astroleif Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kan man bruke de gamle objektivene fra analoge speilrefleks på digitale speilrefleks? Hvorfor har digital speilrefleks egentlig denne speilmekanismen? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvorfor har digital speilrefleks egentlig denne speilmekanismen? Enten mener du noe helt annet, eller så ser du ikke hvor innlysende svaret er.. Lenke til kommentar
astroleif Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Hvorfor har digital speilrefleks egentlig denne speilmekanismen? Enten mener du noe helt annet, eller så ser du ikke hvor innlysende svaret er.. Hehe... jeg har jo ikke peiling på dette, men prøver å finne det ut siden jeg har fått spørsmålet. Hvorfor er ikke skjermen bra nok til å bruke som søker? Er jo blitt vanlig det nå... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Skjermen er dårlig(ere) i sollys, og når speilet er oppe kan kamera bare fokusere med kontrastbasert autofokus (eller vippe ned speil, fokusere og så vippe opp igjen). Det funker men er mye tregere enn igjennom søkeren. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Olympus tar nesten alle eldre objektiver, og Canon tar det meste. Men ikke canon sine egne eldre objektiver.. Nikon funker på begge. Nikon selv er ikke gunstig for eldre optikk. Du trenger vel og merke et enkelt adapter for det du skal bruke. De finner du på ebay for en lite penge. Det finnes adaptre med glass for Nikon, men de må du aldri finne på å kjøpe. Bare drit. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvorfor er ikke skjermen bra nok til å bruke som søker? Er jo blitt vanlig det nå... 1) Et speilreflekskamera er mye større og tyngre enn de fleste kompaktkameraer, så det er naturlig å holde dem tett inntil kroppen for å støtte opp bedre. Da er det litt vanskelig å se skjermen... 2) En optisk søker er overlegen når det kommer til detaljer, 3) langt raskere enn digital (selvfølgelig) og 4) i forhold til skjermen vil det være en fordel å dekke øyet helt når man fotograferer i svært lyse omgivelser. En LCD-skjerm i solen er ikke alltid så greit. Ellers så kan du bruke gamle objektiver med ditt dSLR så lenge de passer(!), men du må gi avkall på diverse funksjoner. Noen andre her kan sikkert mer om det. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Sony bruker Minolta og 3-part fra 1984 og frem til nå. Så da kan en finne mange bra eldre objektiver som fungerer på digital speilrefleks. Masse å gå på skattejakt etter: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp Og man får stabilisering og autofokus på alle, det får du ikke på Nikon og Canon. Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kan man bruke de gamle objektivene fra analoge speilrefleks på digitale speilrefleks? Hvorfor har digital speilrefleks egentlig denne speilmekanismen? På digital Canon kan du bruke alle gamle objektiver med EF-fatning, mens FD-fatningen trenger du overgang til. Nikon kan benytte alle de gamle objektivene. Husk at for at disse gamle objektivene skal fungere på digitale slr kamera så må objektivene med blenderring stiller til minste blenderåpning (høyeste tall) så fungerer de med automatikken i objektivet. Noen digitale slr-kameraer mister lysmåler og autofokus med visse objektiver. Anbefaler deg å stikke innom din lokale fotobutikk og få hjelp. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Og er det Pentaxobjektiver du har kan du bruke de uten adapter på alle pentaxkameraer så lenge det er k-fatning. Er det eldre (m42) må du ha adapter som ikke koster mange kronene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Olympus tar nesten alle eldre objektiver, og Canon tar det meste. Men ikke canon sine egne eldre objektiver.. Nikon funker på begge. Nikon selv er ikke gunstig for eldre optikk. Uthevet tekst, denne skjønte jeg absolutt ikke. Kan du utdype? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Olympus tar nesten alle eldre objektiver, og Canon tar det meste. Men ikke canon sine egne eldre objektiver.. Nikon funker på begge. Nikon selv er ikke gunstig for eldre optikk. Uthevet tekst, denne skjønte jeg absolutt ikke. Kan du utdype? Ikke jeg heller. Det må vel være motsatt, at Nikon er noe av det beste når det gjelder gammel optikk. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Det er hva det er.. Nikon på Nikon funker vel best på de dyrere modellene.. Ellers er det meste spennende vanskelig. Zuiko 55/50, Rokkor 58/50, Canon 55 osv. passer ikke så vidt jeg er kjent. Hvis du skal bruke mye eldre manuelt så passer Nikon dårligst. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvis du skal bruke mye eldre manuelt så passer Nikon dårligst.Jeg forstår ikke hva du mener. Jeg bruker en drøss med Nikkor fastoptikk fra tiden før autofokus ble oppfunnet. Det fungerer helt suverent med dagens digitale Nikon speilrefleks. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Det er hva det er.. Nikon på Nikon funker vel best på de dyrere modellene.. Ellers er det meste spennende vanskelig. Zuiko 55/50, Rokkor 58/50, Canon 55 osv. passer ikke så vidt jeg er kjent. Hvis du skal bruke mye eldre manuelt så passer Nikon dårligst. Alt gammwlt manuelt fra 50-tallet opp til i dag fra Nikon passer, helt klart at gamle objektiver med CPU ikke gir deg lysmåling før du er på D200/D300 nivå eller høyere, men de vil fungere. Oppdatering: Har i det minste ikke noe problem med AIS 50mm f/1.2 på D300 og D3 Ellers stemmer jo ikke denne påstanden, Nikon er vel eneste kameraprodusent hvor man kan poppe på objektiv fra 50-tallet på dagens DSLR og ta bilder uten noen form for overgang eller converter. Endret 25. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Ja, men det er det vel ingen som nekter på. Men når det kommer til alternative objektiver er verden langt større enn Nikon. Zuiko har fortsatt noen av det mest fantastiske objektivene.. Endret 25. juli 2009 av Ingardj Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Ja, men det er det vel ingen som nekter på. Men når det kommer til alternative objektiver er verden langt større enn Nikon. Zuiko har fortsatt noen av det mest fantastiske objektivene.. Så lenge man har adapter og får det på kamera vil det fungere (selvsagt en ting man slipper om de er laget for Nikon's fatning i utgangspunktet. Nikon sitt objektivutvalg er gigantisk, videre har du godsaker fra andre produsenter som også passer fra f.eks Zeiss og Voigtlander. Nikon F-mount ble introdusert i 1959. Så bare å studere samtlige lansering fra da frem til dagens dato for F-mount Endret 25. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Ja, men det er det vel ingen som nekter på. Men når det kommer til alternative objektiver er verden langt større enn Nikon. Zuiko har fortsatt noen av det mest fantastiske objektivene..Klart at verden er større enn Nikon, men Nikons verden er av de største i objektivutvalg. Man kan som TGB sier, velge og vrake fra 50-tallet til i dag. Det er ikke så rent få objektiver det er snakk om. Man kan dessuten få Zeiss, Voigtländer, etc. til Nikon F-fatning også. Jeg tror ikke du har satt deg inn i dette. Endret 25. juli 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Hvis du skal bruke mye alternativt på et DLSR og vil ha uproblematisk bruk og montering, er ikke Nikon det beste valget. Slik er det bare, selv om dere sikkert ser gjennom Nikon-briller. Det gjør ikke jeg, og det er derfor mine Rokkor, Nikon og Zuiko objektiver er festet til et Canon eller aller helst Olympus (selv om jeg ikke liker 2x crop med 35mm objektiver).. Edit: Og de merkene du nevner er jo ikke de mest naturlige å starte med for en som spør om man kan bruke eldre objektiver på nye kameraer.. Det er jo helt åpenbart at dere ikke er klar over hva dere snakker om hvis det er Nikon dere anbefaler aller mest. :/ Endret 25. juli 2009 av Ingardj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå