Gå til innhold

jogging og sykling nok?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en plan med å gå ned 5 kg til høsten, og har gått ned 2 kg på to mnd, og synes ikke dette er nok.

er nå 57 kg, og er 163 cm. Jeg trener tre ganger i uka, sykler 3 mil, eller jogger/går fort i en time/1,5 t. Er dette nok? Jeg tar også styrketrening etter kondisjonstreninga. (trening for magemuskler, armer, skuldre, bryst, indre og ytre lår.

Kostholdet består av alt det sunne. Grovt brød, kylliing, grønnsaker og frukt o.l.

Hva gjør jeg feil, i og med at jeg går så lite ned?

Endret av Monicaott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trening trengs i prinsippet ikke for å gå ned i vekt.

Alt handler om kalori underskudd/overskudd. Du kan trene så mye du vil, men så lenge du spiser mer kalorier enn du forbrenner vill vekta fortsatt väre der.

Nå husker jeg ikke hvor mange kalorier det er per kilo kroppsvikt, men pröv å ligg 300-500 kalorier under det du vanligvis inntar. Sikkert noen som kan fylle ut mer her.

Kostholdet burde bestå av mye proteiner, så du ikke slanker vekk mye muskler, her hjelper styrketrening også. Du vil jo gjerne slanke vekk fett, og ikke muskler.

Det som först og fremst må kuttes ut er karbohydrater som pasta, brød osv, og såklart snop osv.

Mange tror at 500 kalorier fra grovbrød er bedre, enn 500 kalorier fra brus. Det er på mange måter sant, ettersom du får fiber og bedre metthetsfølelse osv. Men rent slanke messig og det å gå ned i vikt, er 500 kalorier fra brød like ille som 500 fra brus.

Lenke til kommentar

Selv om frukt er sunt, inneholder det også kalorier. Som Seb sier, det handler bare om kaloriunderskudd for at du skal kunne gå ned i vekt. Du kan lett regne ut ditt kaloriforbruk (tall du må ta med en klype salt, da) hvis du søker på google. Ligger du 500 kalorier i underskudd hver dag i én uke skal du kunne gå ned 0,5 kilo. Det er med andre ord bare én pose bolle som lett kan ødelegge dette.

Lenke til kommentar

Må føye til at jeg synes vekt er en veldig dårlig indikator på fremgangen i slankingen. Fettprosent er mye bedre, du kan sulte deg selv og tenke "jippi 5kg mindre", men det du egentlig har mistet er muskler, fettet er kanskje der fortsatt. Derfor burde man fortsatt få godt med protein i kosten, og drive litt styrketrening (trenger ikke så mye fremgang i styrken, fordi det er vanskelig i kaloriunderskudd, men hvis du ikke har trent mye styrke før, skal du få litt fremgang).

Og hvis noen kan bekrefte dette for meg? Setter protein igang en prosess i kroppen som forbrenner.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

..Det er forresten vanskelig å vite hvorfor du ikke går ned i vekt når vi ikke vet nøyaktig hva/hvor mye du spiser i løpet av en dag.

Jeg har ikke peiling på hvordan matvanene dine er, men jeg anbefaler ikke å skrive dagbok over hva du har spist (som så mange andre anbefaler), men å skrive en liste over hva du -skal- spise i løpet av dagen. Det blir litt som et treningsprogram, du "bare" følger det.

Ps. hvis du har spist mange karbohydrater eks. dagen før du har veid deg, kan det hende at 1-2 av kiloene er vann.

Lenke til kommentar

Eg har gått ned ein god del med å jogge og sykle, men kosthaldet har nok vært den største faktoren for å gå ned.

Eg ét mykje fiberhaldig mat, og et små måltider. Som gut skal eg ha 2500 kcal kvar dag omtrent i tilegg til trening. Eg får nok i meg ein del mindre, men eg vil anbefale deg å ta det roleg å prøve å ete grett i tilegg óg. Kutta sjølv ut alt sukkerhaldig, og spiste berre kalorifattig mat - stortsett knekkebrød. Det gjer ein særdeles slapp, og eg merker no at eg får kick av ei rute sjokolade. Ikkje noko å anbefale, men då går det iallefall jævlig fort. Men det tærer mykje på psyken, og du orker knapt å gjere noko.

5 kilo er ikkje særleg mykje, så prøv å et vanleg i tillegg til å trene. Noko dramtatisk omlegging av kosthald treng du neppe, berre prøv å held deg til mat som får opp forbrenninga, og kutt ut unødige sukkervarer som cola og sjokolade. Det høyres jo ut til at du ét ganske bra.

Sjølv vil eg anbefale å ete heilt grove knekkebrød til frukost, og kanskje mellommåltider óg. Spiser nesten ikkje brød sjølve, då det inneheld mykje eg ikkje vil ha..

Drikk mykje vatn. Det skal visst vere bra å ta seg eit glass vatn før ein ét óg, då dette demper behovet litt å gjer deg mindre svolten - du ét altså om mogleg mindre.

Som eg nemte skal eg som gut/mann ha omlag 2500kcal per dag. Kvinner skal ha 2000 kcal trur eg. Hugs at dette ikkje er absolutt, og ikkje la dette gå til hovudet på deg. Du skal leve óg.

Å trene litt kvar dag er óg betre enn mykje ein gong. Då går ting raskere.

Du skal óg hugse at du samtidig bygger muskler, noko kanskje vil føre til at du går opp i vekt. Ikkje ver for opptatt av vekt, vekt er ikkje alt. Og det er óg individuelt frå person til person. Nokon kan se feite ut av det same nokon ser tynne ut av.

Så berre held fram med å ete sunt og trene. Hugs å drikke mykje vatn, og helst få gjort noko kvar dag. Du kan óg nytte kaloriteller iform av ei pulsklokke. Eg har ein Adidas/Samsung telefon som gjer dette. Grett å ha oversikta. Min fortel om eg må øke/minske intensitiviteten for å brenne mest mogleg kalorier. Grett å vite.

Men berre la meg få understreke igjen, ikkje la det gå til hovudet på deg. Ikkje heng deg opp i tal - for vekt er berre tal. Det har det tildels gjort med meg, og eg har hatt perioder der eg nesten ikkje et og vart utruleg deprimert. Det er ikkje det det handler om. Tru meg.

Lukke til, dette greier du fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...