Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger hjelp angående sprukket kondom og angrepille

Gjest Guest_Ev_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Ev_*

Hei!

Dette er saken:

Hadde ubeskyttet sex med dama men fullførte ikke. Hun tok en angrepille for å være sikker.

Kjøpte kondomer og under sexen sprakk den. Litt sent fant vi det ut etter at jeg kom.

Begge hendelsene skjedde iløpet av 2 døgn.

Spørsmålet er da. Har angrepillen den effekten at man ikke kan bli gravid noen dager etter man har tatt den pga at den hindrer eggløsning?

Hvor kan jeg finne en lege på nett å diskutere saken med? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faen ja, det tenkte jeg ikke på. Er en stor dose hormoner og skit man får i de pillene. Har du vedlegget fra forrige dose? Der vil det nok stå litt info. Hvis tvil, ring nærmeste legevakt, de vil nok kunne gi deg svar over tlf. Du har 72 timer på deg å få i deg neste dose eventuelt, så ikke kjempetravelt.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Ev_*

Var nettopp det med å ta angrepille 2 ganger på ca 3 dager som er problemet. Har sendt noe til Ung.no men kan ta tid før de svarer. Har ikke vedlegget fra forrige dose. Er jo faen meg søndag imorgen å

Lenke til kommentar
Gjest Apotekteknikeren

En angrepille virker slik:

- den skal forhindre graviditet

- den SKAL tas 72 timer etter ubeskyttet samleie (ta den fortest mulig)

- kaster jenta opp i løpet av 3 timer etter inntatt tablett, så må ho med en gang ta ny (da effekten har gått ut)

- angrepille skal IKKE brukes som prevensjonsmiddel, da den "fucker" opp hele systemet til jenta, hvorpå det kan få konsekvenser i senere tid.

- angrepilla koster nå 165 kr

Lenke til kommentar
Gjest Apotekteknikeren

Èn ting til:

Ho må ta ny tablett etter at kondomen sprakk...

Men er den jenta jævlig smart, så begynner ho på p-pilla. Heilt idiotisk at ho ikke gjør det fra før av. Alle jenter mellom 16 og 20 år får dekket 100 kr av staten. 100 kr er ganske mye når du tenker etter at du må kjøpe ny pakke hver 3 mnd.

Ellers fins det p-plaster, p-sprøyte, p-stav osv osv. Ho burde ta kontakt med "Helstestasjon for ungdom" - mye bedre informasjon enn å vente i laaaange tider på at legen skal få tid.

Telefonnummeret finner du inne på gulesider.no :-)

Håper du har fått nok hjelp nå :-)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Ev_*

P-piller er noe som skal fikses helt klart! Er bare veldig synd at det ser ut som hun må ta en ny angrepille iløpet av så kort tid (snakk om 2 piller iløpet av 4 dager noe som helst ikke burde skje)

Drar innom apotek i byen og snakker grundig med en der. Hvis det ikke kommer noen vei bærer det til en helsestasjon for ungdom. Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Gjest Apotekteknikeren

Istedenfor å vente helt til imorra med å finne et apotek, så ringer du heller til legevakta og prater med en lege der :-) eller så svarer de i skranka deg :-)

Se her, gå inn på denne sida:

www.felleskatalogen.no og søk på Norlevo (angrepilla) - der står ALL informasjon :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Cecilie_*

Hva er best av Norlevo og Postinor?

Er det lik størrelse og må du ta 2 stk av begge typene?

Du skal jo ta angrepillen så fort som mulig etter samleie.

Hva med at jeg tok angrepillen 2timer før samleie?

Vil den virke alikevel?

Hva med å ta den 1 time før samleie, eller en halv time før samleie?

Jeg tok den ivertfall ca 1-2 timer før samleie.

Finner ingenting på nettet angående det spørsmålet.

Kan jo hende jeg har samleie og tar en angrepille, og siden jeg tok angrepillen så kan jeg ha sex i 1-2 timer etterpå også håper jeg.

For da er vel eggene borte vekk og jeg kan ikke bli gravid.

Hvor lenge etterpå kan jeg ha samleie og likevel ikke bli gravid.

Lenke til kommentar

Du siste:

Angrepillen er IKKE prevansjon! Det er en svær dose hormoner du hiver i kroppen din, og det skal KUN brukes som en nødløsing! Hvis du vil ha sex uten å bruke kondom, så skaff deg p-piller, hormonspiral, vanlig sprial, p-plaster, p-ring, p-stav eller ett eller annet.

Det kan tydeligvis ikke gjentas for ofte: ANGREPILLEN ER IKKE PREVANSJON!

Endret av Right
Lenke til kommentar
Du siste:

Angrepillen er IKKE prevansjon! Det er en svær dose hormoner du hiver i kroppen din, og det skal KUN brukes som en nødløsing! Hvis du vil ha sex uten å bruke kondom, så skaff deg p-piller, hormonspiral, vanlig sprial, p-plaster, p-ring, p-stav eller ett eller annet.

Det kan tydeligvis ikke gjentas for ofte: ANGREPILLEN ER IKKE PREVANSJON!

Det var ikke dette Cecilie spurte om.

Cecilie lurte paa om hvor sikker angrepillen er hvis den tas 1-2 timer foer samleie.

Cecilie har tydeligvis hatt samleie, tatt angrepillen, og hatt samleie igjen.

Jeg er ikke sikker, men har lest at halveringstiden paa Norlevo er 43 timer. Og ut i fra det saa tror jeg at Cecilie kan sove trygt om natten. Men jeg er enig, den skal ikke brukes som prevansjon.

Lenke til kommentar
Det var ikke dette Cecilie spurte om.

Cecilie lurte paa om hvor sikker angrepillen er hvis den tas 1-2 timer foer samleie.

Cecilie har tydeligvis hatt samleie, tatt angrepillen, og hatt samleie igjen.

Jeg er ikke sikker, men har lest at halveringstiden paa Norlevo er 43 timer. Og ut i fra det saa tror jeg at Cecilie kan sove trygt om natten. Men jeg er enig, den skal ikke brukes som prevansjon.

"Tydeligvis"? Vi tolket det forskjellig, ganske enkelt.

Men så lenge vi er enige er det greit. :wee:

Endret av Right
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...