k.n.b Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvis du mener at Rokkor og Zuiko er det eneste som gjelder, så er det så klart ikke Nikon som er førstevalget. Men det høres ut som en svært snever tankegang. Det jeg reagerer på er det jeg mener er ren feilinformasjon. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Hehe, jaja, du får bare gi han det rådet da. Jeg gav noen eksempler. Pentax, Cosina, Nikon, Canon, Zuiko, Minolta og de det meste av de dyrere objektivene som kanskje ikke er et så bra alternativ for denne brukere passer utmerket, med lysmåling, på andre kameraer enn Nikon.. Face it, det funker ikke best på Nikon. Det er fullstendig uproblematisk å bruke all Nikon på Canon og Olympus (blant annet). Hvorfor slite med dårlig kompabilitet da? Fordi dere kverrulere på noe dere ikke er klar over? Les her! http://www.fredmiranda.com/forum/board/55 Der har jeg lært av ekspertene, og de kjører 5D. Edit: Her er en interessant tråd om forskjellige 50mm-ish objektiver: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/763806 Og jeg må legge til at jeg har brukt objektiver som ikke er av samme merke på mine kameraer en god stund nå.. :/ Alt funker, med lysmåling. Og jeg hadde i utgangspunktet tenkt på Nikon som mitt digitale system, men etter å ha søkt litt fant jeg ut at det ikke var rett for meg. Nettopp fordi det er et lite kompatibelt system. At noen Nikon går rett på Nikon kamera er det eneste plusset. Et adapter uten glass koster 50-100,-.. Endret 25. juli 2009 av Ingardj Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Face it, det funker ikke best på Nikon. Det er fullstendig uproblematisk å bruke all Nikon på Canon og Olympus (blant annet). Hvorfor slite med dårlig kompabilitet da? Fordi dere kverrulere på noe dere ikke er klar over?Det er du som ikke er klar over at det kun er Pentax og Nikon som virkelig har kompatibilitet med gamle objektiver. Det var det det var snakk om her. Der har jeg lært av ekspertene, og de kjører 5D.Ekspertene, alle som en, kjører selvfølgelig 5D. Det er jo opplest og vedtatt. Her er en interessant tråd om forskjellige 50mm-ish objektiver:Tråden er sikkert interessant, og jeg tviler ikke på at du får suverene resultater med de systemene du nevner. Men det er stykke derfra og til dine påstander om systemer du tydeligvis ikke kjenner så godt til. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Jeg gir opp.. Kan man bruke de gamle objektivene fra analoge speilrefleks på digitale speilrefleks? Jeg, som sagt, har ingen favorittkamera-merke. Det er bare tull, da sluttresultatet er det jeg får tilbakemelding på. Edit: Og trådstarter kan sende meg en PM, så kan vi snakke videre om hva som passer deg best der. I denne tråden ble folk håpløst oppsatt på å ha rett, i stedet for å lære noe.. Endret 25. juli 2009 av Ingardj Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Når folk spør om noe sånt så pleier det å være snakk om objektiver innenfor samme system, med mindre noe annet er spesifisert. Og F-optikk fungerer i stor grad utmerket på Nikons digitalhus så lenge det ikke er snakk om den aller eldste pre-AI-optikken (eller sær optikk som det meget begrensede utvalget av F3AF-optikk som ble laget). Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Der har jeg lært av ekspertene, og de kjører 5D.Ekspertene, alle som en, kjører selvfølgelig 5D. Det er jo opplest og vedtatt. Jeg har ikke ord for hvor tåpent det utsagnet der er.. Sutekh: Så du mener vi skulle stoppet diskusjonen ved Pentax og Nikon? Jeg forsøker å lære knb at hva som passer på hva, men det ble helt umulig. Hvis trådstarter har et Nikon D40 er det ikke mye som vil fungere. Har han ikke kamera, har han lært hva han burde kjøpe for å dekke sine behov. Uansett tror jeg det er mye forvirring blant folk flest. Har man et merke på kamreaet sitt trenger man ikke bruke samme merket på objektivene.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Jeg mener diskusjonen er helt idiotisk når vi ikke vet hva slags optikk det eventuelt er snakk om. Fornøyd? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Olympus tar nesten alle eldre objektiver, og Canon tar det meste. Men ikke canon sine egne eldre objektiver.. Nikon funker på begge. Nikon selv er ikke gunstig for eldre optikk. Du trenger vel og merke et enkelt adapter for det du skal bruke. De finner du på ebay for en lite penge. Det finnes adaptre med glass for Nikon, men de må du aldri finne på å kjøpe. Bare drit. k.n.b og jeg trigget på denne posten. Det er jo direkte villedende og feilinformasjon. Flott at trådlesere nå får et mer nyansert bilde av virkeligheten. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 En prinsipiell diskusjon om hvilke moderne hus som med den rette adapteren kan bruke Zeiss-optikk fra mellomkrigstiden kan være rimelig interessant den, men hvis trådstarter nå skulle sitte på et par AF-D-objektiver fra en F60, så er det litt meningsløst å anbefale ham å montere dem på et Canon-hus. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Jeg mener diskusjonen er helt idiotisk når vi ikke vet hva slags optikk det eventuelt er snakk om. Fornøyd? Helgardering kalles det Jeg blir bare litt irritert når folk brått påstår jeg ikke vet hva slags systemer som funker på hva. Det er jo noe av det som interesserer meg mest. Jeg hadde tenkt Nikon i utgangspunktet, hvis det hjelper på noens følselser. Jeg ville ha fullformat til mine objektiver, og da falt valget naturlig. Og holde seg innenfor samme merke er jo litt kjedelig. Har man ikke tenkt å bruke alternative objektiver, så er vel Nikon like bra som alle andre kameraer. Merket har så fantastisk lite med sluttresultatet. TGB: Mulig det var litt villedene den ene setningen, men når jeg tenker eldre optikk, så går ikke tankene i samme system. Jeg svarte på det dere sa var feil, men noe videre diskusjon la jeg ikke opp til.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Helgardering kalles det Beklager, men det første svaret ditt i denne tråden var ikke helgarderende, det var direkte villedende. Det eneste fornuftige svaret på spørsmålet denne tråden stiller er: "Tja, hvilken optikk er det snakk om?". Fordi det er ikke noe enkelt svar på det, og å forsøke å gi et er garantert å villede mer enn veilede. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Jeg har ikke ord for hvor tåpent det utsagnet der er..Utsagnet var ment å være like tåpelig som påstanden. Hvis trådstarter har et Nikon D40 er det ikke mye som vil fungere.Tvert i mot, da vil til og med den eldste pre-AI optikken fungere. Det senere vil også fungere, men da uten lysmåling. Har man et merke på kamreaet sitt trenger man ikke bruke samme merket på objektivene..Korrekt, det gjør heller ikke Nikon-eiere nødvendigvis. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 På digital Canon kan du bruke alle gamle objektiver med EF-fatning, mens FD-fatningen trenger du overgang til.Et apropos til denne: FD-fatningen har kortere registeravstand enn EF-fatningen (42 mot 44 mm), slik at det ikke er mulig å lage en overgang uten korrigerende optikk (som bevarer hele fokusområdet, vel og merke). Canon laget noen overganger som også fungerte som svake teleconvertere, men de virket ikke med alle objektiver (de var vel først og fremst laget for normal- og teleobjektiver). Canon produserer meg bekjent ikke overganger lengre. Du får kjøpt noen relativt rimelige tredjepartsoverganger uten optikk, men da begrenser du fokusavstanden. Jeg tipper du får overganger fra FD til FourThirds, siden FourThirds har kortere registeravstand enn alle andre speilrefleksfatninger. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg kan starte en tråd hvor vi ordner en liste over hva som passer hva.. Det tror jeg kunne blitt et skikkelig bra oppslagsverk.. Er det noen interesse for det? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg kan starte en tråd hvor vi ordner en liste over hva som passer hva.. Det tror jeg kunne blitt et skikkelig bra oppslagsverk.. Er det noen interesse for det? Det synes jeg var et bra forslag, men det kan bli temmelig omfattende da. Burde man hatt egne tråder for de forskjellige systemene tro, for ikke at det skal bli for rotete? Bra tiltak hvis du setter i gang med noe sånt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Godt forslag, men kanskje en hovedtråd splittes i flere undertråder pr system. Så kan man bearbeide innholdet til en guide etterhvert. Edit: La merke til at k.n.b hadde samme idé etter innlegget ble postet (ref splitte i flere tråder). Endret 26. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Jeg kan starte en tråd hvor vi ordner en liste over hva som passer hva.. Det tror jeg kunne blitt et skikkelig bra oppslagsverk.. Er det noen interesse for det? Det synes jeg var et bra forslag, men det kan bli temmelig omfattende da. Burde man hatt egne tråder for de forskjellige systemene tro, for ikke at det skal bli for rotete? Bra tiltak hvis du setter i gang med noe sånt. Men da må alle komme alt de kan! Tror kanskje det kan være greit å ha det i én tråd. Så lister vi bare opp ulike objektiver, og under dem skriver vi hvilke kameraer som passer. Så er det bare å søke innad tråden. Blir den for stor kan man jo lage egne tråder.. Feks Carl Zeiss 50mm: -Nikon D40, D50 -Pentax K20K, K-m Edit: Ja, det går jo an.. I starten kan er det vel kanskje like greit å holde det i en tråd. Når det er mye info osv, kan det jo splittes opp.. Eller? Hvis noen har spesielt lyst til å starte tråden og holde oversikt er det bare å fyre i gang. Så skal jeg gi det jeg har av info.. Endret 26. juli 2009 av Ingardj Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Seriøst... Du kan så si. Her har man snakkert godt og grundig forbi hverandre ... tom Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Carl Zeiss 50mm: -Nikon D40, D50 -Pentax K20K, K-m Tror muligens man bør fokusere på fatninger, og eventuelt adaptermuligheter. Formen over vil ikke være gjennomførbar slik jeg ser det. Bare fra Nikon finnes 400+ objektiver med F-fatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå