Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Isaac's snodige vann-faste prosjekt


isaac elric

Anbefalte innlegg

tja... jeg har da bestemt meg for å faste. i 10 dager skal jeg kun konsumere vann i håp om at kroppen og huet skal få tatt ut all søppel som ligger og slenger i kroppen. etterhvert som dagene går skal jeg "blogge" om opplevelsene mine i denne tråden i håp om å få satt ting litt i system.

hva er fasting, og hvorfor i all verden gidder man å gå frivillig uten mat i 10 dager!?

fasting er en svært gammel og naturlig måte å rense kroppen på. når kroppen ikke har tilgang på mat går den i fastemodus hvor den hovedsakelig spiser seg selv; kroppen konverterer alt det ubrukelige kroppsvevet den finner til energi, som f.eks. dødt vev og fett. både gjennom maten og omverden blir vi bombardert med unaturlige kjemikaljer og annet dritt hvilket selvfølgelig ikke er veldig bra for kroppen. gjennom faste blir man kvitt alt dette. jeg har hørt at det er vanlig for leger i visse deler av asia å anbefale pasientene sine å faste dersom de skulle ha helseproblemer.

 

en annen ting som ofte skjer når man faster er at man opplever en uvant mental klarhet. ting oppleves rart og merkelig, og man ser seg selv og omverdenen med helt nye øyne. ghandi fastet i 21 dager, jesus i 40 før han møtte satan, og aristoteles krevde av sine studenter at de fastet minst 40 dager ellers ville han ikke lære dem noe mer, mye grunnet endringen i persepsjon og tankemønstre. dette spirituelle aspektet ved fasting er også en av grunnene til at jeg velger å gå på faste. dette er for meg en tid for selv-refleksjon, avslappning og meditasjon.

 

jeg har fastet flere ganger før, men aldri noe mer enn 4 dager. de tre første dagene er svært vanskelige, spesielt på en vann faste, og det krever mye disiplin. etter omtrent 3 dager har kroppen brukt opp glukose lagrene og konverterer til fett for energi, og sultfølelsen forsvinner.

hvorfor faster jeg?

fordi jeg har kronisk senebetennelse i nesten hvert eneste ledd i kroppen. dette fører med seg mye smerte og irritasjon. faste har ved flere tilfeller ført til en betydelig reduksjon av smerter hos folk med leddproblemer, og i noen få tilfeller har leddgiktspasienter blitt helt friske etter lengre faster. jeg kommer selvfølgelig også til å miste litt vekt, hovedsakelig fett, hvilket selvfølgelig er bra. jeg er heldigvis ikke overvektig, men jeg har tilstrekkelig med fett til å holde ut en en lang faste. vektnedgang ser jeg på som en bonus i tillegg til smertereduksjon og muligheten til selvefleksjon.

 

dag 1

akkurat nå har jeg fastet i 24 timer, og jeg føler meg relativt slapp... i tillegg har jeg en helt forferdelig hodepine, men det kommer av at jeg ikke har drukket kaffe. har brukt mesteparten av dagen på å tegne og høre på musikk, dog jeg merker at det er vanskelig å konsentrere seg om tegning grunnet den pokkers hodepinen. satans koffein altså.

 

de neste to dagene kommer til å være et rent lite helvete, og jeg håper at jeg har baller nok til å fullføre. hvis ikke så er dette bare ULTIMATE FAIL... men jeg skal gjøre mitt beste for å holde ut de første dagene. ved å opprette denne tråden føler jeg nesten at jeg må fullføre, ellers ser jeg bare super teit ut.

 

ålreit! ønsk meg lykke til. kommer til å oppdatere etterhvert som dagene går. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
både gjennom maten og omverden blir vi bombardert med unaturlige kjemikaljer og annet dritt hvilket selvfølgelig ikke er veldig bra for kroppen. gjennom faste blir man kvitt alt dette.

Nei, det blir man ikke.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4576574.stm

 

Jeg vil anbefale deg å slutte med en eneste gang.

den artikkelen er vel ikke relevant for meg ettersom den går mest på piller, tilskudd og annet møl mens man faster. jeg drikker jo kun vann, og tusenvis av mennesker verden over kan vitne om den legende effekten en slik faste har.

 

angående kjemikaljer etc.

http://www.whatsonmyfood.org/

 

kroppen føler seg hvertfall bedre og mer oppfrisket etter en faste. huden blir renere, og man føler seg generelt friskere.

Lenke til kommentar
den artikkelen er vel ikke relevant for meg ettersom den går mest på piller, tilskudd og annet møl mens man faster.

"The term detox is meaningless as the body is perfectly capable of clearing out harmful substances, they add."

 

Det spiller ingen trille om du bare drikker vann eller spiser rare piller, da det har uansett ingen effekt.

 

angående kjemikaljer etc.

http://www.whatsonmyfood.org/

 

kroppen føler seg hvertfall bedre og mer oppfrisket etter en faste. huden blir renere, og man føler seg generelt friskere.

Jeg tviler ikke på at det er mye rart på maten vi spiser, poenget er at å la være å spise ikke hjelper.

 

At huden blir renere har jeg null tro på, og hva er poenget med å pine seg selv i en uke for en (falsk) følelse av velvære i noen få dager i etterkant?

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Jeg ønsker deg lykke til, for dette kommer dessverre neppe til å gå bra. Ti dager er drøyt mye for denne typen fasting. Vær forberedt på å føle deg slapp, dårlig, besvime og mye mer. Det er faktisk skadelig, dette her.

 

Hvorfor ikke bare holde et sunt kosthold? Det nytter ikke å faste for å få dritten ut av kroppen når du inntar like mye dritt etterpå.

 

Edit: Gleder meg likevel til å se oppdateringene dine. Det blir spennende å se. :)

Endret av Lenne
Lenke til kommentar
"The term detox is meaningless as the body is perfectly capable of clearing out harmful substances, they add."

 

Det spiller ingen trille om du bare drikker vann eller spiser rare piller, da det har uansett ingen effekt.

kanskje du har rett. uansett så er dette et prosjekt jeg har tenkt til å fullføre, så når jeg er ferdig med det har jeg forhåpentligvis mer peil på hva jeg snakker om, enten det går bra eller dårlig.

 

macbook,

veier 72 kilo nå. er rundt 172-175 cm høy.

 

-----------

 

har akkurat våknet etter 6 timers søvn. føler meg overraskende fresh og klar i toppen. jeg sov godt og våknet godt. forventer ikke at jeg kommer til å sove mye på denne fasten, hvilket egentlig er synd ettersom jeg gjerne vil sove så mye som mulig for å slå ihjel tiden.

er nå 32 timer inne i fasten. er ikke på langt nær så sulten som jeg var i går kveld, og hodepinen har heldigvis gått over :)

 

oppdaterer senere i kveld om hvordan dagen har gått

Lenke til kommentar

Og ikke nok med det så vil kroppen febrilsk forsøke å bygge opp fettlagrene igjen opptil 2 år etter.

Sånnsett er dette en evolusjonsmessig bakdel i den vestlige verden der det er mere en ok mat.

Men med disiplin kan man holde kroppen i sjakk.

Men å kalle dette idioti er jeg uenig i for man får ikke langvarige men av dette.

Kroppen kan overleve lenge uten mat så lenge man har tilgang på vann.

Lenke til kommentar
At huden blir renere har jeg null tro på, og hva er poenget med å pine seg selv i en uke for en (falsk) følelse av velvære i noen få dager i etterkant?

http://www.healthboards.com/ubb/Archives/A...7-1-012331.html

 

disse menneskene ser ut til å ha positive erfaringer med faste og hudproblemer.

 

og hvordan vet du at denne velværen er falsk? hva er din begrunnelse?

Lenke til kommentar
og hvordan vet du at denne velværen er falsk? hva er din begrunnelse?

Fordi å ikke spise over lengre tid ikke har noen positiv helsemessig effekt, snarere tvert imot, og det er derfor det føles så bra når du går tilbake til den sunne normalen.

 

"water fasting for an extended amount of days will completely clear up your acne, along with any other skin disease you may suffer from. i have bad acne and excema, both of which completely dissapear after a few days of abstaining from food. the problem is once you start eating again, everything comes back just as it was before."

 

Jada, det virker kjempelurt.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at for noen uker siden ble det vist en dokumentar på NRK(mener jeg å huske), hvor det blant annet kom frem at leger i US hadde satt en ekstremt overvektig person på en slankekur som kun besto av vann og vitamintilskudd over ~14 måneder. Merkelig hva som går ann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...