Gå til innhold

Enkel gjennomgang av Hoodloupe 3.0 fra Hoodman Corp. USA

Anbefalte innlegg

Jeg hørte om Hoodloupe første gang på Photoshop UserTV.

Scott Kelby anbefalte denne dingsen når man skulle drive med "chimping" ute i sol lys. Som de fleste vet, fungerer ikke LCD-skjermen bak på kameraet så bra i sterkt lys.

Hoodman Corp. har flere videoer av Hoodloupe 3.0

Jeg bestilte min Hoodloupe 3.0 og Cinama Strap fra Scandinavian Photo.

Hoodloupe kommer med nakkestrop og veske som kan festes til buksa og/eller beltet.

Som et hjelpemiddel for å gjøre chimping lettere gjør den jobben sin.

Anbefales som chimpe verktøy.

Det var ikke hele ide'en bak kjøpet mitt. Jeg var interessert i hvordan den fungerte som søker på kompaktkamera med en 3tommers LCD skjerm. Får å få dette til kjøpte jeg Cinama strap, denne festes rundt kameraet og holder Hoodloupen på plass forran LCD skjermen.

Jeg lånte en Canon IXUS 870is og tok en kjapp test runde i skauen.

Fordelene:

+Man holder kameraet stødigere.

+Man ser alt på skjermen klart og tydelig.

+Kameraet blir lettere å holde i p.g.a. økt størrelse.

Bakdelene:

-Gummi reimene som holder Hoodloupen fast kan komme i veien for brytere og knapper på kameraet.

Konklusjon:

Enkelt og greit; Anbefales til alle med dSLR og kompakt kamera. :thumbs:

NB! Kompaktkameraet bør/må ha en skjerm på 3tommer.

Har ikke fått testet Hoodloupe med dSLR som har HD-video. Gjerne kom med erfaringer hvis du har testet dette.

Canon IXUS 870is og Hoodloupe:

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig angående prisen. Det er derfor jeg ikke har kjøpt den før nå. Siden jeg skal kjøpe en Panasonic LX3 evt. Olympus E-P1 måtte jeg bare teste den ut. Søkeren til LX3 koster over 2000kr. og søkeren til E-P1 koster 1300kr. Med denne får du en "søker" til 1200kr. som viser det som er på LCD skjermen og den kan brukes til flere kameraer.

Lenke til kommentar

Muligens bare meg, men synes dette virker som et helt vanvittig lite nyttig produkt. For DSLR kan jeg ikke etter beste evne skjønne poenget, aldri hatt problem med å se display på D3 i sterkt sollys ute. Eneste behovet er å få sett histogrammet, samt sjekke skarphet om man er i tvil (om man har pushet grensene med tanke på lukkertid) ved å zoome inn på bildet etter at det er tatt.

For kompaktkamera er det vanligvis full automatikk og pek og klikk metoden som benyttes. Kvaliteten på display til disse kamera er rimelig bra også.

Hoodloupe eller lignende produkt er noe jeg helt garantert aldri skal ha :)

Lenke til kommentar

Jeg har denne, og er ihvertfall ikke blitt overbevist om dens fortreffeligheter enda. Har prøvd den ute flere ganger, bl.a. under skyfri himmel midt på dagen, men kunne ikke helt se nytteverdien av den på de kameraene jeg har (Nikon D80 og D700). Kan muligens være en nyttig ved makrofotografering for å sjekke om fokus sitter der det skal, ellers synes jeg ikke skjermene hos Nikon har noe større problem i solskinn.

Lenke til kommentar

Dere må være profesjonelle fotografer som har fått spesial laget utstyr fra Nikon :p

Har Pentax K20D og har testet ut Nikon D300. Det er ikke så lett å se skjermen i dagslys.

Dette produktet er sikkert ikke for alle. Jeg er fornøyd med produktet, så hvorfor ikke skryte av det.

Jeg er sikkert en fjomp som har brukt 1250kr. på denne dingsen, men jeg deler gjerne denne tittelen med to andre fjomper som har Hoodloupe i kamerabag'en. De skyter begge med Nikon D3.

FJOMP:1

FJOMP:2

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Fin liten test. Kan se noen situasjoner der det hadde vært greit å kunne se farvene på skjermen helt korrekt også i sollys, men raw-filer og bracketing med ett klikk begrenser behovet for min del.

På kompaktkameraer synes jeg den blir håpløst stor – er jeg interessert i å dra på såpass mye kunne jeg like gjerne gått for et lite dSLR/Olympus Pen eller lignende.

Lenke til kommentar

Fikk testet den ut idag med Pentax K20D som har 2.7" skjerm. Fungerte kjempebra. Jeg glemte den hjemme og måtte hente den etter første bilde, så ingenting på skjermen uten den.

Euklid: Den er stor, men den veier ingenting. Man kan ha den hengende rundt halsen. Jeg har den festet i Black Rapid reima mi.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har prøvt Hoodloupe H-LPP3 litt og den verka bra. Er svært lysømfientleg, kan ikkje bruka G10 i sommarhalvåret. Litt problem med lys mellom briller og søkaren. Fin justering, det hadde ikkje LCDVF som elles lutta lyset betre ute.

Dersom ein brukar den på fleire kamera kan den sikkert festast med sterk strikk.

Nokon med briller som brukar denne og går det greitt? Andre erfaringar i nyare tid?

Pris var 1000, på amazon $80 + frakt, så her er litt å spara.

Finst sikkert mange modellar. Som skjerm som kan slåast opp og kjem dekninga på sida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...