har noe med at kroppen nå har gått inn i fettforbrenningsmodus. hadde ikke dette acid reflux drittet kommet tilbake så hadde jeg sovet litt mer enn 6 timer og sikkert vært enda mer opplagt :)

au revoir! kommer stadig med oppdateringer

Lenke til kommentar
Tærer ikke dette på muskler? Eller går fettet først?

Tror fettet blir tært først, så begynner musklene.

Husk å begynne med veldig lett kost når du avslutter fasten. f.eks. tynn grønnsakssuppe uten altfor mye greier i.

Lenke til kommentar
Blir det for gale så får du som han over meg gå på apoteket og be om å få f.eks. Link. ;) Lykke til!

Men jeg lurer litt på disse giftstoffene du vil bli kvitt! Kan du konkretisere dette noe mer?

sorry arne, jeg har ingen peiling. leser om forskjellige forklaringer på nettet, men vet ikke helt nøyaktig hvem som har peil og ikke peil. det eneste jeg vet er at faste er svært utbredt i verden og praktiseres av mange pågrunn av de potensielle helsegevinstene. problemet er at det ikke er forsket så veldig mye på faste. slike studier blir som regel ikke sponset av den enkle grunn at det er ikke er særlig mange som tjener penger på å be deg ikke spise i det hele tatt. eller, det er jo forsket på detox dietter, men det er jo en forskjell for her er det folk som skal proppe i deg diverse unike urteteer, tilskudd o.l. og på den måten tjene penger.

tinge er at jeg vet ikke. det er jo en av grunnene til at jeg ville prøve en lengre faste. for meg virker det logisk at kroppen er designet for å gå i perioder uten mat og i en slik tid bruker tiden på å bli kvitt giftstoffer, fett og unyttig vev...også er det det enorme antallet mennesker rundt omkring i verden som fremmer faste som en flott måte å helbrede kroppen på. mange av påstandene virker litt overdrevne, så da er det egentlig kun en ting som gjelder: teste det sjæl, og det er nøyaktig hva jeg gjør nå.

@timeo,

er klar over at man må ta det rolig i starten ja. tenkte å ende fasten med en saftig appelsin og bruke minst 3 dager hvor jeg kun spiser frukt & grønt helt til dag 4 hvor jeg prøver meg på litt brød og melkeprodukter. på dag 5 skal jeg ha en ordentlig svær fiskemiddag har jeg bestemt meg for.

@wD40,

har hørt at man iløpet av ti dager mister sånn ca 0,5 kg muskelmasse og ca 5 kg fett. varierer selvfølgelig svært mye fra person til person.

-----------

soveopplegget funker! har funnet en snedig måte å diverse puter og dyner til at jeg kan sove oppreist på en nokså behagelig måte. tok nettopp en svært deilig lur, og tror nok dette problemet er så godt som løst. ikke noe mer acid reflux :)

ser ut til at dette kommer til å gå helt fint, med mindre familien min binder meg fast og tvangsforer meg da... :whistle:

Lenke til kommentar

dag 4 complete

dagen har vært grei. sov dårlig, men opplevde å være svært opplagt og energisk senere på dagen. tok meg en liten lur i fem tida, og etter det har jeg vært en smule sliten. er våken og opplagt nå, men kroppen er tung når jeg skal bevege meg. trodde sultfølelsen hadde forsvunnet... men den kom fort tilbake når jeg så verdens jævligste anime film om to japanske ustulta og magre unger som prøvde å overleve under andre verdenskrig. følte plutselig en stor trang til å kaste i meg så mye mat som mulig. situasjonen ble ikke særlig mye bedre ettersom familien grilla i dag... mmm, masse grønnsaker, hjemmelagd potetsalat som er fullstendig herlig + tonnevis med kjøtt. ikke rart jeg ble frista.

dag 4 har vel så langt vært den letteste dagen å komme seg gjennom, men den har ikke vært uten fristelser.

Lenke til kommentar

Spenende prosjekt, og bra at du følger opp med innlegg om progresjonen.

Har selv merket hvor mye energi det er mulig å ha uten å spise noe. Det føles egentlig ganske merkelig og lite intuitivt, men jeg vet hva du snakker om. Kjenner meg godt igjen i slappheten etc du beskriver de første dagene. Kroppen omstiller seg gradvis (så fort den klarer) for å gå bort fra forbrenning av karbohydrater og konvertere til fett og protein, samt tilpasse seg at den ikke får næringsstoffer som normalt. Dvs hele systemet tilpasser seg "Plan B". Du er nok kvitt glykogenlagrene dine sannsynligvis innen den første dagen, og da må kroppen begynne å konvertere til å bruke ketoner som erstatning.

Veldig viktig som du er inne på å ta det rolig når du skal ut av fasten, ellers så tar det helt av og man pakker i seg mat som aldri før. Har vært der selv og det var ikke så gøy avsluttning på prosjektet.

For min del avsluttet jeg når jeg merket at hjertet sa stopp. Var ikke så nøye og opplyst da om hva jeg trengte. Jeg spiste forsåvidt hver dag, for det meste lavkarbo, men det var tydeligvis noe som manglet da hjertet begynte å krangle. Da stoppet jeg opplegget kanskje litt for momentant. Holdt vel på i overkant av 30 dager.

Nå er det litt uenighet mellom vannfaste-leiren og de som anbefaler juicefaste (primært av grønnsaker). Begge har nok sine fordeler og ulemper, men en juicefaste er unektelig noe snillere mot kroppen, selv om de hardbarka tilhengerene av vannfaste mener man kun får effekten av rent vann.

Hvis man ikke har medisinske/genetiske problemer mener vannfaste-ligaen at de fleste bare har godt av 7-10 dagers faste. Dette er ingen garanti for at dette egner seg for alle, men som med alt ellers så funker ikke alt for alle.

Skal bli spenende å følge med på prosjektet. Du skulle egentlig tatt deg en real blodanalyse før og etter, så hadde du hatt konkrete tall på effekten. F.eks Blodsukker, Ketoner, Triglyserider, LDL/HDL-Kolesterol, CRP, Leverenzymer, Røde og hvite blodlegemer etc.

Fettprosent, muskelstyrke og oksygenopptak kunne også være interessant å se utviklingen på, samt levende blodanalyse under mørkfelts-mikroskopi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...