Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Isaac's snodige vann-faste prosjekt

isaac elric

Anbefalte innlegg

Kan jo nevne at for noen uker siden ble det vist en dokumentar på NRK(mener jeg å huske), hvor det blant annet kom frem at leger i US hadde satt en ekstremt overvektig person på en slankekur som kun besto av vann og vitamintilskudd over ~14 måneder. Merkelig hva som går ann.

Noe som er ganske skadelig for de vitale organene.

Tenkte bare jeg skulle nevne hva som kan skje ved å sulte seg over lenger tid. Det er bare noe å ha i bakhodet. Ta det litt alvorlig.

- Håret blir tynnere eller hårtap

- Konstant svimmelhet.

- Blek hud og slitte negler.

- Muskelsmerter og hodepine.

- En fryser ofte og får lettere blåmerker på kroppen.

- Tørr hud og tørre lepper.

- Vekst av lanugohår. For å kompensere for vekttapet, erstatter kroppen fettet med hårvekst for å beholde varmen.

- Hard avføring.

- Menstruasjonen uteblir.

- Endret adferd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dag 2 complete

jeg hadde forventet at denne dagen skulle være en av de fæleste. men slik ble det ikke. våknet klokken halv syv etter 6 timers søvn og var våken i 3 timer før jeg sov 4 timer til. jeg sov godt, og hodepinen fra kvelden før var long gone innen jeg våknet. jeg kan egentlig ikke si at det har føltes ut som kroppen har vært uten mat i 48 timer allerede. foruten at jeg fantaserer om mat og føler meg nokså sulten, så føler jeg meg nesten helt normal. måtte løpe for å rekke en buss når jeg skulle besøke en kamerat tidligere på dagen, og endte opp med å gå en lengre tur i skog og mark med bikkja hans, og jeg merket at jeg følte meg overraskende energisk til å være på faste. nå er jeg ufattelig trøtt, så kommer til å sovne nå straks. ville bare komme med en rask oppdatering før jeg gikk til sengs.

natta.

Lenke til kommentar

i dag må jeg innrømme at jeg er langt mer sliten enn det jeg var i går. føler meg slapp og trøtt, men er ikke heldigvis ikke like sulten som jeg var i går. har hørt at sultfølelsen forsvinner gradvis etter dag 3. det vil i så fall gjøre tingene lettere dersom jeg slipper å fantasere om mat hele tiden.

ellers føler jeg meg helt fin. har ikke hatt noe hodepine, dog jeg føler meg litt tung i kroppen.

skriver mer senere i kveld. :)

Lenke til kommentar
Regner med at kiloene bare renner av deg.

Ser selv hva et par dager med spysjuke kan stelle istand.

tja, i forhold til andre metoder å slanke seg på så er dette definitivt den raskeste løsningen. :) blir ikke mer enn ca en halv kilo hver dag. 0.45 kg fett inneholder ca 3500 kcal har jeg hørt, så kroppen min har nok tilstrekkelig med energi til å klare seg i minst 20 dager før den må begynne å tære på muskelmasse. skulle jeg gå så lenge så er jeg dog redd for at jeg blir litt for tynn. vil jo ikke se ut som christian bale i the machinist heller.

Lenke til kommentar

Går dette bra, så skal jeg og teste dette. Sliter litt selv med hudproblemer osv. Pluss at de ekstra kiloene hadde vært kjekke å bli kvitt. At faste skal være sunt har jeg også hørt, mange av giftstoffene blir ikke utskilt, de blir lagret i levra. Siden man har en stadig tilførsel av disse "giftene" så blir man ikke kvitt dem. Man skal bli kvitt dem ved at vannet som re nesten helt rent, skyller dem vekk med urinen.

Regner med at du drikker deg mett med vann, pisser du veldig ofte nå?

Lenke til kommentar
Kan jo nevne at for noen uker siden ble det vist en dokumentar på NRK(mener jeg å huske), hvor det blant annet kom frem at leger i US hadde satt en ekstremt overvektig person på en slankekur som kun besto av vann og vitamintilskudd over ~14 måneder. Merkelig hva som går ann.

Noe som er ganske skadelig for de vitale organene.

Tenkte bare jeg skulle nevne hva som kan skje ved å sulte seg over lenger tid. Det er bare noe å ha i bakhodet. Ta det litt alvorlig.

- Håret blir tynnere eller hårtap

- Konstant svimmelhet.

- Blek hud og slitte negler.

- Muskelsmerter og hodepine.

- En fryser ofte og får lettere blåmerker på kroppen.

- Tørr hud og tørre lepper.

- Vekst av lanugohår. For å kompensere for vekttapet, erstatter kroppen fettet med hårvekst for å beholde varmen.

- Hard avføring.

- Menstruasjonen uteblir.

- Endret adferd.

Det punktet jeg utheva er FEIL. SÅ lenge du heller i deg nok vann vil du oppleve STIKK motsatt effekt. Løs avføring, tilnærmet bare vann.

Lenke til kommentar
Regner med at du drikker deg mett med vann, pisser du veldig ofte nå?

prøver å drikke en del vann, men er egentlig ikke særlig tørst. viktig å få i seg vann.

damned & fight4lov3,

høres ut som en lur ide :) en vann faste kan være svært tung, spesielt hvis man har mye toxins i kroppen. de fleste får hodepine og føler seg ræva bare de går en dag uten mat. jeg har hørt at dette er pågrunn av store mengder toxins som er lagret i kroppen. når kroppen først får muligheten til å bli kvitt møkket så slippes det ut mye giftstoffer i blodet hvilket ofte fører til at man føler seg ræva og slapp. dess mer man faster, dess lettere blir det å gå uten mat. etterhvert merker man det så vidt, og man har like mye energi om enn ikke mer når man tar korte 1dags faster.

visse "dietter" baserer seg på at man tar korte faster nå og da eller faster store deler av døgnet. intermittent fasting, the warrior diet og eat stop eat teorien baserer seg på dette. det er dessverre gjort svært få studier på dette, men det virker sannsynlig at menneskekroppen ikke er skapt for å spise hver 3 time. dette er en av de få studiene foretatt på området: http://www.fastingweight.com/a-human-inter...sting-study.htm

(warning: wall of text)

tenk på det.. våre gener er nesten helt identiske til de genene steinalderforfedrene våre hadde. kroppene våre er tilpasset et røft liv i steinalderen hvor mat ikke alltid var like tilgjengelig. frukt, grønnsaker, nøtter, bær etc. var "seasonal" og kun tilgengelig visse tider på året. på vinteren, spesielt i de kaldere strøk, måtte man overleve på animalsk føde i lange perioder uten noen karbohydrater. steinaldermannen spiste animalsk fett og protein i massevis, og det var ikke alltid like lett å få fatt i et dyr som kunne spises. det er naturlig å tenke seg til at man måtte gå opptil flere dager uten mat før man fikk tak i noe... og når man først fikk tak i et eller annet stakkars dyr så ble det spist opp så fort som mulig. steinaldermannen spiste så mye han orket mens han hadde kjøttet. det er viktig å huske at kjøttet råtnet fort, så det gjaldt å spise så fort mulig. det var ikke noe snakk om små porsjoner hver tredje time. hadde man mat spiste man så mye som mulig før maten ble dårlig. sånn var livet i steinalderen, og steinalderfolk hadde generelt svært god helse, dog de døde tidlig grunnet andre farer og mangel på hygiene etc.

bare se på primitive stammer nå til dags. de har ingen av våre livsstilssykdommer som f.eks. kreft, diabetes, revmatisme osv... de er friske som f, og det er fordi de får i seg naturlig mat og ikke kommersielt dyrket frukt&grønt med tonnevis av sprøytemidler. de fanger og spiser friske, sunne dyr og får som resultat mye bedre helse enn oss i det moderniserte samfunn som får kjøttet vårt fra syke dyr som får hormoninnsprøytninger slik at de kan vokse så fort som mulig. dyrene pumpes med antibiotika fordi de er syke og lever på dårlig kost som kun er designet for å få dem til å vokse så fort som mulig. faktum er at man kan ikke få sunnhet fra et sykt dyr.

når det kommer til mainstream ernæring så kan man ikke stole på en dritt. plutselig er rødt kjøtt farlig, og dyrefett øker visstnok risikoen for å få hjerteogkaresykdommer. jeg gir langt faen i hvor mange års utdanning disse tullingene har eller hvor mange papirer, studiebevis og "credentials" de har dytta opp i ræva si, for de tar simpelten feil.

når man observerer tradisjonelle samfunn som lever på naturlig dyrket mat og en kost som er rik på animalsk fett og protein så ser verdens friskeste mennesker.

ta en titt på denne linken, og du lærer mer fakta enn du noensinne kommer til å lære fra et eller annet fjollete helsemagasin eller en idiotisk bok som oprah anbefaler:

http://www.matoghelse.no/helse/2008/09/08/...ett-pioner.aspx

weston a price reiste globen rundt i 10 år for å observere verdens sunneste og sterkeste mennesker og hva de spiste. dette er ikke en fyr som satt inne i en lab og studerte shady statistikk mens han teoriserte seg fram til hva som er sunt og ikke sunt. boken "nutrition and physical degeneration" er verdens mest omfattende studie noensinne foretatt om ernæring. alt man trenger å vite om ernæring er i den boken, og allikevel er det så få som har hørt om den. her snakker vi om en fyr som har reist hele verden rundt og levd sammen med verdens sunneste og friskeste mennesker og observert hvordan de lever og hva de spiser.

fy faen jeg kunne skrevet flere sider om dette.... undersøk saken, men kom med spørsmål dersom dere lurer på noe. dette ble en smule off topic, men jeg føler at det er viktig å nevne det. ikke stol utelukkende på den videoen.

Lenke til kommentar

dag 3 complete (egentlig ikke, men om 2 timer ca)

har vært sliten, men ikke følt meg forferdelig dårlig. bare veldig tung i kroppen. overnatter hos en kamerat. er ikke forferdelig mye å si, bortsett fra at jeg fantaserer om mat veldig mye og attpåtil hadde en svært intens drøm i natt hvor jeg blant annet spiste sjokoladekake, burger, og en svær kalkun med fløtesaus og poteter. NAM

man får forresten svært intense drømmer mens man faster. husker dem bedre også

Lenke til kommentar

Etter fasten kan du jo, hvis du da ikke har gjort det allerede, starte et kosthold bygd rundt økologiske egg, kjøtt, fisk, div. innmat (f.eks lever, blodmat), frukt og grønt (rene matvarer, så lite behandlet som mulig) og ikke korn og pasteuriserte melkeprodukter (hvertfall ikke fra kyr). Dette er vel det nærmeste man kan komme det ideelle kostholdet i tråd med Prices observasjoner. Fjerner man forresten korn fra kostholdet, forsvinner karbohydratkilde nr. 1, og man må naturlig nok legge til mer fett for å få i seg nok energi. Egg er f.eks aldeles glimrende.

Lenke til kommentar
Etter fasten kan du jo, hvis du da ikke har gjort det allerede, starte et kosthold bygd rundt økologiske egg, kjøtt, fisk, div. innmat (f.eks lever, blodmat), frukt og grønt (rene matvarer, så lite behandlet som mulig) og ikke korn og pasteuriserte melkeprodukter (hvertfall ikke fra kyr). Dette er vel det nærmeste man kan komme det ideelle kostholdet i tråd med Prices observasjoner. Fjerner man forresten korn fra kostholdet, forsvinner karbohydratkilde nr. 1, og man må naturlig nok legge til mer fett for å få i seg nok energi. Egg er f.eks aldeles glimrende.

Men blir det ikke litt rart at et organ som er til for å rense blodet er bra å spise? :hmm:

Lykke til med fasten, forresten. Spennende og sært å følge med på.

Endret av Right
Lenke til kommentar
inneholder veldig mye jern og det er nesten fettfritt og det inneholder mye protein. Spiser ofte _kalve_lever med litt løk. Utrolig godt. Men da må det være kalv, ellers så er det for hard.

Regner med du snakker om lever. Jeg mente ikke smaken og næringsinnholdet på det nivået. Jeg bare funderer på det faktum at et renseorgan skal være bra å spise. Det burde jo i teorien være som å spise filterne i vannrenseanlegg...

Men skal ikke spore av debatten. Var bare en liten fundering.

Endret av Right
Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det før dette er farlig? går det greit i en 2-3 dager? noe vekteffekt på 2-3 dager?

Du vil miste et par kg kanskje, men etter en evt. "faste" så kommer du til å gå OPP i vekt, pga at kroppen din bygger opp et ekstra stort fettlager i tilfelle kroppen blir belastet av en slik "faste" igjen. Nøkkelen til vektnedgang er et stabilt og fornuftig kosthold!

Dette var dagens moralpreken, GOD NATT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...