Flodec Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hvordan sjekke at det er ditt hovedkort som står i telefonen: Trykk *#06#. Da får du opp Imei-nummeret som er på hovedkortet (ignorer de 2 siste tallene). Sammenlign så dette nummeret med det som står på kjøpskvitteringen din eller esken til telefonen. Det er blitt nevnt i tråden tidligere: De fleste verksteder gjør ikke noen forsøk på å reparere væskeskader da de ikke kan garantere for senskader. Derfor har du ikke fått prisoverslag på rep. Lenke til kommentar
Jaxeed Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Hvordan sjekke at det er ditt hovedkort som står i telefonen: Trykk *#06#. Da får du opp Imei-nummeret som er på hovedkortet (ignorer de 2 siste tallene). Sammenlign så dette nummeret med det som står på kjøpskvitteringen din eller esken til telefonen. Det er blitt nevnt i tråden tidligere: De fleste verksteder gjør ikke noen forsøk på å reparere væskeskader da de ikke kan garantere for senskader. Derfor har du ikke fått prisoverslag på rep. Takk for tipset. Jeg gjorde som du sa og IMEI nummeret matcher. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Prøv så dette: høyre, *, venstre, venstre, *, venstre, *. Da får du en enda mer detaljert meny. Gjelder kun SE. Nokia har tilsvarende meny med *#War_anty* koden. Lenke til kommentar
darket Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Ang SE og underskudd, så kan det godt hende det koster 5,- å lage en telefon ++ fabrikker, maskiner, utvikling, frakt, så kommer delelager, så kommer support, så kommer oppdateringer, så kommer garanti\reklamasjon kostnader, så kommer promotering, så kommer "Plaster på såret" giveaways etc. Hadde det vært litt mindre konkurranse, så kunne jo produsentene sluppet færre nye modeller, og fått en større inntjening pr mobil i lengden, men her blir det sluppet nye typer hele veien, er jo et kappløp mellom de store, og nye produsenter jafser i seg andeler (LG, Samsung, Apple iphone) Mulig jeg blingset litt, men mulig infocare ser om væskeskade på tastatur har trengt ned til hovedkortet. Har det ikke gjort det, så bytter de bare tastatur betalbart. Føler ihvertfall at de er mindre "strenge" enn mobil verksted. Er litt lettere å bytte komponenter uten følge for senskader på en laptop enn en mobil også. Endret 14. august 2009 av darket Lenke til kommentar
tjommylommy Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Er enig med trådstarter her. For meg så virker det som at de har tatt bilde av et annet kort. Dessverre har jeg ingen gode råd for hvordan du skal bevise det eller føre saken videre. Jeg håper at du på en eller annen måte finner ut av det Sitter selv med en mistanke om at enkelte verksted (ikke verkstedet som er omtalt i denne tråden) "jukser" med fuktskade. Dette er bare en påstand fra min side og jeg har ingen beviser for dette, vet heller ikke noe om hvilke motiv de kan ha for å gjøre det. Uansett så håper jeg du har mulighet til å få prøvd saken videre Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Jeg kan se at det er noe rusk der som muligens kan være rester etter fukt/væske, men dette må åpenbart være helt ubetydelig. Telefonen fungerer nemlig helt fint nå så den skaden som eventuelt har skjedd må være mer eller mindre kosmetisk, og IKKE årsaken til at telefonen sluttet å fungere. Tviler forresten på at tekniker har børstet bort irren slik du foreslo, fordi hvis du ser etter så er rusket på helt andre steder i bildene jeg tok. Sågar er det en gul sak der som ikke er noen steder på bildet til Deltaservice, samt det er ingen riper eller spor noe irr som er skrapt bort. Det er mye som tyder på at bildet de sendte meg ikke er av min telefon, så jeg mistenker enda urent spill. Å tro noe annet i lys av disse bildene vil jeg mene er naivt. Trenger ikke skrape eller lage spor i kortet for å redusere omfanget av en væskeskade. Den gule saken kan være hva som helst. Kan til og med komme på kortet ditt når naboen din har åpnet telefonen. Så det kan fortsatt være at tekniker har ønsket å være snill med deg og fjernet en kortslutning (som væskeskaden har skapt) bare for å være snill med deg siden du ønsket telefonen tilbake ureparert. Jaxeed og Tjommylommy påstår at det er sendt bilde av en annen telefon. Dette tviler jeg sterkt på. Verken verksted, kunde eller SE tjener på det. Jeg er ikke naiv og trur at det ikke finnes utroe tjenere der ute, men jeg trur nok ikke akkurat at F305 er førstevalget da. Det er ikke akkurat en veldig dyr telefon. Uansett så ser vi væskeskade på kortet til Jaxeed. Det er det samme kortet som han kjøpte (sjekket mot Imei), og da garanterer ikke produsent for produktet mer. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Jeg tipper at... Verkstedet har sett spor etter fuktskader, muligens forsøkt og børste rent litt for å se om det ble liv i telefonen igjen, noe det ikke ble da fuktskaden alt hadde fått "strømforsynings-delen" til og kortslutte. Naboen til trådstarter byttet delen som ble defekt etter kortsluttningen. Den lille fuktskaden som forårsaket kortsluttningen ble borte/redusert nok etter at telefonen ble åpnet og børstet ren til at telefonen nå virker som normalt igjen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Ta en nøye titt på de to store loddepuntkene lengst opp i bildet. På hans bilder er den til venstre en perfekt kule med en liten topp på, og den til høyre har en bulk, på teknikerens bilde har den til venstre en stor bulk, og den til høyre er nesten perfekt med en liten topp på. Det er helt åpenbart to totalt forskjellige loddinger, og kan således ikke være samme telefon. Den lange gullfargede stripen øverst til høyre er også langt mer ripete på teknikers bilde. Endret 20. august 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Flimzes: De 2 store loddepunktene har ikke kule. Begge de er innsøkk. Som et krater liksom. Hvis du ser så er bildene tatt fra forskjellig vinkel. Utrolig mye som kan endre seg med litt lysendring og vinkelendring. Dessuten har vi allerede konkludert med at begge bildene viser væskeskade på nøyaktig samme plass. Blunderguff: Kan garantere deg at naboen til TS ikke har byttet strømforsynings-delen. Hvis ikke han har komponenter og en loddemaskin til flere hundre tusen kroner. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Innsiden av en kule er fortsatt en kule, men det var likevel rimelig store detaljforskjeller, men flere bilder med høyere oppløsning kanskje er nødvendig om man skal dømme det mer. Jeg ser likevel ingen slipemerker eller skrapemerker der de angivelig skal ha fjernet "irr". Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Trenger ikke skrape i det hele tatt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Grunnen til at det ser ut som det er store forskjeller på hovedkortet på de to bildene kommer av flere ting. *Vinkel *Lysforhold *Hvor nært man har tatt bildet *Kameraets evne til å gjengi detaljer *Optikkens kvalitet *Oppløsning *Hvor mye kameraet skarper opp bildet (oppskarping kan ødelegge detaljer) *Fargegjengivelse *Blenderåpning *Støynivå Og enda flere faktorer Som andre har sagt her... et verksted TAPER faktisk penger på å forsøke å lure deg på denne måten. Men de TJENER penger på om det faktisk er en sak som går på garanti/reklamasjon. Det er derfor ingen grunn til at de skal forsøke å lure deg i denne saken. Lenke til kommentar
Jaxeed Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Nå har jeg fått bekreftet fra 2 forskjellige hold hos Deltaservice at det ikke var gjort noe mer med denne telefonen etter at væskeskaden ble påvist og bildet tatt. Venter nå på svar på min e-post til dem hvor jeg har lagt ved bildene. Når det gjelder kameraoptikk, lys og vinkel forholder jeg meg meget kritisk til at dette kan gjengi såpass store forskjeller. Har fotografert såpass mye at jeg vet hvilke variasjoner slikt kan medvirke, og dette overskrider drastisk innvirkningen disse faktorene kan ha. Når flere bilder tatt i rekkefølge med samme lysforhold gjengir samme mønster på skadene, skyldes ikke dette variasjonsfaktorer som her blir nevnt. Det er lett å avgjøre fra disse bildene hva som skyldes kameratekniske variasjoner og hva som i virkeligheten er tilstede uavhengig av slike variasjoner. Elementer som er tilstedet på alle bildene kan man med stor sikkerhet si er gjengitt korrekt og variasjonsmomentene kan man også lett eliminere. Det blir litt av en bortforklaring å hevde at elementene som er konstante bare er kameratekniske artefekter. Endret 26. august 2009 av Jaxeed Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Så du mener altså at variasjoner som Super8 nevner har noe som helst å si?? Ser det siste bildet du har postet, og jeg må si at på de lyseste bildene sees skaden MYE værre ut enn på de mørke bildene dine. Det er INGEN tvil om at apparatet DITT er væskeskadet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Har fotografert såpass mye at jeg vet hvilke variasjoner slikt kan medvirke, og dette overskrider drastisk innvirkningen disse faktorene kan ha. Jeg har sett like dramatiske virkninger i andre situasjoner. Men så har jeg jobbet i en ganske profesjonell fotobutikk i seks år, både med fremkalling, bildebehandling og salg av fotoutstyr, og har sett det meste. Har jobbet generelt med foto i enda flere år. Endret 26. august 2009 av Super8 Lenke til kommentar
Jaxeed Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Så du mener altså at variasjoner som Super8 nevner har noe som helst å si?? Ser det siste bildet du har postet, og jeg må si at på de lyseste bildene sees skaden MYE værre ut enn på de mørke bildene dine. Det er INGEN tvil om at apparatet DITT er væskeskadet. Virkelig? Er du HEEELT sikker? Åpnet telefonen nok en gang og denne gangen børstet vi forsiktig over det aktuelle området før vi tok bilder i solskinn. Dette er nok de skarpeste bildene vi har tatt og nå ser vi klart og tydelig at det som kunne lignet på væskeskader bare var litt støv. Gropene i brette ga også tydeligvis et falsk inntrykk av tilstanden og naboen min med 5 års erfaring sier deg rett imot Flodec. Hovedkortet er IKKE væskeskadet. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg har jobbet som mobiltekniker endel flere år enn din nabo, så jeg velger fortsatt å si at din telefon er væskeskadet. Jeg jobber som tekniker i et land der væskeskade er helt vanlig pga klima og en gjeng udugelige brukere. Tipper det ikke er så veldig mye væskeskadede telefoner i Afrika sammenlignet med det vi har her i Norge. Det der er ikke støv. Det er et resultat av væske. Nå har du vært ekstremt heldig og fått en skade som enkelt har latt seg fjerne fra den synlige skadede plassen. MEN et verksted kan IKKE garantere for at det ikke har kommet væske under BGA-kretser og andre plasser som ikke er så enkelt synlig som på denne enkle synlige komponenten. Du har i tillegg hatt telefonen din hos et verksted som lar 2 teknikere se på apparatet før de kasserer det. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Har det skjedd noe mer angående saken? Uansett var en som skrev: "Å gå til sony ericsson kommer man egentlig ingen vei med, da de holder seg til hva deltaservice sier. Sier delta nei, så sier SE nei.." FEIL! Telebutikken sa nei til meg jeg ringte og sendte e-mail til SE, de ringte telebutikken og etter to ganger reperasjon så hevet SE kjøpet!. Utrolig sier jeg de hevet kjøpet før det hadde gått to ganger ettersom samme feil kom igjen. Så SE sa ja og telebutikken måtte bare sende den inn som heving og dagen etter ringte SE sa den var hevet. Netcom ringte også beklaget hvordan Telebutikken var og diverse. Lurer du mer på den saken så kan du lese på en tråd jeg skrev for lenge siden angående min telefon. Så til saken, jeg har ikke så mye peiling men ser ut som det er samme mobil ettersom skaden er på samme sted. Lenke til kommentar
Jaxeed Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Det eneste som har skjedd med denne saken er at jeg har sendt inn bildene til Deltaservice. Jeg fikk ikke noe svar på e-posten min slik det var avtalt på telefon, så i dag ringte jeg dem igjen en måned etterpå. Denne gangen fikk jeg snakke med en tekniker som kikket på bildene mens vi snakket på telefonen. Hans respons var ganske enkelt at dette var uforklarlig. Han funderte på om muligens irret hadde ramlet av i det klistremerket med pila ble fjernet, men syntes selv dette virket usannsynlig. Jeg ble tilbudt å sende telefonen inn på nytt slik at han kunne se på den, noe jeg avslo fordi den fungerer fint og jeg trenger den. Han bekreftet også at ingen hadde behandlet telefonen etter at bildet ble tatt, så han skjønte godt at jeg stusser. Snart kommer min nabo til å åpne en ny nettside som tilbyr reparasjon av telefoner som har blitt væskeskadet, slagskadet osv. Som også andre her i tråden har bekreftet reparerer ikke autoriserte verksteder slike skader av garantihensyn, på tross av at de i mange tilfeller er mulig å reparere. Folk får rett og slett ikke valget å prøve gjenoppliving av telefonen i frykt for senskader etc. noe min nabo har tenkt å gjøre noe med. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Faktisk en lur ide av din nabo. Men han må passe på så han ikke gir for gode garantier i forhold til reparasjonen, og han må kommunisere dette godt til kunden, da fukt og vannskader ofte gir senskader selv om telefonen ser ut til å fungere fint etter reparasjon. Om han i det hele tatt har lov til å nekte garanti på reparasjonen, er jeg derimot litt usikker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå