Bluespider Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Oppsett: SATA HD IDE kabel 1: IDE HD + IDE DVD 1 IDE kabel 2: IDE DVD 2 SATA HD = operativdisk XP IDE HD = lagringsmedia hvor alle de viktge/personlige tingene ligger (dokumenter, backups, bilder etc) IDE-disken blir ikke lenger funnet i BIOS. Den har fusket den siste tiden; noen ganger normal, plutselig forsvinne mens jeg er inne på den i XP, noen ganger ikke komme opp i BIOS (og følgelig ikke i XP heller). Har ved noen oppstarter i det siste måttet gå inn i BIOS for å sette BOOT order til SATA da den selv har "hoppet" over på IDE HD og ikke finner noe operativsystem. "Over natten" har den bestemt seg for å ikke komme opp i det hele tatt. Videre kommer heller ikke DVD2 opp. Har klart å luske meg inn på IDE HD ved å koble kablene fra fungerende DVD over på IDE HD, og koblet fra alle andre IDE enheter. Det utrolige er at nå synes den ene DVD i XP, men de er ikke tilkoblet... Sitter nå å flytter data fra IDE HD over til en ekstern HD. Men hva gjør jeg når dette er gjort? Er det BIOS, HK (IDE kontakt) eller IDE HD som er i ferd med å ta kvelden? System: Win XP HK: Asus Via KT880 http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=d2Gi...&templete=2 BIOS: Award (husker ikke versjon - og kan ikke sjekke akkurat nå) SATA HD: Samsung 200 GB IDE HD: Maxtor 160 GB Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Ville nok skaffet meg en ny harddisk! Iallefall sånn i første omgang... Harddisker har som kjent begrenset levetid. Ellers så må du alltid huske å ta ta backup av viktige ting! ^^ Lenke til kommentar
Bluespider Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Ville nok skaffet meg en ny harddisk! Iallefall sånn i første omgang... Harddisker har som kjent begrenset levetid. Ellers så må du alltid huske å ta ta backup av viktige ting! ^^ Ikke sikker på om det "bare" er disken som ryker - BIOS finner jo heller ikke DVDene... Dette er backupdisken som ryker Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Synes det virker som om feilen ligger i hovedkortet. Ville uansett ha gjort som deg, med å skaffe meg en backup på et annet medie. Bytte av HK tror jeg er det jeg ville ha gjort i ditt tilfelle, men tror ikke jeg har stolt 100% på den disken etter noe slikt, selv om feilen forsvinner etter HK bytte. Kjører selv raid 5 på mine "utapelige" data. I tillegg til bacup på en mobil disk plasert hos mine foreldre nå og da. Kall meg gjerne paranoid, men tap av data er ikke morro. (Lærte den harde veien for lenge siden.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå